البته گرچه تعداد بدحالان نسبت به اسفندماه افزایشی بوده اما وزارت بهداشت بر این باور است که تعداد بستری شدگان کرونایی در روزهای اخیر کاهش داشته است. ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، با استناد به بررسی‌های این وزارتخانه گفت که آمار بستری‌شدگان ناشی از کرونا در کل کشور و همچنین در سطح پایتخت در روزهای اخیر تا حدودی کاهش یافته است. حریرچی در عین حال افزایش تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان‌های برخی شهرهای کشور را رد نکرد. جدیدترین گزارش آماری وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۲۴ ساعته منتهی به ظهر دیروز (چهارشنبه) ۲ هزار و ۶۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد، هزار و ۳۳۱ مورد به بستری شدن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور نیاز پیدا کردند. این رقم نشان می‌دهد که بیش از ۴۹ درصد از مبتلایان جدید در ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه در بیمارستان‌ها بستری شدند.  از سوی دیگر، با شناسایی ۲ هزار و ۶۹۷ بیمار جدید کرونایی در این بازه زمانی، حالا بنابر آمار رسمی، مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور به ۳۱۷ هزار و ۴۸۳ نفر رسیده است. همچنین در همین یک شبانه روز، ۱۸۵ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب، مجموع جان باختگان این بیماری تاکنون به ۱۷ هزار و ۸۰۲ نفر رسیده است.

۲۶ استان درگیر

از سوی دیگر جدیدترین گزارش آماری سیما‌سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از تداوم وضعیت قرمز و هشدار در ۲۶ استان کشور حکایت دارد. بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت ۱۴ استان مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. همچنین ۱۲ استان فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز در وضعیت هشدار هستند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، موارد ابتلا و بستری در استان بوشهر که هم اکنون در وضعیت هشدار است، از اوایل خرداد صعودی شد و این موارد در اواسط تیر به بیشترین میزان خود از زمان شیوع کرونا در ایران رسید.  لاری افزود: اکنون ۶ شهرستان این استان در وضعیت قرمز و دو شهرستان در وضعیت هشدار هستند و در شهرهای بوشهر، برازجان و گناوه شدت بیشتری دارد.  سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به استان زنجان گفت: از اوایل خرداد نمودار ابتلا در زنجان صعودی شد و در اواسط تیر به اوج خود رسید اما با اقدامات انجام شده از جمله افزایش تست، غربالگری، مراقبت‌های بهتر بیمارستانی و همکاری مردم موارد بستری و ابتلا روند کاهشی پیدا کرده است. از سوی دیگر، گیلان نیز دوباره به فهرست استان‌های قرمز کرونایی بازگشت؛ استانی که در اسفند و فروردین وضعیت شدید این بیماری را تجربه کرده بود. سخنگوی وزارت بهداشت مسافران را منشا ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در گیلان اعلام کرد. به گزارش ایرنا لاری در این گفت‌ وگوی تلویزیونی درباره وضعیت مازندران که قرمز است نیز تاکید کرد: این استان وضعیت خوبی از نظر بیماری ندارد. از خوزستان هم که از اردیبهشت ماه در وضعیت قرمز بود و با تلاش‌های فراوان و اجرای محدودیت‌ها هم اکنون نه تنها در وضعیت قرمز نیست بلکه از وضعیت هشدار نیز خارج شده، خبر می‌رسد که دو شهر آن همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: همچنان دو شهر آغاجاری و رامهرمز در وضعیت قرمز هستند و وضعیت بیماران بستری این شهرها بیشتر از خط اعلام شده است اما در سایر شهرها وضعیت بهتری حاکم است. تعدادی از شهرهای خوزستان نیز کاملا بیمار بستری ندارند یا تعداد بیماران بستری بسیار کم است.

بیشترین ابتلا و فوتی کرونا درکدام مناطق تهران؟

با این همه پایتخت همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد. دیروز علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران در جلسه شورای فرماندهی از اجرای بالغ بر ۶۰ درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی خبر داد و اعلام کرد: بر اساس گزارش‌ها از ردیابی محل زندگی و اشتغال بیماران ترخیصی و فوت‌شدگان در هفته گذشته، منطقه ۴ شهر تهران با نزدیک به یک میلیون جمعیت، بیشترین میزان ابتلا را داشته است. همچنین منطقه ۲ با نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و مناطق ۱۴ و ۱۵ به ترتیب جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

او درخصوص آمار فوتی‌ها در هفته گذشته نیز ادامه داد: منطقه ۴، منطقه ۱۴ و منطقه ۱۵ به ترتیب بیشترین آمار فوتی را در شهر تهران به خود اختصاص دادند. همچنین در منطقه ۲۲، میزان ابتلا و مرگ و میر نسبت به هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته که البته طبق پیش‌بینی‌ها، درگیری بیشتر مناطق غربی و جنوب غربی در موج کنونی، دور از انتظار نبوده است.

تا شهریور صبر کنید

گرچه یک ماه از اجباری شدن ماسک در کشور گذشته اما روند ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونایی همچنان افزایشی است. ایرج حریرچی در این زمینه در یادداشتی در روزنامه جام جم تاکید کرد: برای اینکه اثر اجرایی شدن این طرح را در کاهش فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا ببینیم، همچنان باید تا اواخر مرداد و اوایل شهریور صبر کنیم.