دفاع رئیس‌جمهور از «طرح گشایش اقتصادی»

با این حال طرح مذکور در زمان معین به‌دلیل آنچه برخی از جمله رئیس مجلس از آن به‌عنوان اختلافات کارشناسی یاد کردند، ارائه نشد و حالا آن‌طور که روز گذشته محمودواعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرده است، طرح موردنظر برای تصمیم‌گیری نهایی خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است.

اما روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به تمام انتقادهای چند روز گذشته درباره طرح مذکور پاسخ داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در جلسه هیات دولت گفت: دولت درحال تلاش برای کنترل نقدینگی، مقابله شدید با تحریم نفتی، ایجاد تعادل بودجه‌ای بین درآمدها و هزینه‌ها و ایجاد سرمایه مطمئن برای مردم است و این مجموع مفاد طرحی است که دولت به‌دنبال آن است و به تصویب رسانده و در جلسه سران قوا نیز کلیات آن تصویب شده است و بعد از طی مراحل نهایی این مصوبه، دولت هم آیین‌نامه‌های اجرایی آن را خواهد نوشت که حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس‌جمهور افزود: اگر این طرح‌ها اجرایی شوند حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود. ما می خواهیم بگوییم سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست اما بورس و خرید نفت، جای سرمایه‌گذاری مطمئن است.

رئیس‌جمهور طرح بحث این دولت و آن دولت از سوی برخی افراد در روزهای اخیر را از حرف‌های زشت، بی‌منطق و کودکانه دانست و تاکید کرد: این دولت و آن دولت معنا ندارد، ما یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده‌ایم، این حرف‌ها چیست؟ برخی به مردم می‌گویند دولت طرحی دارد که ممکن است زحمتی برای دولت آینده درست کند. کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد بگوید ایرادش چیست؟

با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت، مشکلی از کشور حل نمی شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت مصمم است کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کند، اظهار کرد: دولت در بخش اقتصادی همه توان خود را به کار گرفته تا نقدینگی را کنترل کرده و با مقابله با تحریم نفتی، نفت را در چارچوبی که نهایی خواهد شد به فروش رسانده و تعادلی بین منابع و مخارج ایجاد کند.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: وقتی نفت تحریم می‌شود رشد اقتصادی منفی می‌شود و وقتی که اینها را کنار هم می‌گذاریم و می‌گوییم دولت رشد اقتصادی مثبت نداشته؛ غلط است، چرا که ما رشد اقتصادی را همیشه با فروش نفت در نظر می‌گرفتیم. ما تا سال ۹۷ که این تحریم شدید نبوده با رشد متوسط هفت درصد کشور را اداره کردیم.

شرایط ما عادی نیست

روحانی با بیان اینکه دشمنان در تبلیغات خود می‌خواهند ما را از یک موضوع مهم غافل کنند و متاسفانه در داخل هم بعضا به آن بی‌توجهی می‌شود، گفت: ما کشور را در شرایط سخت‌ترین تحریم‌‌های اقتصادی تاریخ اداره می‌کنیم و شرایط ما عادی و معمولی نیست. تصور دشمنان این بود که ما برای چند ماه قدرت تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها را نخواهیم داشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز حدود دو سال و نیم است که در برابر این فشار اقتصادی تروریستی، پابرجا ایستاده‌ایم و مسیر خود را  ادامه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: امروز در میدان جنگ هستیم و البته حضور در این میدان مشکلاتی هم دارد و در این میدان زخمی شدن و شهادت هم وجود دارد.

در زمین دشمن بازی نکنیم

روحانی با بیان اینکه در سخت‌ترین شرایط تاریخ کشور و تحت فشار اقتصادی تروریستی دشمنان، درحال اداره کشور هستیم، تاکید کرد: همه باید کاملا توجه داشته باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم.

وی اظهار کرد: دشمن می‌خواهد به مردم القا کند که از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیده است و ما هم در عمل می‌خواهیم اثبات کنیم که دشمن دچار شکست شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت در بخش اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها همه توان خود را به کار گرفته است، گفت: دولت می‌خواهد در بخش بودجه‌ای خود بین منابع و مخارج تعادل ایجاد کند و برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند، سرمایه مطمئن به وجود بیاورد و جان تازه‌ای هم به بورس بدهد.

روحانی خاطرنشان کرد: درمورد کاری که دولت هفته‌ها و ماه‌ها برای آن زحمت کشیده، یک‌سری افراد که معلوم نیست مبانی آنها برای اینکه مردم را دلسرد کنند، چیست، به مردم می‌گویند طرح دولت ممکن است زحمتی برای پرداخت به دولت آینده ایجاد کند و دولت می‌خواهد خود را از فشار خلاص کرده و این فشار را به دولت آینده منتقل کند که این یک حرف کاملا دروغ و بی‌اساس است.

رئیس‌جمهور افزود: اگر امروز کسی برای اقدامات دولت در افتتاح طرح‌های بزرگ پتروشیمی و تکمیل فازهای پارس‌جنوبی بگوید که این دولت به نفع دولت بعدی کار می‌کند این‌گونه حرف‌ها اساسا حرف‌های کودکانه است. این دولت و آن دولت معنا ندارد و همه خادم مردم هستیم، ما باید کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کنیم و در این مسیر با کسی شوخی نداریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما همه یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده و مقاومت می‌کنیم، اینکه برای افتتاح‌هایی که به‌صورت هفتگی انجام می‌شود بگویند، این افتتاح به نفع دولت بعدی می‌شود؟ این حرف کودکانه‌‌ای است، حتما به نفع دولت بعدی می‌شود و باید به نفع باشد مگر دولت بعدی دولت خارجی است؟ دولت بعدی هم از آنِ همین ملت است و فرقی نمی‌کند.

طرح فروش نفت به مردم

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تمام اقداماتی که دولت انجام می‌دهد به معنای آن است که جمهوری اسلامی ایران به‌رغم فشار آمریکا در بخش اقتصادی شکست نخواهد خورد.

روحانی با اشاره به طرح اقتصادی دولت برای فروش نفت به مردم، گفت: مردم می‌توانند در بازار بورس خریدهایی بکنند که برای دارایی‌شان اطمینان داشته باشند، هدف از اینکه سهام ای‌تی‌اف در اوایل شهریور ماه با تخفیف فروخته می‌شود، این است که مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست بلکه بورس و خرید نفت جای سرمایه‌گذاری است و می‌خواهیم از طریق مطمئن به مردم کمک کنیم.

توصیه به کشورهای همسایه

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود کشورهای همسایه را به هوشیاری در مقابل اینکه مبادا آمریکا بخواهد از آنها سوءاستفاده کند، فراخواند و گفت: این را برادرانه و دوستانه به چند کشور همسایه جنوبی می‌گویم که به خوبی بدانند قدرت دفاعی و تسلیحاتی ایران به نفع کل منطقه است، از سلاح برای دفاع از خودمان استفاده می‌کنیم و قدرت ما علیه شما نیست باید مراقب آنهایی باشید که منابع شما را غارت می‌کنند و در مقابل به شما سلاح می‌فروشند تا همسایه خود را بمباران کنید.

روحانی خاطرنشان کرد: زمانی که صدام به کویت حمله کرد، اولین کشوری بودیم که حتی قبل از شورای همکاری خلیج‌فارس، این اقدام را محکوم کردیم و در مقام عمل نیز به مردم کویت کمک کردیم و نشان دادیم که دنبال ثبات در منطقه هستیم چه بسا اگر به صدام چراغ سبز نشان می‌دادیم فردای حمله به کویت، کل عربستان، قطر و امارات را هم اشغال می‌کرد.

رئیس‌جمهور خطاب به برخی از کشورهای همسایه گفت: بی‌تردید اگر برای ثبات منطقه نایستاده بودیم امروز شما نبودید. پس همواره حامی و برادر شما بودیم.

 

تست چهار گزینه‌ای بودجه