این موضوع البته از آمارهای رسمی که وزارت بهداشت به‌صورت روزانه اعلام می‌کند نیز قابل دریافت است. گزارش روزگذشته این وزارتخانه که مربوط به موارد ابتلا، بستری و مرگ ناشی از ویروس کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز (شنبه) نیز موید همین امر است. برای نمونه تعداد مبتلایان روزانه که نیازمند بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور باشند سه رقمی شده و از میانگین روزانه ۱۵۰۰ نفر در هفته‌های گذشته، به کمتر از ۹۵۰ نفر در آمار روز گذشته رسیده است. به نوعی این آمار نشان می‌دهد تعداد بیماران بدحال که به بستری در بیمارستان‌ها نیاز داشته باشند، اندکی کمتر از هفته‌های گذشته شده است.

کاهش شدید مرگ کرونایی در خوزستان

ازسوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که برخی استان‌ها همانند آنچه رئیس‌جمهور گفت، سیر نزولی را تجربه می‌کنند. در میان این استان‌ها نام استان خوزستان هم وجود دارد؛ استانی که در موج دوم کرونا در ایران، چند ماهی در وضعیت قرمز ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری قرار داشت. دانشگاه علوم پزشکی اهواز از به صفر رسیدن مرگ کرونایی در محدوده این دانشگاه علوم پزشکی خبر می‌دهد. دیروز فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: دانشگاه علوم پزشکی اهواز که جمعیتی بالغ بر سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را در استان خوزستان زیر پوشش دارد در ۲۴ ساعت گذشته حتی یک مورد فوتی ناشی از ویروس کرونا ثبت نکرده است. او افزود: خوشبختانه در سراسر استان خوزستان در روزهای اخیر تعداد فوتی‌ ناشی از کرونا یک رقمی شده است. با این حال، به گفته ابول‌نژادیان، در حال حاضر ۲ شهر آغاجاری و بهبهان در شرایط قرمز کرونا به سر می‌برند.هرچند استان خوزستان از وضعیت قرمز و همچنین هشدار کرونایی خارج شده اما بنا بر آمار اعلامی روز گذشته وزارت بهداشت، ۱۵ استان ازجمله مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. ۱۱ استان ازجمله فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز همچنان در وضعیت هشدار کرونایی قرار دارند.همچنین سخنگوی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد که تنها مکان فاقد بیماری کرونا در کشور که جزیره ابوموسی بود نیز هم اکنون در وضعیت زرد قرار گرفته است.بر اساس گزارش سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۱۶۱ بیمار کووید-۱۹ در شبانه‌روز اخیر جان باختند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۱۹ هزار و ۴۹۲ نفر رسید. مقایسه آمار دیروز با روز جمعه نشان می‌دهد که تعداد جان‌باختگان در ۲۴ ساعت منتهی به شنبه، ۲۷ نفر کاهش یافته است.همچنین در این بازه زمانی دو هزار و ۲۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۹۴۳ نفر از آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند. هرچند برخی آمارهای وزارت بهداشت و همچنین اظهارات رئیس‌جمهوری در جلسه دیروز ستاد مقابله با کرونا از نزولی شدن شیوع کرونا در برخی استان‌های کشور حکایت دارد اما بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، همچنان ۳ هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

با این همه، روحانی در جلسه دیروز ستاد مقابله با کرونا، علاوه‌بر آنکه از نزولی شدن سیر شیوع ویروس در برخی استان‌های کشور خبر داد، به سیر اجتماعی این بیماری در کشور نیز اشاره کرد. او با بیان اینکه مردم در موج اول احساس کردند که این بیماری جدی است اما زمان آن بسیار کوتاه است و با رعایت دو تا سه هفته‌ای، تمام می‌شود، گفت: اما در موج دوم این بیماری مردم به این نتیجه رسیدند که این بیماری کوتاه مدت نیست و باید بلندمدت‌تر به این بیماری نگاه کنند. روحانی با تاکید دوباره بر اینکه باید سبک زندگی را عوض کنیم، گفت: باید سیستم آموزشی، کسب و کار، مراودات خانوادگی و مراسم‌ را با چارچوب خاص برنامه‌ریزی کنیم و خودمان را برای یک سبک جدید آماده کنیم. باید باور و قبول کنیم این بیماری برای یک مدت طولانی است که باید با آن زندگی کنیم.

تعطیل کردن هنر نیست

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه با ابتکارات جدید باید بتوانیم از اقشار آسیب‌پذیر حمایت کرده و زمینه پرورش فرزندان را نیز فراهم کنیم، افزود: تعطیل کردن هنربزرگی نمی‌خواهد و مانند کلیدی است که می‌توان آن را خاموش کرد. روحانی ادامه داد: اگر تعطیلی در دستور کار قرار بگیرد، شیوع ویروس کرونا کم می‌شود اما آیا می‌توان همه بچه‌ها را چند سال در خانه نگه داشت؟ آیا می‌توان دانشگاه‌ها را برای چند سال تعطیل کرد؟ آیا می‌توان مراکز تولیدی را برای چند هفته تعطیل کرد؟ به‌عبارتی هنر این است که همه فعالیت‌ها انجام شود منتهی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ما در نظر گرفته است.روحانی البته در میان اظهاراتش به بیان یک نکته انتقادی هم پرداخت؛ او گفت که اگر بنا باشد ستاد ملی کرونا که مرجع اصلی است دستورالعملی صادر کند و فرد دیگری که جایگاه و تریبونی در اختیار دارد طور دیگر برای مردم توضیح دهد، افکار مردم متشتت و اضطراب برای مردم ایجاد می‌شود.

وضعیت تولید واکسن

رئیس‌جمهوری به تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان برای مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: همان‌طور که دنبال دارو و واکسن کرونا هستیم باید با کشورهای دیگر هم در رابطه باشیم و در تحقیقات و فعالیت‌های خود مشارکت کنیم و کارها مشترک انجام دهیم. روحانی تاکید کرد: علاوه‌بر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت واکسن، اگر مطمئن شدیم کشوری یا موسسه‌ای در دنیا به مرز تولید واکسن رسیده است برای خرید آن نیز باید اقدام کنیم، علاه‌بر اینکه در تلاش هستیم و مثلا از تولید واکسن سه ماه عقب هستیم زودتر باید آن را خریداری کنیم، این کار یکی از وظایف دولت است و وزارت بهداشت و درمان برای این فعالیت خود را آماده کرده است.

مجازات برای تخلف از پروتکل‌های بهداشتی

رئیس‌جمهوری در ادامه اشاره به یکی از بحث‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی‌بر چگونگی برخورد با افراد متخلف که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: برخی از مجازات‌ها را در این باره تدوین و تصویب کردیم و با ابلاغ آنها در ادارات، اصناف، فعالیت‌های تولیدی، اجتماعات سربسته دینی و غیر‌دینی اجرا می‌شود.

کنکور تعطیل نمی‌شود

روحانی با تاکید بر اینکه در نحوه برگزاری عزاداری در ماه محرم و آزمون سراسری ۹۹ باید مراقبت شود که پروتکل‌های بهداشتی اجرا  شود، افزود: میلیون‌ها نفر که می‌خواهند وارد دانشگاه‌ها شوند و حتی خانواده‌های آنها را نمی‌توانیم در یک شرایط ابهام کامل قرار دهیم و یک روز بگویم کنکور هست و فردا گفته شود کنکور نیست. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز این موضوع بحث شد که کنکور با رعایت مسائل بهداشتی اجرا شود.

توصیه روحانی درباره محرم

برگزاری مراسم محرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی نیز یکی دیگر از محورهای اظهارات دیروز رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بود. رئیس‌جمهوری تاکید کرد که همه دستورالعمل‌های بهداشتی که پیش از این توسط مسوولان وزارت بهداشت، علما، سازمان‌های تبلیغی و همه آنهایی که در ماه محرم مسوولیت فرهنگی دارند و تدوین شده، باید مراعات و اجرا شود. البته دیروز سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در نامه‌ای به مردم ایران خواست که امسال، الگویی بی‌‌بدیل از شور آمیخته با شعور حسینی ارائه کنیم.