دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند قطعنامه پیشنهادی آمریکا فراتر از قوانین مربوط به ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف به ایران است.همزمان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۷ مرداد (۷ اوت) با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد رایزنی کرد.

آمریکا خواستار تحریم تسلیحاتی ایران است که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است. براساس برجام، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ۲۷ مهر (۱۸ اکتبر) خاتمه می‌یابند.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۴ مرداد (۵ اوت) اعلام کرد کشورش به‌رغم مخالفت شدید روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی خود برای تجدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

دیپلمات‌های مستقر در سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند مخالفت با شکل فعلی قطعنامه پیشنهادی آمریکا چنان گسترده است که این قطعنامه شاید نتواند ۹ رای لازم را به‌دست آورد.وزرای خارجه روسیه و چین پس از سخنان پمپئو گفته بودند اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا به حداقل ۹ رای از ۱۵ رای کشورهای عضو شورای امنیت برسد، آن را وتو خواهند کرد.

آلمان، بریتانیا و فرانسه، تروئیکای اروپایی امضا‌کننده برجام در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز نگرانی از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران خواستار ادامه تحریم‌ها تا سال ۲۰۲۳ شده‌‌اند. سه کشور بزرگ اروپایی همچنین تاکید کرده‌اند همچنان به برجام پایبند هستند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش می‌نویسد آمریکا در قطعنامه تازه خود درخواست کرده است تحریم‌ها به‌صورت نامحدود علیه ایران تمدید شود. منابع دیپلماتیک در سازمان ملل با استدلال به این موضوع هم گفته‌اند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا در

شورای امنیت سازمان ملل آرا اکثریت را کسب نخواهد کرد.دیپلمات‌های سازمان ملل ابراز نگرانی کردند ادامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به معنای خاتمه برجام باشد.یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته است «تمرکز روی حفظ برجام خواهد بود» زیرا این تنها گزینه‌ای است که می‌توان از «ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران» اطمینان حاصل کرد. به گفته این دیپلمات از زمان خروج آمریکا از برجام تاکنون هیچ جایگزین معتبری به‌جای توافق برجام ارائه نشده است.قطعنامه جدید آمریکا تقریبا مشابه قطعنامه‌ای است که ایالات‌متحده در ماه ژوئن سال‌جاری به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده بود. در آن زمان، قطعنامه آمریکا اکثریت آرای اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به‌دست نیاورد.به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، دولت ترامپ در قطعنامه پیشنهادی جدید خود تغییراتی را که متحدان و مخالفان در شورای امنیت خواسته بودند، ایجاد نکرده است.کلی کرافت سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد گفت که روسیه و چین به احتمال زیاد از این قطعنامه پیروی نخواهند کرد و قطعنامه جدید آمریکا را وتو خواهند کرد.

چین و روسیه ماه گذشته در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت از اقدامات آمریکا انتقاد کردند.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید روسیه و چین می‌خواهند به ایران اسلحه بفروشند و مدعی شده‌اند که چنین امری خاورمیانه را بی‌ثبات‌تر می‌کند و اسرائیل و اروپا و جان شهروندان آمریکایی‌ را به‌خطر می‌اندازد.کلی کرفت سفیر آمریکا در سازمان ملل ضمن هشدار به روسیه و چین درباره وتوی قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، جمهوری‌اسلامی را «پشتیبان نخست تروریسم» در جهان خواند. آمریکا خواستار تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران است. از سوی دیگر کلی کرفت سفیر آمریکا در سازمان ملل پنج‌شنبه در سخنانی بی‌پایه و اساس مدعی شد: «ایران پشتیبان نخست تروریسم در جهان است.» او در اظهاراتی مغرضانه ضمن اشاره به خواست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با ارائه قطعنامه‌ای در شورای‌امنیت سازمان ملل، وتوی احتمالی این قطعنامه توسط روسیه یا چین را نشانه همدستی آنها با دولتی دانست که «حامی شماره یک تروریسم است». سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت آمریکا امیدوار است روسیه و چین حامی کشوری نباشند که پشتیبان تروریسم است و «اهمیت صلح در خاورمیانه را درک کنند». او همزمان افزود همکاری چین و روسیه، آن‌هم نه‌تنها در مورد حمایت از ایران، برای او روشن است و این دو کشور بانی هرج‌ومرج و جنگ فرای مرزهای خود هستند و باید جلوی آنها گرفته شود.از سوی دیگر کاخ سفید روز جمعه ۱۷ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود درخصوص انفجار بیروت و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران صحبت کرده است.جاد دیر، معاون مطبوعاتی کاخ سفید در توییتی نوشته دونالد ترامپ و امانوئل مکرون درخصوص اهمیت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توسط سازمان ملل رایزنی کردند.

این مقام کاخ سفید جزئیات بیشتری درخصوص مذاکرات رهبران آمریکا و فرانسه درخصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه نکرده است.همزمان رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی ادعا کرد که ایران «مشتاق» است او در انتخابات شکست بخورد، اما برای دستیابی به توافق با ایالات‌متحده لحظه‌شماری می‌کند و در صورت پیروزی مجدد خیلی زود توافق حاصل خواهد شد!

دونالد ترامپ روز ۱۷ مرداد در جریان کنفرانسی خبری در نیوجرسی گفت: «ایران مشتاق است که من دیگر رئیس‌جمهور نباشم.»او سپس افزوده «این را اعلام می‌کنم؛ اگر [انتخابات را] ببریم و وقتی ببریم، خیلی زود با ایران به توافق خواهیم رسید» و «خیلی زود با کره‌شمالی به توافق می‌رسیم. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت پیشین گفته «ایران دارد می‌میرد [که به توافق برسد]… اما خیلی ترجیح می‌دهد که با [جو] بایدن به توافق برسند.»جو بایدن نامزد حزب دموکرات و رقیب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا است.

دونالد ترامپ سپس گفت «اگر آنها... [یا] اگر چین با بایدن به توافق برسند، صاحب این کشور می‌شوند.»