سیدعباس موسوی عصر روز پنج‌شنبه، ۹ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی، از جمهوری اسلامی به‌عنوان یک قدرت منطقه ای یاد کرد و گفت: اعتقاد داریم که امنیت منطقه جز با حضور و هم افزایی و همیاری کشورهای منطقه به دست نمی آید و لذا این امر خوشایند بسیاری از کشورها از جمله قدرت های فرامنطقه ای که به بهانه های مختلف وارد منطقه ما شده اند، نیست.او جمهوری اسلامی ایران را منادی وحدت دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار تنش زدایی و رفع سوءتفاهمات با همه کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است، زیرا اعتقاد داریم از این شکاف ها و اختلافات بین جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای منطقه یا بین کشورهای منطقه با خودشان تنها دشمنی به نام رژیم صهیونیستی سوءاستفاده خواهد کرد و شاهد این سوءاستفاده هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه وحدت را یک امر راهبردی برای جمهوری اسلامی دانست؛ نه تاکتیکی و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم از بعد ایدئولوژیک و هم از حیث واقعیت های سیاسی منطقه همگان را به وحدت دعوت و همواره دست دوستی به سوی کشورها دراز می کند. بی‌تردید اگر کشورهای منطقه خواهان صلح و ثبات و امنیت و رونق در منطقه هستند، دوستی بهتر و بالاتر از جمهوری اسلامی پیدا نخواهند کرد.

وی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری رابطه با کشورهای همسایه گفت: ایران همواره آمادگی دارد با کشورهای منطقه از جمله عربستان روابط سیاسی داشته باشد و وارد گفت وگو شود. آنچه هم اکنون بین ایران و عربستان وجود دارد چیزی جز سوءتفاهم نیست که براساس فتنه های فرامنطقه ای بر دو کشور تحمیل شده است. منطقه تشنه رفع سوءتفاهمات است و اشتراکات آنقدر زیاد است که نباید به سوءتفاهمات بپردازیم و اعتقاد داریم این سوءتفاهمات با گفت وگو حل خواهد شد.سخنگوی وزارت امور خارجه، سند همکاری ۲۵ ساله را یک چشم انداز برای آینده روابط طولانی مدت جمهوری اسلامی ایران و چین دانست و خاطرنشان کرد: این نقشه راه دارای ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، سرمایه گذاری، تجاری و... است که همکاری های دو کشور براساس آن ریل گذاری خواهد شد و در صورت امضای دو طرف و نهایی شدن، قراردادهای مختلف از دل آن بیرون می آید.

او با بیان اینکه آینده اقتصادی چین بر کسی پوشیده نیست، اضافه کرد: همان‌گونه که ایران یک کشور مهم در منطقه غرب آسیاست، چین نیز به‌عنوان یک کشور مهم در شرق آسیا دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه و بالفعل فراوانی بوده و به زودی تبدیل به قدرت اول اقتصادی دنیا خواهد شد بنابراین طبیعی است برقراری روابط طولانی مدت بین این دو کشور خوشایند بسیاری از کشورها به ویژه آمریکا و اروپا نخواهد بود، زیرا دشمنان بسیار تلاش کردند مانع همکاری دنیا با جمهوری اسلامی ایران شوند و می دانند این‌گونه روابط، همه نقشه های آنان را نقش بر آب خواهد کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه تمامیت ارضی و حریم سه گانه هوایی، زمینی و دریایی جمهوری اسلامی ایران را مقدس دانست و بیان کرد: قطعا اجازه نخواهیم داد هیچ متجاوزی به این حریم رخنه کند، اما همواره نسبت به حضور منحوس رژیم صهیونیستی هشدار دادیم. بی‌تردید عادی سازی روابط کشورهای اسلامی به ویژه جنوب ایران با رژیم صهیونیستی دستاوردی جز خیانت به آرمان فلسطین و همه مسلمانان جهان ندارد. در واقع حضور این رژیم منحوس در آرمان امت اسلامی متحد و یکپارچه و قوی خلل ایجاد می کند.