ارسال کمک‌های پزشکی به بیروت

به‌دنبال این حادثه ناگوار در بیروت، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیامی به همتای لبنانی خود با ابراز تاثر از حادثه انفجار مهیب در بندر شهر بیروت و جان‌باختن و مجروح شدن جمعی از شهروندان آن کشور، تاکید کرد که تهران در راستای اقدامات انسان‌دوستانه، آماده ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم است و امیدوار است هر چه سریع‌تر ابعاد این حادثه مشخص و آرامش به این شهر بازگردد.

به گزارش «ایسنا» در متن پیام تسلیت حسن روحانی به میشل عون رئیس‌جمهور لبنان آمده است: «اینجانب به نمایندگی از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان از صمیم قلب این مصیبت را به جناب‌عالی و مردم آن کشور دوست و برادر تسلیت می‌گویم و برای درگذشتگان حادثه، علو درجات و برای مجروحان سلامتی و شفای عاجل مسألت دارم.»روحانی ضمن اشاره به اینکه دولت ایران در راستای اقدامات انسان‌دوستانه، آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و اعلام مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم اعلام می‌دارد ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر ابعاد این حادثه مشخص و آرامش به این شهر بازگردد.

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با وزیرخارجه لبنان

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در نخستین واکنش به این حادثه تلخ در بیروت در پیامی به دو زبان عربی و انگلیسی برای شهدای حادثه بیروت طلب رحمت و برای خانواده‌های آنها آرزوی صبر و آرامش کرد و گفت که ایران مانند همیشه آماده کمک به لبنان است. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ وی در پیام توییتری خود به زبان عربی نوشت: «قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند و صبر و آرامش برای خانواده‌های قربانیان و مجروحان نیز شفا یابند. سلام و درود خدا به این کشور غرورآفرین.» ظریف در پیام خود به زبان انگلیسی نیز نوشت: «ایران مانند همیشه آماده است به هر نحوی که ضروری باشد کمک‌رسانی کند. لبنان قوی بمان.» همچنین در گفت‌وگوی تلفنی صبح روز چهارشنبه وزیر امورخارجه کشورمان با شربل وهبه، وزیر امورخارجه لبنان، ظریف با اعلام مراتب همدردی با ملت و دولت لبنان‌، جان‌باختن شهروندان لبنانی در حادثه انفجار مخزن در بندر بیروت را به همتای لبنانی و ملت و دولت این کشور تسلیت گفت. به گزارش «ایسنا» ظریف در این گفت‌وگو با اعلام اینکه ایران در تمامی سطوح در کنار ملت و دولت لبنان قرار دارد، آمادگی کشورمان براساس دستور ریاست‌جمهوری ایران برای ارائه کمک در قالب نیازهای ضروری و زیرساختی و همچنین نیازهای فوری خصوصا در حوزه انسان‌دوستانه به کشور دوست و برادر لبنان را به اطلاع وزیر امورخارجه لبنان رساند.

ایران کنار لبنان می‌ایستد

پس از این گفت‌وگوی تلفنی، ظریف در توییتی اعلام کرد: «ایران درحال ارسال بیمارستان صحرایی و دارو به لبنان برای کمک به امدادرسانی در برابر فاجعه انفجار است. ایران در کنار لبنان می‌ایستد.»در عین حال به گزارش خبرگزاری فارس سیدعباس موسوی،‌ سخنگوی وزارت امورخارجه نیز انفجار بیروت را تاسف‌آور و نگران‌کننده خواند و گفت: «با اندوه بسیار این حادثه و اخبار آن را دنبال می‌کنیم.» وی بر همبستگی با دولت و ملت لبنان در این شرایط سخت و طاقت‌فرسا تاکید کرد.

پیام همدردی مقامات ایران

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز با تسلیت به دولت و ملت لبنان در پی وقوع انفجار در بیروت، گفت: «در کنار مردم سرافراز و مقاوم لبنان برای هرگونه کمک و مساعدت ایستاده‌ایم.» محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم به این حادثه واکنش نشان داد و گفت: «ایران مثل همیشه آماده هر گونه همکاری و کمک‌های انسان‌دوستانه به حادثه‌دیدگان انفجار بیروت است و بنده برای تسریع این امر با مقامات ذی‌ربط ایرانی و لبنانی همراه خواهم بود.» در این رابطه عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نامه‌ای به وزیر کشور لبنان تاکید کرد: «وزارت کشور در چارچوب سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان آمادگی کامل دارد.» اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز گفت: «دولت و مردم ایران در کنار دولت و مردم لبنان هستند و حتما کمک‌های مورد نیاز برای این کشور ارسال خواهد شد.» علی ربیعی سخنگوی دولت هم با صدور پیامی ضمن اعلام همدردی با مردم لبنان، جان‌باختن شماری از شهروندان لبنانی در حادثه انفجار بندر بیروت را به ملت و دولت این کشور تسلیت گفت. همزمان آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با اشاره به انفجار عصر سه‌شنبه بیروت گفت: «کشور‌های اسلامی با همکاری هم، نیاز‌های فوری و بلند مدت مردم و دولت لبنان را بر طرف کنند.»

سلامت کارکنان سفارت ایران

به‌دنبال ایجاد برخی نگرانی‌ها درخصوص وضعیت کارکنان سفارت ایران در لبنان در پی انفجار در بیروت، سخنگوی سفارت ایران در لبنان اعلام کرد: «آسیبی به کارکنان سفارت ایران در لبنان وارد نشده است.» علی اصغری در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: «محل انفجار با سفارت ایران فاصله داشته و خوشبختانه برای همکاران ما در سفارت در پی این انفجار اتفاقی رخ نداده و آسیبی به آنها وارد نشده است.» در پی انفجار عصر سه‌شنبه در بندر بیروت تعدادی از دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور آسیب دیده‌اند. سفارت مصر در بیروت از کشته شدن یک کارمند خود و ناپدید شدن یک نفر دیگر در انفجارهای بیروت خبر داد. نخست‌وزیر هلند ضمن ابراز همدردی با مردم لبنان اعلام کرد که ۵ کارمند سفارت هلند در بیروت در انفجارهای این شهر مجروح شده‌اند.

کمک‌های پزشکی و غذایی ایران

در پی انفجار در بیروت لبنان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پیامی برای ارسال کمک‌های پزشکی، تیم درمانی، بهداشتی و انسان‌دوستانه به لبنان اعلام آمادگی کرد.همزمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان اعلام کرد که یک هواپیمای ایرانی حامل تیم پزشکی و کمک‌های انسانی و دارویی به بیروت می‌رود. به گزارش «ایسنا» به نقل از العهد، سفارت ایران در لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران به‌طور کامل در کنار کشور برادر، لبنان در این حادثه دردناک خواهد ایستاد و آمادگی کامل برای حمایت و کمک‌رسانی را دارد.» در این بیانیه آمده است: «در راستای همبستگی برادرانه با کشور لبنان روز چهارشنبه اولین هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های پزشکی از سوی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به بیروت رفت.»  این هواپیما حامل یک تیم پزشکی متشکل از جراح و متخصص، یک بیمارستان صحرایی(RDH)، کمک‌های انسانی و دارو است.همچنین سخنگوی جمعیت هلال احمر از ارسال ۹ تن مواد غذایی به این شهر خبر داد. محمد نصیری در گفت‌وگو با «ایسنا» در این باره گفت: «در نخستین مرحله ۲ هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته به وزن ۹ تن به بیروت ارسال خواهد شد.» وی با اشاره به ارسال کمک‌های پزشکی نیز گفت: «۲۲ نفر از کادر درمان شامل متخصصان قلب، اطفال، ارتوپد، اتاق عمل، اعصاب و... هم به این شهر اعزام خواهند شد. همچنین مقادیری دارو و ملزومات پزشکی نیز به لبنان ارسال می‌شود و یک بیمارستان RDH هم برپا خواهد شد.» نصیری افزود: «در هماهنگی با صلیب سرخ لبنان در صورت نیاز مراحل بعدی اعزام کمک‌های بشردوستانه به لبنان نیز انجام خواهد شد.»