او تاکید کرد: معلوم است که این شایعه دارای هدفی اقتصادی یا اهدافی از این دست است؛ من در این‌باره نمی‌دانم اما تا جایی که به من مرتبط است، این موضوع کاملا غیرتخصصی و غیرکارشناسی است. روز سه‌شنبه یکی از رسانه‌های داخلی به نقل از فردی مطلع مدعی شد که آلمان با همفکری و حمایت انگلستان پیشنهادی را ارائه کرده مبنی بر اینکه در گام نخست آمریکا تحریم‌های غیرهدفمند را که بیشترین تاثیر اقتصادی بر زندگی مردم ایران دارد، موقتا لغو کند.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در واکنش به این ادعا، این قبیل اظهارات را خبرسازی‌های غیرواقعی دانست که مشخص نیست با چه اهدافی صورت می‌گیرد. او افزود: اینکه شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا موضوع مجادله اروپا و آمریکا باشد بعید نیست، اما آنچه به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود آن است که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا غیرقانونی و ظالمانه هستند و براساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، آمریکا موظف است کلیه تحریم‌هایی را که با خروج خود از برجام مجددا اعمال کرده است لغو و بلااثر کند.

تحلیل ظریف از انفجار بیروت

وزیر امورخارجه همچنین درباره انفجار بندر بیروت گفت: فاجعه انفجار بندر بیروت تمام دنیا را متاثر کرد و در شوک فرو برد، اما ایالات‌متحده به‌رغم شیوع کرونا و این فاجعه، تحریم‌های خود را علیه لبنان ادامه می‌دهد. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: فاجعه انفجار بندر بیروت تمام دنیا را متاثر کرد و در شوک فرو برد، اما ایالات‌متحده به‌رغم شیوع کرونا و این فاجعه، تحریم‌های خود را علیه لبنان ادامه می‌دهد. او افزود: هر گروهی می‌تواند از این اتفاق بهره‌برداری سیاسی کند که تا الان موفق نشده‌اند. ظریف در پاسخ به این پرسش که گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر محتوای برجام از سوی برخی کشورهای اروپایی و ارائه این طرح به آمریکا مطرح شده، تصریح کرد: اگر این طرح را به آمریکا داده‌اند، پس حتما به ما نداده‌اند. ما هیچ طرحی که در آن تغییری در برجام داده شود را نمی‌پذیریم.

او در واکنش به سخنان ترامپ مبنی بر اینکه من طی چند هفته با ایران به توافق می‌رسم، اظهار کرد: ایشان سه سال و‌نیم وقت داشته است. کسی که در این مدت نتوانسته چنین کاری بکند در مدت چند هفته هم نمی‌تواند چنین کاری بکند؛ واضح است که به آقای ترامپ مشاوره غلط داده‌اند. آنان باید به تعهدات خود بازگردند، خسارت مردم ایران را پرداخت کنند و به شرارت‌های خود در منطقه پایان دهند و آن وقت شرایط فرق خواهد کرد اما اینکه تصور کنند پس از انتخابات اتفاق خاصی رخ می‌دهد این‌گونه نیست.