خیزدوباره کرونا درسه استان

این استان در اسفند سال گذشته نیز شاهد خیز شدید کرونا بود تاجایی که ایام نوروز مقامات کشور برای جلوگیری از سفرمردم به این استان برای مدتی جاده‌های منتهی به آن را بستند تاشایداز شدت شیوع کرونا دراین استان بکاهند.اما حالا به نظر می‌رسد که مازندران درپیک دوم کرونا یک باردیگربه دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ازسوی دیگر سرازیرشدن مسافران تابستانی با افزایش آمار بستری بیماران کرونایی مواجه شده است. تا آنجا که سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته از مردم خواست تا از هرگونه سفر غیرضروری به این استان خودداری کنند.

وضعیت دراستان لرستان نیز همچون مازندران بحرانی است. به گفته لاری این استان هم از اوایل خردادماه با افزایش موارد ابتلا و بستری روبه رو شده است. هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز و سه شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند و موارد ابتلا و بستری در برخی شهرستان‌های این استان از جمله خرم‌آباد، الیگودرز و کوهدشت و...دارای شیب تندتری است. لرستان نیز در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه شاهد خیزکرونا بود. براساس گزارش‌ها عدم استفاده از ماسک، برگزاری زیرزمینی مراسم عزا و عروسی از سوی برخی مردم ازجمله در روستاها و مناطق حاشیه‌ای به شیوع گسترده کرونا دراین استان دامن زده است.

درهمین راستا سیدموسی خادمی استاندار لرستان درگفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرده است با توجه به اینکه تمامی شهرهای استان در وضعیت قرمز و زرد شیوع کرونا قرار دارند تمامی محدودیت‌های ستاد مقابله با کرونا در استان تا ۲۰ مرداد تمدید می‌شود. وی همچنین تا تاریخ اعلام شده هرگونه چاپ و نشر آگهی ترحیم را ممنوع اعلام کرد. دراین بین هرچند وضعیت دراستان قم هرچند به اندازه این دواستان حاد نیست اما زنگ‌های خطر را در این استان به صدا درآورده است. سخنگوی وزارت بهداشت نیز دیروز با بیان اینکه استان قم در شرایط هشدار قرار دارد گفت: اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان قم شناسایی شد و این استان خیز شدیدی را در موارد ابتلا و بستری در اسفندماه گذشته تجربه کرد. متاسفانه از خردادماه مجددا نمودار بستری روزانه شیب صعودی دارد و بیم آن می‌رود که با عادی انگاری شرایط و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌ها زمینه‌ای جهت خیز مجدد بیماری در این استان فراهم شود.

پیرشدن کرونا در برخی استان‌ها

در مقابل البته کرونا دربرخی استان‌ها کمی آرام گرفته است. موضوعی که علی اکبر حق‌دوست، معاون وزیر بهداشت آن را پیر شدن اپیدمی کرونادراین شهرها توصیف می‌کند. به گزارش خبرآنلاین، او شنبه شب درگفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه برخی از شهر‌ها که در پنج هفته گذشته آلودگی زیاد داشتند کم کم اپیدمی بیماری در آنها در حال پیر شدن است اظهار امیدواری کرد که این بیماری به‌زودی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از بین برود. به گفته او کرونا در استان‌های غربی؛ کرمانشاه، همدان، خوزستان تقریبا رو به کاهش و محدود شدن است همچنین در استان جنوبی؛ بوشهر و بندر عباس ابتلای بیماری به اندازه قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته است. او البته نسبت به احتمال بروزاتفاقات ناگواردر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل، شمال شرقی و خراسان رضوی هشدارداد. دراین میان هرچند برخی استان‌ها تا حدی به وضعیت آرامش موقتی رسیده‌اند، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است که استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

تمدید محدودیت‌ها در تهران

در همین حال با توجه به وضعیت قرمز تهران، خبرها حاکی از تمدید تعطیلی مجدد یک هفته‌ای برخی صنوف پر تردد و پر ریسک به دلیل موج دوم شیوع ویروس کرونا در تهران است. براین اساس برگزاری تجمعات عمومی شامل ممنوعیت فعالیت برخی مشاغل از جمله صنوف قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کافه‌ها، باشگاه‌های بدنسازی، تالارهای پذیرایی و نظایر آن درتهران ممنوع است. درهمین راستا رضا گل‌محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران گفت که فعالیت رشته‌های ورزشی رزمی، استخرهای سرپوشیده و بدنسازی تا ۱۸ مرداد ماه تعطیل است.

امواج چندباره کرونا

درهمین ارتباط علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران،باتوجه به شیوع مجددکرونا درکشور تاکید کرد که کرونا قطعا امواج چند‌باره خواهد داشت. وی گفت تا زمانی که یا ۶۶ درصد افراد در جامعه دچار این بیماری نشوند و یا داروی مطمئن و واکسن آن پیدا نشود، این سناریو در کشورهای دنیا قابل تکرار خواهد بود.

طراحی مدلی برای روضه‌های خانگی

اما با نزدیک شدن به محرم قرار است ستاد ملی کرونا برای این مراسم و عزاداری‌ها نیز مقرراتی وضع کند که تا هفته آینده قطعی، تصویب و ابلاغ خواهد شد. درهمین ارتباط معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم محرم شامل ۸ بند است،گفت: نظر ما این است که سختگیری بیشتری نسبت به آن چیزی که از ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده است، داشته باشیم. نظر وزیر بهداشت نیز بر سختگیری بیشتر نسبت به مصوبه ستاد است، بنابراین ما نیز سختگیری بیشتری خواهیم داشت. به گزارش «ایلنا» جلالی درباره دسته‌روی در ایام محرم گفت: ابلاغیه ستاد ملی کرونا به گونه‌ای است که ما می‌توانیم از آن استنباط کنیم که دسته‌روی هم باشد، اما از آنجا که نظر وزیر بهداشت به‌عنوان فرمانده این صحنه این است که دسته‌روی نداشته باشیم، ما هم اصراری به برگزاری دسته‌جات نداشته باشیم و احتمالا با همین منطق قاعدتا برگزار نخواهیم کرد.

وی همچنین از راه‌اندازی روضه‌های خانگی با ابزار فضای مجازی و باطراحی یک پروتکل خبرداد و گفت: درباره برگزاری مراسم خیمه‌سوزان در عصر عاشورا نیز مراسم خیمه‌سوزان به دلیل اجتماعاتی که شکل می‌گیرد قطعا با محدودیت‌های خیلی زیادی مواجه خواهد شد.

۴٠٨٩نفر دروضعیت شدید کرونا

درهمین حال به گفته سخنگوی وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت منتهی به روزگذشته ۲۰۸نفر دیگر قربانی کرونا شدند.

به گزارش «ایسنا» سیماسادات لاری همچنین از ابتلای، ۲ هزار و ۶٨۵ نفردیگر به کووید-۱۹ و بستری شدن یک هزار و ۴٢٣ نفر از آنها خبرداد. به این ترتیب براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ٣٠٩ هزار و ۴٣٧ نفر رسیده است. همین‌طور براساس این آماررسمی مجموع جان باختگان این بیماری به ١٧ هزار و ١٩٠ نفر رسید.براساس این گزارش تاکنون ٢۶٨ هزار و ١٠٢ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۴٠٨٩ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.