توصیه به کاندیداها

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری روز گذشته خود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بررسی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را آغاز کرده‌اید، گفت: شورای نگهبان هنوز ورود و اقدام در این زمینه نکرده است. البته توصیه می‌شود کسانی که در دوران قبل صلاحیت آنها تایید نشده است، در این دوره انتخابات شرکت نکنند. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری ردصلاحیت می‌شود، گفت: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای‌گیری می‌شود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند.

انتقاد از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

وی درباره اظهارنظر آیت‌الله جنتی درباره ضرورت نظارت دائمی شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس گفت: نظارت یک امر عقلانی است که در قانون‌اساسی و سیاست‌های رهبری هم آمده است. در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیاتی برای نظارت بر عملکرد نمایندگان تشکیل شد و آن هیات کارآیی نداشته و پیشنهاد شده که نظارت دقیق‌تری باشد. ما در شورا هر چهار سال یک‌بار نظارت داریم و عمل می‌کنیم و بهتر است در طول این چهار سال برای مجلس و نهاد دیگری نظارت باشد. به گزارش «ایرنا» سخنگوی شورای نگهبان، همچنین هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی را فاقد کارآیی لازم ارزیابی کرد و گفت: شورای نگهبان هر چهار سال یک‌بار نظارت خود بر نمایندگان را اعمال می‌کند؛ بهتر است نظارت‌ها در طول چهار سال باشد.

اصلاح قانون انتخابات

وی درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: امیدواریم مجلس همت کند و هرچه زودتر مصوبه را آماده کند تا اعلام نظر کنیم. کدخدایی درباره الکترونیکی شدن انتخابات نیز گفت: در این زمینه تحول خاصی اتفاق نیفتاده البته با توجه به شرایط کرونایی رسیدگی‌ها در این روند شدت یافته است تا بتوانیم از طریق الکترونیکی هم اقدام کنیم و دوستان ما در وزارت کشور کارهای خوبی انجام دادند امیدواریم به نتیجه‌ای برسد.

واکنش به سخنان مطهری

کدخدایی درباره اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه‌گانه را مخدوش نکرده است و این حرف خنده‌دار است.

آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد: متاسفانه از وقتی که به لایحه ایراد گرفتیم و به مجلس رفته و هنوز برنگشته و اگر برای ما ارسال شود حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. از دوستان مجلس آن را بپرسید.

وی افزود: مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد و شورای نگهبان این موارد را ایراد گرفته است و بررسی‌ها تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد و نتیجه نهایی به مجلس اعلام می‌شود.