همه واکنش‌ها به سخنان فتاح

ازجمله سیاسیونی که به این سخنان واکنش نشان دادند معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، شهیندخت مولاوردی معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسبق بودند که به‌صورت جداگانه در توییتر و در قالب بیانیه‌‌هایی به سخنان فتاح پاسخ دادند. این سخنان واکنش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را درخصوص آن بخش از سخنان رئیس بنیاد مستضعفان که مربوط به کاخ مرمر می‌شد هم در پی داشت.

البته سخنان فتاح تنها به ماجرای املاک در اختیار مرکز مطالعات زنان و ملک در اختیار محمود احمدی‌نژاد واقع در ولنجک اختصاص نداشت. او درباره زمینی که حداد عادل در منطقه فرشته برای مدرسه اش از بنیاد اجاره کرده است هم سخن گفت. فتاح همچنین در سخنانش به ملک مرکز پژوهش‌ها در نیاوران هم اشاره کرد و از زاکانی رئیس جدید مرکز خواست تا آن را به‌عنوان اولین کار انقلابی به بنیاد مستضعفان برگرداند.او در ادامه از بازپس ندادن برخی املاک بنیاد مستضعفان که در اختیار نیروهای مسلح است هم انتقاد کرد و گفت: متاسفانه یکی از جاهایی که ما حریفشان نمی‌شویم نیروهای مسلح هستند که قانونا نمی‌توانیم از آنها شکایت کنیم.به گزارش «ایرنا» رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه با تشریح اقدامات خود برای بازپس‌گیری املاک متعلق به بنیاد از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف گفت: برخی ما را متهم به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌کنند اینها را بگویند، اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند.

ملک مرکز مطالعات زنان

به گزارش «ایسنا» پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در بخشی از سخنانش در برنامه‌ زنده تلویزیونی شنبه شب خود با اشاره به بازپس‌گیری ملکی که از سوی بنیاد مستضعفان در اختیار مرکز مطالعات زنان بود گفت: «یکی از املاک بنیاد مستضعفان در اختیار مرکز مطالعات و تحقیقات زنان و خانم ابتکار و مولاوردی و دیگران قرار داشت که قبل از من تخلیه شده بود؛ آنها البته با مجوز آنجا بودند، ولی ادعایی داشتند که آن ملک باید در اختیار آنها بماند، ولی بنیاد توانست آنها را برای تخلیه قانع کند، ولی آنها بابت تخلیه این ملک و با توافق بنیاد مستضعفان، پنج میلیارد تومان گرفته بودند؛ بعد از حضور من و پس از بررسی‌ها ایراداتی مطرح شد؛ این کار خلاف بود چراکه کسی که سال‌های سال در ملکی نشسته بود باید اجرت المثل هم بپردازد؛ ولی آنها ظاهرا جایی را تهیه کردند و البته ما نامه نگاری کردیم و امیدواریم که برگردد و مشکل حقوقی و قضایی پیدا نکند.»

ماجرای ملک در اختیار احمدی‌نژاد

رئیس بنیاد مستضعفان همچنین با اشاره به تخلیه ملک در اختیار سید‌محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق گفت: همین مساله با آقای احمدی‌نژاد وجود دارد؛ ایشان در حال حاضر با مجوز، در ملکی به مساحت ۱۸۰۰ متر مربع در منطقه ولنجک هستند که البته اطرافیان ایشان به ما پیغامی دادند که حاضرند به ملکی در منطقه دیگری در مرکز شهر یا پایین شهر نقل مکان کنند. البته ما ملکی با این مشخصات در اختیار نداریم. وی در ادامه با اشاره به آنچه «روحیه مردمی احمدی‌نژاد» خواند، ابراز امیدواری کرد که این ملک به مردم برگردد.

مدرسه حداد عادل

رئیس بنیاد مستضعفان در مورد مدرسه حداد عادل هم گفت: یکی دیگر از موارد مطرح شده، مدرسه آقای دکتر حداد عادل بود که برای اداره مدرسه فرهنگ این ملک را در منطقه فرشته و الهیه خیابان چناران گرفته بودند که اجاره آن چند بار تمدید شده بود و الان هم مدت اجاره تمام شده است؛ البته مبلغ اجاره این ملک، مبلغ اجاره به روز نبود و با ملاحظه بود.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: در حال حاضر با توجه به اتمام زمان اجاره این ملک، آقای حداد عادل باید تصمیم بگیرند یا اجاره روز را بپردازند که با توجه به گرانی اجاره‌بها، حتما برای آنها به صرفه نخواهد بود، یا اینکه این ملک را به ما برگردانند که هنوز با این کش و قوس‌ها برنگشته و ارزش آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و اگر ما آن را تحویل بگیریم حتما آن را می‌فروشیم و برای خرج کردن آن برای محرومان، درنگ نمی‌کنیم.

فتاح اضافه کرد: علاوه‌بر این ملک، آقای حداد عادل یک زمین گرفته بودند تا در آن مدرسه بسازند و مدرسه فرهنگ خیابان فرشته را تخلیه کنند؛ این زمین سال‌های سال دست ایشان بود، ولی متاسفانه به‌دلیل قرار داشتن آن روی گسل، نتوانستند از شهرداری مجوز بگیرند؛ این زمین ۸ هزار متر و در منطقه هروی است؛ البته ایشان بزرگواری کردند و با پیگیری‌های ما آن را در چند ماه گذشته تحویل دادند که ارزش آن بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است و ما آن را می‌فروشیم و حتما آن را برای محرومیت‌زدایی هزینه می‌کنیم.

ساخت جکوزی در کاخ مرمر

به گزارش «ایسنا» فتاح همچنین با اشاره به بازپس‌گیری کاخ مرمر از مجمع تشخیص و تبدیل آن به موزه هنر ایران با همراهی دولت به تلاش ۴ ماهه مشترک بنیاد مستضعفان و میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی کاخ مرمر پرداخت و گفت: من قبلا هم گفتم که نباید مسوولان جمهوری اسلامی در این کاخ‌ها مستقر می‌شدند؛ ولی به هر حال متاسفانه این کاخ آسیب دیده بود؛ ما تلاش کردیم مینیاتوری آن را بازسازی کنیم، ولی در این کاخ آسانسور گذاشته بودند، کنده کاری کرده بودند و در طبقه دوم، حمام و جکوزی ساخته بودند؛ ولی ما به‌جز این موارد، مابقی را بازسازی کردیم تا مردم ببینند رضاشاه و فرزند ناخلفش چه کردند.

واکنش‌ها چه بود؟

به‌دنبال این سخنان بود که معصومه ابتکار- معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و نوشت: «آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند. صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسوولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ بدهد.» به گزارش «ایرنا» ابتکار در توییتی دیگر نوشت: برای تخریب و اتهام‌زنی با کلمات و ارقام بازی نکنید.

شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری نیز در واکنش به این سخنان در حساب کاربری خود در توییتر خطاب به فتاح با بیان اینکه آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم نوشت: این موسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچ‌گونه نفع و ما به ازای مالی برای اعضای هیات امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیات امنای آن هم که اخیرا به‌عنوان عضو آن (از ۱۲عضو) انتخاب شده‌ام فقط سالی یکی دو بار جلسه دارد، به‌عبارتی امروز هست و فردا نیست!

دفتر محمود احمدی‌نژاد نیز در اطلاعیه‌‌ای در پاسخ به اظهارات پرویز فتاح اعلام کرد: طی سال گذشته و با افزایش نجومی قیمت‌ها، این دفتر ابتدائا و رأسا پیشنهاد تخلیه را به مسوولان بنیاد داده و لیکن از طرف آنان تاکنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است. به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه این بیانیه از آمادگی برای تخلیه ساختمان مذکور خبر داده شده است. به‌دنبال این بیانیه بنیاد مستضعفان از رویکرد احمدی‌نژاد استقبال کرد. همزمان حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری نیز در حساب کاربری خود در توییتر به سخنان فتاح واکنش نشان داد. روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در جوابیه‌ای اعلام کرد که پس از تحویل ساختمان‌های فوق‌الذکر به بنیاد مستضعفان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ‌گونه بهره‌برداری از ساختمان‌های مذکور نداشته است.