شامگاه دوشنبه وزارت بهداشت با انتشار اطلاعیه‌ای درباره برگزاری کنکور سراسری سال ٩٩ اعلام کرد: با توجه به اصرار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اعمال دقیق پروتکل‌های بهداشتی و در راستای رعایت ایمنی و سلامت داوطلبان عزیز و همچنین همراهی و تاکید روسای محترم کمیسیون‌های مربوطه در مجلس، مقرر شد که این موضوع و تاریخ پیشنهادی جدید برگزاری این آزمون در ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت اضطراری مطرح و پس از تایید، مراتب به اطلاع داوطلبان رسانده شود.

پیش از این نیز تاریخ برگزاری آزمون‌های سراسری تغییر کرده بود اما در نهایت، ستاد ملی کرونا به برگزاری دو آزمون مقاطع دکترا و ارشد رضایت داد و این دو آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. آزمون سراسری برای مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها اما به دلیل تعداد بالای داوطلبان شرکت در آن، در چند ماه اخیر به یکی از دغدغه‌های مسوولان تبدیل شد؛ حتی در مجلس نیز برخی نمایندگان به دنبال تصویب طرح بودند که برگزاری این آزمون را به تعویق بیندازد. دیروز هم سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد که حتی اگر شب آخر هم احساس کنیم امکان دارد پروتکلی شکسته شود و جان فرزندان این سرزمین به خطر بیفتد اجازه برگزاری کنکور را نخواهیم داد.

کنکور سراسری ۹۹ تعداد یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر داوطلب دارد و قرار بود این آزمون در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و اول شهریورماه در سه هزار حوزه امتحانی برگزار شود که برای بار چندم به تعویق افتاد.

دیروز هم وزیر بهداشت درباره بخشی از دلایل تصمیم تعویق کنکور سراسری تاکید کرد: احتمالا داوطلبان آزمون سراسری در رعایت شیوه‌نامه‌ها نسبت به داوطلبان آزمون ارشد و دکترا  متفاوت عمل می‌کنند و از سوی دیگر، در استان‌های گرم بچه‌ها در این چهار ساعت خسته می‌شوند و می‌خواهند ماسک را جا به جا کنند. نمکی البته بر این نکته نیز تاکید کرد که اصلا چنین موضوعی که کنکور اصلا برگزار نشود را نداریم.

شروط وزارت بهداشت

از سوی دیگر دیروز فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش درباره تعویق آزمون سراسری به شروط وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط جدید گذاشت. یکی فاصله دو متر به این صورت که فاصله یک متر و ۲۰ حداقلی را ۲ متر تعیین کرد. شرط دوم نیز این است که در مناطق گرمسیر نباید بیشتر از ۲۰ درصد فضا اشغال شود. زرین آمیزی با بیان اینکه پروسه برگزاری آزمون سراسری و پروتکل‌بندی حوزه‌ها از دو هفته قبل از برگزاری کنکور شروع نمی‌شود بلکه سازمان سنجش از دو ماه قبل پروتکل حوزه‌ها را باز می‌کند، تاکید کرد: اینکه در یک فاصله کم این شرط‌های ابلاغی وزارت بهداشت را اجرا کنیم، نیازمند وجود زیر ساخت‌های لازم است.

 سخنگوی سازمان سنجش اضافه کرد: سازمان سنجش به مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرد که بر اساس پروتکل‌های بهداشتی کنکور ارشد و دکترا می‌توانیم کنکور سراسری را برگزار کنیم اما وزارت بهداشت مصر است که این پروتکل‌ها سختگیرانه باشد. او با بیان اینکه در برخی از حوزه‌ها و مناطق توانایی اجرای این پروتکل‌ها را داشتیم، گفت: می‌توانستیم فاصله دو متر بین هر داوطلب را رعایت کنیم اما در برخی حوزه‌ها، فضای انجام این شرط را نداشتیم و باید فضای جدیدی را اضافه می‌کردیم و این امر در فرصت باقی مانده تا کنکور سراسری برای سازمان سنجش امکان پذیر نبود.

زرین آمیزی بیان کرد: به همین دلیل از وزارت بهداشت خواستیم که یا به سازمان سنجش زمان بدهند تا این پروتکل‌ها را اجرا کند یا وزارت بهداشت در اجرای این شروط تخفیف بدهد که در نهایت وزارت بهداشت اعلام کرد کنکور را به تعویق بیندازیم. او همچنین درباره زمان اعلام نتایج با توجه به این تعویق گفت: اگر کنکور یک ماه به تعویق بیفتد و در اواخر شهریور برگزار شود؛ نتایج آبان ماه اعلام می‌شود. البته نمی‌توان اوایل یا اواخر آبان را مشخص کرد، زیرا برخی از رشته‌ها مثل رشته‌های دانشگاه فرهنگیان، مصاحبه و آزمون عملی دارند.