رکوردشکنی کرونا در6 استان

بنابر گزارش این کمیته که در سایت وزارت بهداشت منتشر شده است همچنین روند صعودی یا شروع پیک در چهار استان (مازندران، اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری) و روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در یک استان (یزد) به چشم می‌خورد. به گزارش «ایسنا» این گزارش با بیان اینکه سه استان (بوشهر، مرکزی و همدان) اخیرا یک پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند، می‌افزاید: در چهار استان روند نزولی (خوزستان، آذربایجان غربی، گلستان و خراسان جنوبی) و در سه استان (هرمزگان، کردستان و گیلان) تغییرات مختصر نزولی به همراه روند ثبات نسبی مشاهده شده است.

وضعیت قرمز در ۱۴ استان

همزمان روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، از وضعیت قرمز در ۱۴ استان، و وضعیت هشدار در ۱۲استان خبر داد. لاری در تشریح ‌استان‌های در وضعیت قرمز گفت: ‌استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. به گزارش «ایسنا» وی درباره ‌استان‌های در شرایط هشدار نیز گفت: همچنین ‌استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. وی ادامه داد: خوشبختانه ‌استان‌های فارس، ایلام، لرستان و هرمزگان از وضعیت قرمز به وضعیت هشدار تبدیل شده‌اند و با رعایت مردم و تلاش کادر بهداشت و درمان و مسوولان استانی موارد ابتلا و بستری در برخی شهرستان‌های این ‌استان‌ها روند کاهشی داشته و موجب شده تعدادی از شهرستان‌های این ‌استان‌ها از وضعیت قرمز خارج شوند.

تغییر وضعیت سه استان از هشدار به قرمز

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: متاسفانه ‌استان‌های مرکزی، گیلان و یزد از وضعیت هشدار به وضعیت قرمز تبدیل شدند؛ یعنی موارد ابتلا و بستری تعداد بیشتری از شهرستان‌های آنها روند افزایشی داشته است که از مردم می‌خواهیم با جدی گرفتن بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک کمک کنند در هفته‌های آتی شاهد کاهش آمار ابتلا و بستری در این ‌استان‌ها باشیم. همچنین از مردم می‌خواهیم از سفرهای غیرضروری به این ‌استان‌ها خودداری کنند.

سفر به مازندران ممنوع

به دنبال اعلام وضعیت قرمز در مازندران، روز گذشته ستاد اطلاع‌رسانی فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا در مازندران با اشاره به شیوع شدید کرونا ازتیرماه دراین استان، از هموطنان خواست از هر‌گونه سفر غیرضروری به این استان به‌طور جدی خودداری کنند.

افزایش آمار جان باختگان کرونا

درهمین حال آخرین گزارش وزارت بهداشت از ثبت فوت۲۱۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا خبر می‌دهد. به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۴۰۵ نفر در کشور رسیده است. به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۰۴ نفر از آنها بستری شدند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور نیز به ۳۱۲ هزار و ۳۵ نفر رسیده است. وی افزود: خوشبختانه تاکنون ۲۷۰ هزار و ۲۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۴۱۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سه گانه مصلحت، اقتصاد و سلامت

اما در شرایطی که از خرداد ماه به تدریج آمار ابتلا به کرونا در کشور افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است، سعید نمکی وزیر بهداشت درنشست ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که مرگ و میر روزانه حدود ۳۰ نفر بود به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و مرگ سه رقمی در هفته‌ها و ماه‌های آینده را به ایشان گفتم. وی افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در فصل پاییز، احتمال همزمانی آنفلوآنزا و کرونا، بیش از ۸۰ درصد است.  به گزارش انتخاب، نمکی افزود: برای وزیر بهداشت در شرایط کنونی بیماری، هیچ چیزی راحت‌تر از تعطیلی همه امور نیست. بنده در سه‌گانه مصلحت، اقتصاد و سلامت، در مقابل مصلحت و اقتصاد زانو زدم که پروتکل‌هایی تدوین کنم که امور کشور به گونه‌ای بچرخد که در تحریم‌ها، کمترین فشار به بخش اقتصاد وارد شود. همان زمان که تعداد مرگ و میر روزانه کرونا در کشور به حدود ۳۰ نفر رسیده بود، به سمت تک رقمی شدن می‌رفتیم، اما برای ما کاملا واضح بود که هر نوع بازگشایی، ممکن است تبعاتی داشته باشد.

هشدار در مورد «کووی‌فلو»

البته این تنها وزیر بهداشت نیست که نسبت به همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در کشور در پاییز سال‌جاری هشدار می‌دهد، چند نفر از محققان ایرانی نیز با انتشار مقاله‌ای در هفته‌نامه پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) موسوم به «بی.‌ام.‌جی BMJ»، نسبت به چالش هم‌افزایی کرونا با آنفلوآنزا در فصل پاییز و زمستان سال جاری به دولت‌های جهان هشدار داده‌اند. به گزارش «ایرنا» محققان ایرانی هشدار داده‌اند: «درحالی‌که دستیابی به درمان و واکسن مناسب برای کووید-۱۹ حداقل یک سال زمان نیاز دارد و ناشناخته‌های زیادی در مورد این بیماری وجود دارد، در ماه‌های آینده، شیوع آنفلوآنزای فصلی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمالا دنیا با بحران پیچیده‌تری به نام «کووی‌فلو Covi-Flu» مواجه می‌شود که ترکیبی از تاثیرات آنفلوآنزای فصلی و نتایج حاصل از بحران کووید-۱۹ خواهد بود.

ارتباط آلودگی هوا با مرگ ناشی از کرونا

دراین میان نتیجه یک تحقیق در مرکز تحقیقات آلودگی هوا به منظور بررسی اثرات همه‌گیری کووید-۱۹  بر کیفیت هوای آزاد در شهر تهران نیز قابل تامل است. آن‌طور که محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با «ایرنا» گفته است ارتباط مستقیم و معنی‌داری از لحاظ آماری بین میزان مرگ ناشی از بیماری کرونا و غلظت ذرات معلق هوا وجود دارد. به عبارت دیگر میزان مرگ ناشی از بیماری کووید-۱۹  در مناطقی که هوای آلوده‌تری دارد، بیشتر است.

شیوع مجدد کرونا دراروپا

اما این تنها ایران نیست که با موج جدیدی از بیماری کرونا دست وپنچه نرم می‌کند. به گزارش «ایسنا» در روزهای اخیر شمار مبتلایان جدید کووید-۱۹ در اسپانیا افزایش یافته و متوسط ابتلای روزانه در این کشور در هفته گذشته به بالای ۲۰۰۰ مورد رسیده است. اما تنها اسپانیا نیست که با افزایش موارد ابتلا روبه‌رو شده است؛ فرانسه، سوئیس و حتی بخش‌هایی از بریتانیا نیز از افزایش شمار مبتلایان خبر داده‌اند. همزمان برخی از رسانه‌های انگلیس اعلام کردند که بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور در حال تصمیم‌گیری برای قرنطینه لندن است. از سوی دیگر برخی کشورهای اروپایی برای اینکه افزایش شمار مبتلایان کووید-۱۹ به کشور آنها سرایت نکند، محدودیت‌های ترددی به کشورهای اروپایی دارای آمار بالای کرونا اعمال کرده‌اند.