آشفتگی پمپئو از توافق ایران و چین

وزیرخارجه آمریکا با اشاره به توافقات ایران و چین که اخیرا در رسانه‌ها بازتاب یافته، گفته است «ورود چین به ایران خاورمیانه را بی‌ثبات خواهد کرد» و رژیم‌ صهیونیستی، عربستان و امارات را «به خطر می‌اندازد».

گزارش‌ها از توافقی ۲۵ ساله و جامع بین ایران و چین حکایت دارند که ارزش آن بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار است.

مایک پمپئو، ۱۲ مرداد ماه در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس‌نیوز، که با محوریت سیاست‌های چین و رویکرد واشنگتن در قبال آن انجام می‌شد، با  ادعای اینکه حکومت ایران «بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم» است، گفت: «تنها پیامدی که جاری‌شدن سرمایه و جنگ‌افزار حزب کمونیست چین به ایران دارد، افزایش ریسک در منطقه [خاورمیانه] است.»

وزیرخارجه آمریکا در اظهاراتی بی‌پایه و اساس و مغرضانه همکاری دولت‌های چین و ایران را مایه تعجب ندانست و مدعی شد: «حکومت‌هایی که آزادی را در سرزمین خود زیر پا می‌گذارند و چالش‌های امنیتی در خارج از مرزهای خود ایجاد می‌کنند» با هم همکاری می‌کنند.

او تاکید کرد دولت ایالات‌متحده این اطمینان را ایجاد خواهد کرد که همه قوانین و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، شامل شرکت‌های چینی، تجار و بازرگانان [همکار] با تهران نیز خواهد شد.

موضوع توافق ۲۵ ساله ایران و چین، که از جمله به سند راهبردی همکاری بین دو کشور موسوم است، در هفته‌های اخیر به شدت مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده است.

هیات دولت ایران پیش‌نویس نهایی سند همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور را که از سال ۹۴ بحث آن مطرح بوده‌ است، تیرماه امسال تصویب کرد.

به گفته محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران، چینی‌ها نیز اسفند سال ۹۸، پیش‌نویسی در این زمینه ارائه کرده‌اند و قرار است مقام‌های دو کشور در این زمینه برای تصویب سند نهایی مذاکره کنند.

از سوی دیگر وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد کشورهای خاورمیانه باید نسبت به پیامدهای این همکاری آگاه باشند. آنها باید بدانند که ورود چین به خاورمیانه و افزایش نفوذ این کشور در ایران می‌تواند ثبات منطقه را از بین ببرد.

وزیر امورخارجه آمریکا بار دیگر در اظهاراتی بی‌‌پایه و اساس ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان توصیف کرد. پمپئو همچنین مدعی شد ایران در تلاش برای دستیابی به سامانه‌های تسلیحاتی است و تجارت با چین و سرازیر شدن پول حزب کمونیست چین به ایران عملا باعث افزایش خطر و ناامنی در منطقه خواهد شد.

پمپئو در پاسخ به این پرسش که آیا در واکنش به این اقدام‌ها تحریم‌های جدیدی علیه ایران پیش‌بینی خواهد شد، گفت: «ما تحریم‌های جدیدی را روز جمعه [۳۱ ژوئیه] علیه ایران وضع کردیم. ما از این طریق تحریم‌ها علیه ایران را به برنامه‌های ناظر بر فلزات هم گسترش دادیم.»

استفان بیگن مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هم چهارشنبه گذشته گفته بود دولت این کشور توافق همکاری ایران و چین را به دقت رصد می‌کند.

قرار است در قالب این توافق که هنوز نهایی نشده است، چین طی ۲۵ سال ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کلیدی از جمله زیرساخت و حوزه انرژی ایران انجام دهد که تقریبا تلاش‌های آمریکا برای محاصره اقتصاد ایران را خنثی خواهد کرد.

تحریم تسلیحاتی

وزیر امورخارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر گفت که «چنین امری باعث خواهد شد، چین و روسیه بتوانند سامانه‌های تسلیحاتی به ایران بفروشند و به ایران امکان می‌دهد سامانه‌های تسلیحاتی و همچنین جنگ‌افزارهای دیگر را در سراسر جهان به فروش برساند.»

او گفت: «ایالات‌متحده آمریکا از سال ۲۰۱۸ به این سو تمام تلاش خود را به کار بسته است تا مانع از لغو تحریم تسلیحاتی ایران شود.»

پمپئو افزود آمریکا به زودی پیش‌نویس قطعنامه‌ای در این رابطه را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد؛ قطعنامه‌ای که عملا باید مانع از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شود.

وزیر امورخارجه آمریکا گفته است: «من امیدوارم همه کشورهای جهان متوجه شوند که اجازه خرید و فروش جنگ‌افزار به جمهوری اسلامی امری واقعا خطرناک است.»

دولت آمریکا در تلاش بوده است حمایت دیگر کشورها را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران جلب کند. به‌رغم خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، واشنگتن تهدید کرده است اگر پیش‌نویس قطعنامه‌ای که برای تمدید این تحریم ارائه کرده است تصویب نشود، از ابزار‌های بازگردانی تحریم‌های برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های این سازمان علیه ایران استفاده خواهد کرد.

همزمان نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد با مطرح کردن ادعاهایی علیه تهران خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد.