برپایی ایستگاه صلواتی و دسته‌های عزاداری ممنوع عكس: ایرنا

همزمان علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران با اشاره به پیشنهاد اعمال جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی برای افراد و اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت:‌ این پیشنهادها با هدف کنترل و مدیریت بیشتر بحران کرونا ارائه شده و پس از بررسی و تصویب در ستاد ملی کرونا جهت اجرا ابلاغ می‌شود.در همین ارتباط حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز روز پنج‌شنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: همه باید به روشنی بدانند که جرائم و مجازات‌ها برای حفظ سلامت مردم و رعایت حقوق شهروندان تعیین شده و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها، دقیقا تجاوز به حقوق شهروندی و مستلزم مجازات و جریمه است. او با اشاره به تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا به‌عنوان یک ستاد فرابخشی و فرادستگاهی و فراقوه‌ای گفت: همه تصمیمات و سیاست‌های مقابله موثر با ویروس کرونا از همان آغاز تاکنون براساس خردجمعی و دیدگاه‌های کارشناسانه و تخصصی اتخاذ شده که برای همه مجموعه کشور لازم‌الاجراست.روحانی تمام دستگاه‌های کشور را به تبیین، آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه اجرای دقیق و رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های جرائم و مجازات تعیین شده موظف کرد.ازسوی دیگر روز پنج‌شنبه انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با اشاره به وضعیت قرمز استان تهران در زمینه شیوع کرونا اظهار کرد: با توجه به ناپایدار بودن شرایط استان تهران به لحاظ بیماری کرونا، مقرر شد تمام محدودیت‌ها از جمله دورکاری یک سوم کارکنان دستگاه‌های اجرایی تا پایان مردادماه تمدید شود.

تجمع هیات‌ها در اماکن خاص ممنوع

اما در حالی که کمتر از یک هفته به شروع ماه محرم و برگزاری مراسم‌های عزاداری این ماه باقی مانده است، معاون استاندار و فرماندار ویژه تهران از عزاداران درخواست کرد نسبت به رعایت جدی تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با کرونا پایبند باشند. به گزارش «ایرنا» عیسی فرهادی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: استفاده از طبل و سنج و وسایل مشترک در هیات‌های عزاداری نیز ممنوع شده و این موارد به هیات‌های عزاداری ابلاغ شده است. به گفته وی اولویت برای برگزاری آیین‌های عزاداری با فضاهای باز است و هیات‌ها نباید در اماکن خاص تجمع کنند.

طرح‌های ویژه پلیس برای تاسوعا و عاشورا

در همین راستا، رئیس پلیس کشور در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: پلیس برای برگزاری باشکوه مراسم محرم، تاسوعا و عاشورای حسینی آمادگی کامل دارد و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و برقراری نظم و امنیت کامل مراسم محرم و صفر در کنار مردم هستیم. سردار حسین اشتری گفت: طرح‌های ویژه‌ای در این رابطه در دستور کار داریم و پلیس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و برقراری نظم و امنیت کامل مراسم محرم و صفر در کنار مردم و همراه آنها است.

تمدید محدودیت‌های تهران برای سومین هفته

ازسوی دیگر با توجه به وضعیت قرمز استان تهران، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با اشاره به وضعیت قرمز استان تهران در زمینه شیوع کرونا ضمن اعلام تمدید محدودیت‌ها از جمله دورکاری یک سوم کارکنان دستگاه‌های اجرایی در پایتخت تا پایان مردادماه گفت: طرح ترافیک هم در پایتخت تا پایان مردادماه به حالت تعلیق درآمده و بقیه محدودیت‌ها همچون هفته‌های گذشته پابرجاست.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، استاندار تهران تاکید کرد: به‌منظور حفظ سلامت شهروندان استخر‌های سرپوشیده، سالن‌های بدن‌سازی و ورزش‌های پربرخورد همچنان تعطیل هستند. به گفته محسنی بندپی ممنوعیت برگزاری مراسم و اجتماعات بالای ۱۰ نفر نیز تا پایان مردادماه ادامه دارد. این سومین هفته متوالی است که محدودیت‌ها و دورکاری ادارات استان تهران در موج دوم کرونا تمدید می‌شود.

پیشنهاد جریمه سفرهای غیر‌ضروری

همچنین علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران درخصوص پیشنهاد اعمال جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی برای افراد و اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تعیین جریمه نقدی برای افرادی که در طول دوران شیوع کرونا به سفرهای غیرضروری می‌روند را یکی از پیشنهادها عنوان کرد و گفت: در این راستا برای افرادی که در زمان‌ شیوع بالای کرونا نسبت به مسافرت‌های غیرضروری اقدام کرده و هم خود و هم دیگران را به مخاطره می‌اندازند، جریمه نقدی در نظر گرفته شده و همچنین پیشنهاد شده که اگر فردی در حین مسافرت غیرضروری و به‌دلیل عدم‌رعایت پروتکل‌ها به کرونا مبتلا شد، هزینه درمان را پرداخت کند.به گزارش «ایسنا» ماهر با اشاره به نظارت‌ها و بازرسی‌های دوره‌ای کارشناسان بهداشت از اصناف و سایر محیط‌های شهری و عمومی، تصریح کرد:‌ در این زمینه هم پیشنهاد شده برای اصناف و افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، جریمه‌های نقدی تعیین شود. این مساله افرادی که در سطح شهر از پوشش ماسک استفاده نمی‌کنند را نیز در بر می‌گیرد. وی افزود: بیشترین مشکلات به کارگاه‌های کوچک و اصناف برمی‌گردد که عمدتا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند که در این رابطه نیز برخورد می‌شود و از این پس جرایم نقدی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

علائم جدید کرونا

در همین حال با توجه به وضعیت قرمز تهران، رضا جلیلی‌خشنود، عضو ستاد مقابله با کرونای تهران و رئیس بیمارستان شهدای تجریش از علائم جدید شناسایی شده در بیماران مبتلا به کرونا خبر داد. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به برخی از علائم ناشایع کرونا که اخیرا مشاهده می‌شود، اظهار کرد: علائم گوارشی مانند اسهال، سکسکه، علائم نورولوژیک مثل سکته‌های مغزی، عفونت نخاعی و خستگی و بدن درد بسیار شدید برخی از علائم ناشایع کروناست که اخیرا بیشتر مشاهده می‌شود.

خوددرمانی ممنوع

وی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به افزایش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا طی ماه اخیر گفت: در حال حاضر اکثر بیمارستان‌ها کاملا درگیر این بیماری بوده و با حداکثر ظرفیت مشغول به ارائه خدمت هستند. وی با بیان اینکه اخیرا اکثر بیماران کرونایی با وضعیت حاد و بدحال مراجعه می‌کنند، گفت:‌ ترس از ابتلا با مراجعه به مراکز درمانی، مراجعه به مطب‌ها و ماندن در منزل و خوددرمانی برخی از دلایل این مساله است. به همین دلیل تنها زمانی که بدحال شده و علائم شدیدی مانند افت شدید اکسیژن، تب بالا و تنگی نفس دارند به بیمارستان مراجعه می‌کنند.وی افزود: توصیه ما این است که بیماران حتی اگر علائم خفیفی دارند برای دریافت توصیه‌های درمانی و پیگیری‌های مرتبط با ادامه درمان و پیشگیری از بروز شرایط حاد و غیر‌قابل بازگشت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند.

تعداد جان‌باختگان از  ۱۹ هزار  نفر گذشت

اما آخرین گزارش وزارت بهداشت از گذشتن آمار قربانیان کرونا در کشور از مرز ۱۹ هزار نفر حکایت می‌کند. در همین حال روز گذشته ۱۶۹ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۹ هزار و ۳۳۱ نفر رسید. روز پنج‌شنبه نیز ۱۷۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.به گزارش «ایرنا» سیما سادات لاری افزود: طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۷۳ نفر از آنها بستری شدند. به گفته او‌ مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۳۸ هزار و ۸۲۵ نفر رسیده است. لاری همچنین از بهبود ۲۹۳ هزار و ۸۱۱ نفر از بیماران خبر داد و گفت که ۳۹۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.همچنین به گزارش «ایسنا» بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی ۱۰ روز اخیر (۱۵ تا ۲۴ مرداد) به‌طور متوسط در هر ساعت ۱۰۰ نفر در ایران مبتلا و بین ۷ تا ۸ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت نیز ۸۹ نفر بهبود یافته‌اند.

۱۳۶شهر در وضعیت قرمز

وی اظهار کرد: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار هستند.سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در استان مرکزی گفت: در حال حاضر هفت شهرستان اراک، خمین، خنداب، دلیجان، ساوه، فراهان و کمیجان در وضعیت قرمز و دو شهرستان شازند و محلات در وضعیت هشدار قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه هم گفته بود اکنون ۱۳۹ شهر کشور در وضعیت قرمز و ۹۹ شهر در وضعیت هشدار قرار دارند و البته میزان موارد بستری کرونا در کشور حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.