اما مطابق گزارش‌ها این کاهش آماری در روند فوتی‌ها از روز ۱۵ مرداد با فوت ۱۸۵ نفر در یک روز آغاز شده است. این رقم در روز ۱۶مرداد به ۱۷۴نفر، در روز ۱۷مرداد به ۱۵۶نفر و درنهایت روز گذشته به ۱۳۲نفر رسیده است. همزمان با این کاهش آماری میزان جان‌باختگان کرونا در کشور، مصطفی جلالی، معاون سازمان تبلیغات اسلامی، از تصویب شیوه‌نامه برگزاری مراسم‌‌ عزاداری محرم در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور معاونان وزارت بهداشت خبر داد که براساس آن تغییرات زیادی در نحوه برگزاری مراسم محرم امسال صورت خواهد گرفت. با این حال جمعی از پزشکان و کادر درمان که در صف نخست مبارزه با ویروس کرونا حضور دارند در آستانه محرم حسینی (ع) در نامه‌ای از مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه درخواست کرده‌اند که با بهره‌گیری از فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند.

شیوه‌نامه محرم امسال

اما مصطفی جلالی، معاون سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به جلسه اخیر با مدیران وزارت بهداشت، برای بررسی شیوه‌نامه برگزاری مراسم ماه محرم گفت: مدیران درمان و آموزش پزشکی مدافع برگزاری مراسم‌ها بوده‌اند و ما هم مدافع سختگیری‌ها بوده‌ایم که در مجموع به نتیجه رسیدیم با رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی مراسم در فضای باز مثل ورزشگاه‌ها، پادگان‌ها و مدارس بدون هیچ گونه تحرکی برگزار شود.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با تاکید بر اینکه شیوه‌نامه‌های بهداشتی مثل ماسک زدن و فاصله اجتماعی باید رعایت شود، افزود: برگزاری مراسم‌های عزاداری در مساجد ممنوع است، زیرا سینه‌زنی باعث می‌شود تنفس بالا رفته و باعث انتقال ویروس شود، ولی سخنرانی و روضه‌خوانی آن هم در مدت زمان کمتر از یک ساعت هیچ مشکلی ندارد.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امسال حرکت دسته‌های عزاداری از جایی به جای دیگر ممنوع است؛ زیرا باعث تجمع می‌شود، ولی اگر دسته‌های عزاداری در یک جا ایستاده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند مشکلی ندارد. جلالی گفت: برخی از مراسم‌ها مثل تشت‌گذاری‌ها و نخل‌گردانی‌ها به علت ازدحامی که ایجاد می‌شود امسال محدودیت‌های زیادی برای آنها در نظر گرفته شده است و البته تعزیه‌خوانی در صورتی که تجمع صورت نگیرد مشکلی ندارد و خلاصه آنکه با اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری که فاقد هر گونه ازدحام و تجمع باشد مانعی ندارد. وی در مورد نحوه نذری دادن هم گفت: امسال نذری دادن‌ها به سمت کمک‌های مومنانه می‌رود، ولی اگر کسی از لحاظ شرعی امکان جا‌به‌جایی نذرش را نداشته باشد می‌تواند به شرط اینکه تجمع ایجاد نشود پخت و پز را انجام دهد و در میان نیازمندان توزیع کند.

درخواست جمعی از پزشکان از مراجع تقلید

همزمان با تصویب این شیوه‌نامه جمعی از پزشکان و کادر درمان در نامه‌ای به مراجع تقلید درباره مجالس عزاداری ماه محرم، با اشاره به شمارزیاد قربانیان کرونا در کشور در موج جدید ابتلا به این بیماری خواستار آن شده‌اند که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند و با تاکید بر شیوه‌های نوین عزاداری ازجمله تبدیل کردن هر خانه به یک حسینیه، بهره‌گیری حداکثری از رسانه‌ها و فضای مجازی و توزیع بسته‌های مواد غذایی بین نیازمندان به‌صورت کمک مومنانه از مرگ صدها عزادار حسینی پیشگیری کنند. به گزارش «ایسنا» در بخشی از این نامه آمده است: برگزاری هر گونه اجتماعات ازجمله مجالس عمومی عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و توزیع غذای نذری قطعا و یقینا باعث افزایش شمار مبتلایان و مرگ هم‌میهنان خواهد شد. هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میلیون‌ها عزادار سیدالشهدا در مراسم سوگواری محرم را ندارد. در صورت ارائه مجوز، ضمانت متراکم و مسقف نبودن صدها هزار مجلس عزاداری در سراسر کشور غیرممکن است و در این شرایط حتی با استفاده از ماسک و رعایت فاصله بین عزاداران، امکان جدی سرایت بیماری وجود دارد. گسترش بیماری به هر نحو، تضییع حق‌الناس است.

تاکید روحانی بر مسوولیت‌پذیری متولیان مراسم

پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت رعایت کامل و دقیق همه دستورالعمل‌های بهداشتی، از سوی مردم برای عبور از خیز بیماری تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، درباره آیین‌های سوگواری در این ایام اظهار کرد: با توجه به اقتضائات جامعه دینی ایران، امکان و نحوه برگزاری مراسم‌های عزاداری، به شکل منطقی از سوی کمیته‌های مختلف ستاد ملی مقابله با کرونا طراحی شده و از این مرحله به بعد آنچه مهم است، مسوولیت‌پذیری برگزارکنندگان و متولیان مراسم‌ها و مراعات خود مردم است. ‎رئیس‌جمهور تصریح کرد: مجددا تاکید می‌کنم که امسال متولیان مراسم عزاداری حضرت اباعبدالحسین (ع) فقط مسوول برگزاری شکوهمند این مراسم‌ها نیستند، بلکه در ابتدا مسوول صیانت از سلامت و جان عاشقان و علاقه‌مندان به خاندان پیامبر(ص)، امام حسین(ع) و یاران باوفایش هستند.

عبور جان‌باختگان کرونا از ۱۸هزار نفر

در کنار در نظر گرفتن این الزامات، روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت آخرین گزارش وضعیت کرونا در کشور را تشریح کرد. بر این اساس در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۱۳۲ بیمار دیگر کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۲۶۴ نفر رسید. سیما سادات لاری همچنین از شناسایی ۲۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته و بستری شدن ۱۰۴۹ نفر از آنها خبر داد. او با بیان اینکه ۴۱۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند، گفت: خوشبختانه تا کنون ۲۸۲ هزار و ۱۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

لاری همچنین از وضعیت قرمز در ۱۵استان، و وضعیت هشدار در ۱۲ استان خبر داد. وی درباره استان‌های در وضعیت قرمز بیماری گفت: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری همچنین درباره استان‌های در وضعیت هشدار گفت: استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. وی درعین حال از شهروندان خواست که از سفر به استان‌های مازندران، خراسان رضوی، گیلان و گلستان پرهیز کنند.