۹۵ درصد داوطلبان خواهان برگزاری

با این حال روز گذشته سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره کنکور تاکید کرد خبر نهایی در زمینه کنکور را باید سازمان سنجش اعلام کند. لاری با بیان اینکه در کشورهای دیگر نیز کنکور برگزار شده، اعلام کرد: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده و اعلام معاون سازمان سنجش، ۹۵ درصد داوطلبان خواسته‌اند کنکور برگزار شود. او ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی در مورد آزمون دکتری و کارشناسی ارشد به کار برده شده است. انجام تست سلامت، اتاق ایزوله، افزایش حوزه‌ها یا روزهای آزمون در نظر گرفته شده است. حتی بحث ورود و خروج در حوزه امتحانی نیز طولانی‌تر شده تا فاصله‌گذاری‌ها حفظ شود. معاون وزیر بهداشت در ادامه با هشدار در این باره که اگر قرار باشد کنکور عقب بیفتد با بیماری آنفلوآنزا در پاییز مواجهیم، تاکید کرد: سن مشخصی در مورد آنفلوآنزا وجود ندارد و اگر کنکور عقب بیفتد هم باید بر اساس تصمیم معقولی باشد و با آنفلوآنزا تداخل نداشته باشد.

فرض لغو کنکور را کنار بگذاریم

از سوی دیگر، ایرج حریرچی یکی دیگر از معاونان وزیر بهداشت نیز تاکید کرد که «فرض برگزار نشدن کنکور را باید کنار بگذاریم». حریرچی در گفت‌‌وگویی تلویزیونی درباره برگزاری کنکور گفت: درباره کنکور دو بحث مطرح است، یکی اینکه اصلا کنکور برگزار نکنیم که فکر نمی‌‌کنم کسی دنبال این باشد که امسال ورودی دانشگاه نداشته باشیم زیرا ما برای آینده کشور نیاز به پزشک و پرستار و مهندس و رشته‌‌های دیگر داریم. او افزود: دوم اینکه اگر بخواهیم کنکور را برگزار کنیم باید زمان مناسب را برای آن پیدا کنیم؛ وقتی که برای کنکور تعیین شده و مسوولیت تعیین آن با وزارت علوم و ستاد ملی مقابله با کرونا بوده، انتهای مرداد است؛ کنکور دکتری نیز از لحاظ تعداد جمعیت بالایی ندارد؛ فاصله‌‌گذاری اجتماعی در آن رعایت خواهد شد؛ ۸/ ۱ متر فاصله بین داوطلبان وجود خواهد داشت و تعداد کل نفرات امتحان جامع دکتری به اندازه یک روز ورودی پاساژ علاءالدین نیست. حریرچی ادامه داد: کنکور سراسری نیز در چهار روز برگزار خواهد شد و افراد مشکوک به کرونا در سالن‌‌های مجزا در محل‌‌های دیگر آزمون خواهند داد. اگر کسی بیمار باشد در بیمارستان از او امتحان گرفته می‌‌شود.

درخواست محرز برای تعویق

با این حال مینو محرز یکی از اعضای کمیته کشوری ستاد ملی مبارزه با کرونا، ضمن درخواست برای تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری تاکید کرد: در غیر این صورت بهتر است کنکور با رعایت فاصله فیزیکی در محیط باز برگزار شود. به گزارش «ایسنا» محرز افزود: در حال حاضر که اوج بیماری در بسیاری از استان‌ها به ویژه تهران وجود دارد و با توجه به تغییر ماهیت بیماری کووید-۱۹ و جهشی که پیدا کرده و قدرت سرایت آن افزایش چشمگیری داشته است، باید اعلام کنم که از هر گونه تجمع باید جلوگیری شود. او ادامه داد: ما نمی‌خواهیم به جوانان کوچک‌ترین آسیبی وارد شود اما اگر خدای نکرده این بیماری در این آزمون اپیدمی شود، چه اتفاقی می‌افتد. میلیون‌ها نفر درگیر می‌شوند؛ چرا که این افراد به خانه می‌آیند و چندین نفر از اعضای خانواده را درگیر می‌کنند.

گزارش فوری دو کمیسیون به رئیس مجلس

از سوی دیگر، مجلسی‌ها نیز به بررسی شرایط برگزاری آزمون‌های سراسری وارد شده‌اند. دیروز بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس با اشاره به درخواست‌های مکرر خانواده‌های داوطلبان پیرامون زمان برگزاری آزمون سراسری با توجه به شیوع کرونا گفت: کمیسیون‌های آموزش و بهداشت با قید فوریت زمان مناسب برگزاری کنکور را بررسی می‌کنند. شامگاه سه‌شنبه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در توییتی به کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس درباره بررسی فوری پیامدهای برگزاری کنکور ماموریت داده بود. هرچند این ماموریت به‌صورت فوری باید انجام شود، احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که این کمیسیون هفته آینده ابعاد مختلف برگزاری کنکور را بررسی می‌کند.

مجلسی‌ها در حالی قرار است موضوع آزمون‌های سراسری را بررسی کنند که امروز رقابت داوطلبان دکترای ۹۹ آغاز می‌شود و از میان داوطبان، ۵۴ نفر مبتلا به کرونا هستند.