آنچه کنکور سراسری امسال را جنجالی کرد نظر موافقان و مخالفان برگزاری آن به‌خاطر شیوع بیماری کرونا و ترس از ابتلای شرکت‌کنندگان به این ویروس بود. با این همه هرچند برخی خبرها از احتمال تعویق یک ماهه آن حکایت می‌کرد، اما درنهایت مقرر شد تا کنکور سراسری امسال در موعد مقرر و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. در همین راستا براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و بیانیه مشترک وزیر بهداشت، درمان و آموزش عالی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آزمون سراسری(کنکور) امسال در روزهای ۲۹ مرداد تا اول شهریور با رقابت حدود یک میلیون داوطلب برگزار می‌شود و رعایت دستورالعمل و پروتکل‌های مصوب وزارت بهداشت در برگزاری این آزمون اجباری است. در همین حال روز گذشته منصور غلامی وزیر علوم گفت: آزمون سراسری در موعد مقرر قبلی یعنی روز‌های ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و اول شهریور و با رعایت فاصله حداقل ۱۸۰ سانتی‌متر بین داوطلبان برگزار می‌شود. غلامی تاکید کرد: در همه حوزه‌های امتحانی ضوابط برگزاری را از نظر فاصله صندلی‌ها با دقت انجام می‌دهیم. حوزه‌ها مورد بازرسی و بازدید بازرسان وزارت بهداشت هم قرار می‌گیرد. خانواده‌های داوطلبان نگران نباشند؛ زیرا تک تک داوطلبان همانند فرزندان خود ما هستند و نگران سلامتی آنها هستیم.

اختصاص پک بهداشتی برای کنکوری‌ها

در همین حال سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور روز گذشته از اختصاص پک بهداشتی به داوطلبان کنکور سراسری خبر داد. فاطمه زرین‌آمیزی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای افزایش میزان بهداشت و سلامت کنکور ۹۹ که از چهارشنبه ۲۹ مردادماه آغاز می‌شود، اظهار کرد: در جلسه کنکور یک پک بهداشتی شامل ماسک، پد الکلی، ژل بهداشتی تک نفره و بروشور بهداشتی روی صندلی هر داوطلب قرار می‌گیرد. وی از حذف بازرسی بدنی و استفاده از گیت برای این امر خبر داد و گفت: علاوه ‌بر حذف این مورد، دریافت اثر انگشت از داوطلبان نیز حذف شده است که البته این مورد در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری هم اعمال شد.

کدام پروتکل بهداشتی باید رعایت شود؟

اما براساس شیوه‌‌نامه‌‌‌‌ بهداشتی برگزاری کنکور سراسری امسال، رعایت حفاظت فردی توسط داوطلبان و کارکنان از زمان خروج از منزل تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحان الزامی است.  همچنین بایدکارت ورود به جلسه آزمون به صورت الکترونیکی صادر شود و از پذیرفتن امانات و وسایل همراه داوطلبان در باجه امانات یا نزد نگهبانی خودداری می‌شود. ازسوی دیگر رعایت همه نکات بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مورد تایید وزارت بهداشت و گندزدایی سطوح مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه از سوی وزارت بهداشت توسط کارکنان و داوطلبان آزمون الزامی است. همچنین همه داوطلبان ملزم به استفاده از لوازم التحریر شخصی شامل خودکار، مداد، پاک کن، ماشین حساب و مواردی نظیر آن هستند و رد و بدل کردن اشیا و وسایل بین داوطلبان ممنوع است. توزیع سوالات امتحانی باید توسط افرادی که سلامت آنها مورد تایید ناظران بهداشتی قرار گرفته انجام شود و از قراردادن سوالات و پاسخنامه بر روی زمین خودداری شود. متولیان تطبیق دهنده عکس کارت آزمون با داوطلبان ضمن رعایت فاصله ایمن، ملزم به استفاده از ماسک و دستکش هستند. همچنین برای ثبت حضور و غیاب داوطلبان ترجیحا از سیستم تشخیص چهره استفاده می‌شود. در صورت استفاده از سیستم اثر انگشت وجود یک ظرف محتوی الکل ۷۰ درصد یا ارائه پد الکلی برای ضدعفونی انگشت ضروری است.

توزیع کارت از امروز

به هر حال قرار است کارت ورود به جلسه بیش از یک میلیون و ۳۹۳ هزار داوطلب آزمون سراسری سال ۹۹ از امروز بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار ‌گیرد. فرآیند برگزاری آزمون سراسری سال ۹۹ از صبح روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه شروع می‌شود و تا صبح شنبه اول شهریور ادامه دارد. براین اساس داوطلبان گروه آزمایشی هنر صبح روز چهارشنبه با شرکت ۱۱۳ هزار و ۷۳۲ داوطلب آزمون خود را شروع می‌کنند. همچنین گروه‌‌های ریاضی و انسانی نیز صبح روز پنج‌شنبه با شرکت ۵۱۰ هزار و ۸۳۰ به رقابت می‌پردازند و در صبح روز جمعه ۳۱ مرداد نیز تعداد ۵۹۴ هزار و ۲۵۹ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی رقابت می‌کنند و در نهایت آزمون زبان‌های خارجی روز شنبه اول شهریور با رقابت ۱۷۴ هزار و ۴۱۲ داوطلب برگزار خواهد شد. به گزارش «ایسنا» در سال ۹۸ تعداد یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۱۲۴ داوطلب در کنکور شرکت کردند که این آمار در سال ۹۹ افزایش یافته به‌طوری‌که در سال‌جاری به تعداد یک میلیون و۳۹۳ هزار و ۲۳۳ داوطلب رسیده است ضمن اینکه حوزه‌های امتحانی در سال‌جاری از ۵۱۸ حوزه سال ۹۸ نیز به ۷۷۳ حوزه رسیده است.