ابلاغ دستورالعمل‌های ماه محرم

رئیس‌جمهوری گفت: چرا عزاداری نکنیم، می‌توانیم با جمعیت‌های کمتر عزاداری کنیم. در حسینیه‌ای یا جاهایی بنا بوده است که هزار نفر باشد ما می‌گوییم ۱۰۰ نفر باشد و بقیه از فضای مجازی ببینند، اینکه چیز مهمی نیست. ما عدد را کم می‌کنیم اصل عزاداری را باید انجام دهیم. مراسم را باید برقرار کنیم نذورات باید انجام بگیرد.

روحانی ادامه داد: برای برگزاری عزاداری و ماه محرم اولین کار اطلاع‌رسانی دقیق است یعنی همه باید بدانند چه کار باید انجام دهند و از همین الان هم باید بدانند. چراکه هفته دیگر محرم است بنابراین باید اطلاع‌رسانی دقیق انجام شود، باید برای مردم اقناع‌سازی کنیم و بگوییم که «هم عزاداری و هم سلامت» امکان‌پذیر است.

همزمان بااین سخنان روز گذشته دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر امسال اعلام شد. براساس این دستورالعمل که ازسوی دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا منتشر شده است مراسم‌های خاص در برخی استان‌ها (نظیر یوم العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت‌گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالیشوران اصفهان و...) به‌دلیل تجمع، تراکم و جابه‌جایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری، ممنوع اعلام شده است.

همچنین حضور هیات‌ها در اماکن مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه علیهاالسلام‌، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح و...جهت برگزاری مراسم ممنوع است. مدیریت تولیت‌ها باید نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق‌الذکر اقدام کنند.درهمین حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۱۶۳نفر دیگر براثر ابتلا به کرونا جان باختند. تعداد جان‌باختگان کرونا درکشور روز شنبه ۱۳۲ نفر بود که با اعلام روز گذشته وزارت بهداشت این رقم ۳۱ نفر افزایش یافته است. افزایش مجدد فوتی‌های کرونا در کشور در شرایطی است که این رقم از روز ۱۵مرداد روند نزولی پیدا کرده بود.

نمی‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کنیم

به هرترتیب روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به در پیش بودن ایام محرم گفت: ممکن است در ایام محرم شکل نذورات مردم مقداری تغییر کند. حتما از نظر بهداشتی این موضوع باید رعایت شود. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری با اشاره به اظهارنظرهایی که این روزها درباره مراسم عزاداری مطرح است، افزود: عده‌ای نامه می‌نویسند اظهارنظر می‌کنند چرا محدودیت‌ها را می‌خواهید این‌قدر زیاد کنید، ماه محرم و عزاداری است. از طرف دیگر عده‌ای می‌نویسند امسال محرم معنا ندارد. عده‌ای برای من نامه نوشته بودند حج که واجب بود امسال برگزار نشد، عزاداری امام حسین(ع) که مستحب است که شما اصرار می‌کنید.

وی با تاکید بر اینکه باید مسیر اعتدالی را انتخاب کنیم گفت: عده‌ای هم بودند می‌گفتند مغازه‌ها نباید باز شود باید بسته باشد، مردم از خانه نباید بیرون بیایند، البته شاید برای مدتی لازم بود ولی این کار برای طولانی‌مدت نمی‌شود. نمی‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را به‌طور کامل تعطیل کنیم، این کار امکان‌پذیر نیست، ادامه کار به شکل سابق هم امکان‌پذیر نیست. بنابراین یک حد وسط را نیازمندیم که آن حد را مورد مراعات قرار دهیم.

روحانی افزود: یک سال با احتیاط برای زندگی‌مان، سازگاری و تعامل با این ویروس را برنامه‌ریزی کنیم چراکه این ویروس هست، از طرف دیگر زندگی، اشتغال، ‌تولید، کالاهای اساسی، مواد بهداشتی و ضروری و حمل‌ونقل همه باید باشد، منتها باید با پروتکل باشد، اگر با پروتکل نباشد ما را دچار مشکل می‌کند.

با موج دوم کرونا روبه‌رو هستیم

اودربخش دیگری ازسخنانش با بیان اینکه در آماری که امروز دیدیم تقریبا از اوایل مرداد ماه تغییر محسوسی شروع شده تا الان که۱۹ مرداد ماه هستیم، گفت: امیدواریم تا پایان مرداد باز شاهد روزهای بهتری با کمک مردم باشیم. همان‌طور که در سایه تلاش مردم و مراعات آنان این اتفاق افتاد. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری بااشاره به موج دوم کرونا درکشورهای دیگر افزود: بنابراین تقریبا می‌بینیم در جاهای دیگر هم با موج دوم گرفتار شدند. روحانی در ادامه گفت: در هفته‌های اخیر هم در کشور خودمان و هم در دنیا شاهد افت و خیزی درخصوص شیوع کرونا بودیم. واقعیت این است که ۶ ماه است با این ویروس مواجه هستیم. شاید در روزهای اول به مردم می‌گفتیم این را هفتگی در نظر نگیرید، ماه و سال معیار است نه روز و هفته. روحانی تاکید کرد: حداقل باید در نظر بگیریم که ۶ ماه دیگر هم این اوضاع را داریم. البته شاید ۶ ماه بیشتر یا حتی یک سال شود بنابراین باید خودمان را آماده کنیم تا روزی که واکسنی به دست ما برسد و موثر باشد و به اندازه کافی در اختیار باشد و بتوانیم توزیع کنیم و مردم بتوانند استفاده کنند، تا آن زمان خیلی برای ما روشن نیست و باید همه مراعات کنند.

اقدام پیشگیرانه «شفا»

رئیس‌جمهوری بر ضرورت اقدام پیشگیرانه با تعبیر مخفف «شفا» تاکید کرد و گفت: راه درمان این بیماری را می‌توان «شفا» نام‌گذاری کرد و البته حرف الف در شفا (دارای مد، متعدد و ممتد) شامل سه اقدام است؛ «ش» تاکید بر شست وشوی دست‌ها و نظافت و بهداشت فردی به‌عنوان اصل اول مبارزه با کرونا است وی ادامه داد: «ف» در شفا ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی است، نمی‌توان مانند گذشته کنار هم بنشینیم باید این فاصله‌گذاری را مراعات کنیم. «الف» در شفا استفاده از ماسک است و دومین الف آن اجتناب از ترددهای غیرضروری است و سومین الف اجتناب از تجمعات بزرگ است. این سه الف «شفا» را با مد درست می‌کند.

مجازات‌های کرونایی

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: همه مردم باید دستورالعمل‌ها را مراعات کنند، وقتی فردی مبتلا شده است باید دو هفته تا ۱۵ روز در یک اتاق در حصر و قرنطینه قرار گیرد و رعایت کند. در دستورالعمل‌های مجازاتی که هفته آینده وزیر کشور تدوین می‌کند این موارد را هم بیاورد که اگر کسی تخلف کرد و ۱۴ روز قرنطینه را رعایت نکرد و فقط ۲ روز در خانه ماند و در جامعه حضور پیدا کرد، باید با بیمار متخلف برخورد شود.

روحانی اضافه کرد: امروز در این جلسه مواردی مورد بحث قرار گرفت که پس از تکمیل در جلسه بعد روز شنبه نهایی کرده هم برای ادارات، هم اصناف و هم برای عموم مردم در جامعه ابلاغ و اجرا می‌شود.رئیس‌جمهوری خطاب به وزیر کشور درباره تدوین دستورالعمل مجازات کرونایی گفت: اگر کاری از طریق الکترونیک امکان‌پذیر است و مسوول اداری تاکید می‌کند که باید آن فرد حتما به اداره مربوطه مراجعه کند آن مسوول اداره باید منفصل از خدمت شود این انفصال یک ماه تا یک سال پیشنهاد شده است.روحانی گفت: مسوولی که می‌تواند خدمات الکترونیک به مردم بدهد، اما مردم را به اداره می‌کشاند، مردم را از شهرستان به استان یا از استان به تهران می‌کشاند باید مجازات شود. موارد را به من اطلاع داده‌اند که تذکرات لازم را به مسوولان هم داده‌ام.

شروع پیک بیماری در ۶ استان

درکنار سخنان رئیس‌جمهور، بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید-۱۹ در هفته منتهی به ۱۷ مردادماه، در روند کشوری بیماری کرونا، با وجود موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالا، اما ثبات و تغییرات مختصر کاهشی در روند ابتلا به بیماری دیده می‌شود. همچنین در این بازه زمانی، چهار استان با شدت بالای ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری روبه‌رو هستند و شروع پیک بیماری یا روند صعودی در ۶ استان ایلام، بوشهر، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، کرمان و قم مشاهده شده است. به گزارش «ایسنا» این گزارش حاکی از آن است که روند ثبات با شدت بالای ابتلا و مرگ در چهار استان اصفهان، سمنان، گیلان و آذربایجان شرقی و با شدت کمتر در سه استان لرستان، کرمانشاه و اردبیل مشاهده شده است. همچنین در هفت استان خوزستان، زنجان، فارس، مرکزی، همدان، گلستان و تهران روند نزولی مشاهده شده است.

در همین راستا روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت هم در تشریح استان‌های در وضعیت قرمز بیماری گفت: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان‌شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. به گزارش «ایسنا» سیماسادات لاری درباره استان‌های در وضعیت هشدار نیز گفت: استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان‌غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

ابتلای مجدد ۱۴درصد افراد

همزمان با گزارش کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید-۱۹، معاون کل وزارت بهداشت بهداشت با بیان اینکه کاهش آمار مرگ‌ومیر کرونا از اعداد بالاتر از ۲۰۰ به حدود ۱۵۰ چندان خوشحالی ندارد زیرا هنوز هم آمار فوتی‌ها سه رقمی است، گفت: متاسفانه کاهش اندک در آمار مرگ‌ومیر، بساط جاده چالوس و جوجه و... را راه انداخته است؛ درحالی‌که در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا اکنون عدد مرگ‌ومیر کرونا به صفر یا اعداد تک‌رقمی رسیده است. به گزارش «ایسنا» ایرج حریرچی همچنین افزود: از کسانی که تاکنون به بیماری مبتلا شده‌اند حدودا ۱۴ درصدشان مجددا درگیر شده‌اند.

توصیه حریرچی برای ماه محرم

حریرچی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به مراسم محرم گفت: ما مطمئنیم هیات‌ها و مردم این پروتکل‌ها را سفت و سخت‌تر از سایر گروه‌ها اجرا خواهند کرد. از برخی دیگر نیز خواهش می‌کنم از مقام معظم رهبری و مراجع جلو نزنند؛ وقتی مقام معظم رهبری که سید اولاد پیغمبر هستند فرمودند هرچه ستاد ملی کرونا بگوید، حتما به نوعی روضه برگزار خواهند کرد که شخصی سخنرانی کند و شخصی مستمع باشد. جوانان نباید از رهبر، آیت‌الله سیستانی و... جلو بزنند، نباید حرفی بزنیم که بعدا شرمنده شویم.

کاهش تعداد بستری‌شدگان در یک روز

اما روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت مجموع جان‌باختگان کرونا درکشور را ۱۸ هزار و ۴۲۷ نفر اعلام کرد. سیماسادات لاری همچنین از ابتلا و شناسایی دو هزار و ۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور خبرداد و گفت که ۹۶۱ نفر از آنها در مراکز درمانی بستری شده‌اند. وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور نیز به ۳۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است.