در جزئیات پروتکل بهداشتی برگزاری آزمون بر ۷ محور مهم تاکید شده که از آن جمله می‌توان به خود اظهاری داوطلبان، جداسازی مبتلایان، اجباری بودن استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری مشخص، فراهم کردن شرایط برای تهویه مناسب سالن‌های آزمون، ضدعفونی و گندزدایی سطوح پیش و پس از آزمون سراسری و همچنین پذیرش داوطلب به میزان ۲۰ درصد از ظرفیت هر حوزه امتحانی اشاره کرد.

آزمون سراسری یا همان کنکور مقطع کارشناسی براساس آخرین تصمیمات در چهار روز و در سراسر کشور برگزار می‌شود. نخستین روز برگزاری این آزمون ۲۹ مرداد است و بنابر اعلام سازمان سنجش آموزش حدود یک میلیون نفر در پنج گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان در این آزمون به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

هیات ۱۳ نفره نظارت

براساس اعلام معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، فهرست همه حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال و مقرر شده که از همه این مراکز در اسرع وقت بازدید شود. اگر وضعیت آنها نامناسب بود و با شرایط پروتکل برگزاری کنکور انطباق نداشت به سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت گزارش داده می‌شود تا به سرعت آن حوزه امتحانی از رده خارج و حوزه امتحانی دیگر جایگزین آن شود. فرهادی تاکید کرد که جا‌به‌جایی حوزه‌ها کار سختی نیست و در آزمون دکترا این کار انجام شد.

با این حال مجلسی‌ها هم دست به کار شدند و هیاتی برای نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی تشکیل دادند.  احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تشکیل هیاتی ۱۳ نفره از تعدادی از نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت جهت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری کنکور سراسری خبر داد و در این باره به «ایسنا» گفت: این کمیته متشکل از هشت نماینده مجلس شورای اسلامی و پنج نفر از وزارت بهداشت است هشت نماینده مجلس از چهار کمیسیون آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی است.

این نماینده مجلس توضیح داد: تاکید بر این است که از ۱۰۰ درصد فضای اختصاص داده شده برای برگزاری آزمون تنها ۲۰ درصد استفاده شود یعنی اگر گنجایش یک سالن ۱۰۰ نفر باشد تنها باید با حضور ۲۰ داوطلب آزمون برگزار شده همچنین تاکید شد که در کلیه رفت و آمدها هم نظارت صورت گیرد. او تصریح کرد: یکی دیگر از این تصمیمات جلوگیری از حضور خانواده‌ها در مراکز آزمون است.

آزمون مبتلایان در بیمارستان

از سوی دیگر، همه مواردی که در پروتکل وزارت بهداشت بر آن تاکید شده قرار است در آزمون کارشناسی ارشد که این هفته برگزار می‌شود نیز رعایت شود. علاوه‌بر آنکه این آزمون نیز مانند آزمون سراسری مقطع کارشناسی در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد، داوطلبان آن نیز در صورت ابتلا به کرونا آزمون خود را در بیمارستان می‌دهند.

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره شائبه‌های پیش آمده مبنی‌بر اینکه داوطلبان مبتلا به کرونا در کنار سایر داوطلبان، در آزمون کارشناسی ارشد شرکت خواهند کرد، گفت: چنین چیزی صحت ندارد، داوطلبانی که روزهای ۹ و ۱۰ مرداد به سازمان اعلام کردند که بیمار قطعی هستند، به‌صورت مجزا در بیمارستان‌ها آزمون خواهند داد.