روحانی: راهبرد ایران دفاعی است

نمی‌خواهیم به ملتی صدمه بزنیم، همسایگان ما باید مطمئن باشند، قدرت دفاعی ایران به نفع آنها است. ما از قدرت دفاعی‌مان به نفع دوستان‌مان استفاده خواهیم کرد و علیه دوستان‌مان هیچ گاه استفاده نخواهیم کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران هیچ‌گاه و به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آغازگر هیچ جنگی نبوده و همواره دفاع کرده است گفت: به رغم همه فراز و نشیبی که در کشورهای همسایه دیدیم هیچ‌گاه تصمیم‌مان را عوض نکردیم؛ بنابراین همه توان ایران برای بازدارندگی و حفظ کشورمان است.

موشک شهید حاج‌قاسم و ابومهدی

روز پنج‌شنبه با حضور رئیس‌جمهور از نمایشگاه دستاوردهای اقتدار پهپادی، افتتاح خط تولید موتور ملی توربوجت سبک‌(اوج)، موشک بالستیک شهید حاج قاسم و موشک کروز شهید ابومهدی و موتور توربوفن سبک‌(جهش)، به‌عنوان دستاوردهای ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود رونمایی شد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، با افتتاح خط تولید موتور ملی توربوجت سبک، جمهوری اسلامی ایران در بین ۸ کشور محدود تولید‌کننده موتور هواپیمای جنگنده قرار گرفته است.همچنین موشک بالستیک حاج قاسم که در این مراسم رونمایی شد، قادر است در زمان بسیار کوتاهی آماده‌سازی و شلیک شده و با توجه به سرعت بالای حرکت و ‌مقطع کاهش یافته راداری بدون دیده شدن، اهداف تعیین شده را تا شعاع ۱۴۰۰ کیلومتری با دقت نقطه‌زنی مورد اصابت قرار دهد. درهمین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، رونمایی از موشک حاج قاسم با برد ۱۴۰۰ کیلومتر نسل جدیدی را به موشک‌های نقطه‌زن فاتح اضافه کرد. این موشک که در واقع نسل جدید موشک‌های نقطه‌زن فاتح۱۱۰ محسوب می‌شود از قابلیت عبور از سامانه‌های دفاع موشکی بهره می‌برد.موشک کروز شهید ابومهدی نیز از خانواده موشک‌های سومار و ‌هویزه است که دارای برد پروازی هزار کیلومتر و ‌توانایی انهدام یا آسیب رساندن جدی به شناورهای با تناژ ۳هزار تن و بالاتر را دارد.

تاکید بر تولید موشک کروز

روحانی نیز در این مراسم از نامگذاری دو موشک تولیدی به نام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی قدردانی کرد و در جریان افتتاح خط تولید این دو موشک گفت: شهید گرانقدر قاسم سلیمانی به گردن مردم ما و کل منطقه حق دارد و مجاهدت‌های بسیار بزرگی در طول زندگی خود از دوران دفاع مقدس گرفته تا مبارزه با داعش در منطقه داشته است و شهید ابومهدی نیز از یاران باوفای شهید سلیمانی نقش بزرگی در مبارزه با داعش در منطقه و به ویژه عراق ایفا کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی پیشرفت دانشمندان، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و صنایع دفاع کشور را ستودنی دانست و تاکید کرد: برای ما مهم است که طی شش سال گذشته توانسته‌ایم در صنعت دفاعی، از جایگاه ۲۳ جهانی به جایگاه چهاردهم دست یابیم.رئیس‌جمهور افزود: این بسیار مهم است که تسلیحات تولیدی ما دارای دقت لازم، قدرت تخریب کافی و توان مانور‌پذیری لازم در مسیر راه باشند و استفاده از آنها نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گیرد که در همه این عرصه‌ها تلاش‌های ارزشمندی انجام گرفته است.رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اهمیت تولید موشک‌های کروز در عصر کنونی گفت که متخصصان و دانشمندان ما باید بخشی از توانشان را روی تولید و ارتقای موشک‌های کروز دریایی، زمینی و هوایی متمرکز کنند.روحانی با تاکید بر اینکه امروز باید توانمان را روی موشک کروز بگذاریم، گفت: به امیر حاتمی توصیه می‌کنم که برای چند سال توانمندی‌های خود را در زمینه موشک کروز زمینی یا زمین پایه و موشک کروز دریایی و موشک کروز هوایی بگذاریم. روحانی تصریح کرد: امروز در موشک کروز پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشتیم، اینکه در کروز دریایی در مدت حدود یک سال و نیم از ۳۰۰ به هزار کیلومتر رسیدیم بسیار مهم است.

روحانی افزود: اینکه در کمتر از دو سال برد موشک‌های راهبردی دریایی کشور سه برابر افزایش یافته بسیار برای ما اهمیت دارد و این روند را باید در موشک‌های کروز زمین پایه و هوایی هم ادامه دهیم.

آسمان ایران باید امن باشد

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه آسمان ایران اسلامی باید آسمان امنی باشد، گفت: در این زمینه کارهای بزرگی انجام گرفته است و ما باید راداری داشته باشیم که با توجه به فناوری‌های پرنده‌های رادارگریز، چیزی از دید آن رادار مخفی نماند تا بتوانیم همه توانمان را برای برخورد با آنها به کار بگیریم.

موشک‌های کروز هوایی در مرحله آزمایش

همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، از مرحله آزمایشی موشک‌های کروز هوایی خبر داد.امیر سرتیپ امیر حاتمی، در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، گفت: یک موشک کروز برد بلند هم برای هواپیما‌ها داریم که امیدواریم بتوانیم آن را به موقع به اتمام برسانیم.وی افزود: کار برای تولید این موشک کروز برد بلند در وزارت دفاع با جدیت به پیش می‌رود و از آنجا که یک کار تحقیقاتی است اگر با مانع فنی روبه‌رو نشود در موعد مقرر به نتیجه خواهد رسید.امیرحاتمی با اشاره به صعود ایران از رتبه بیست و سوم به چهاردهم در توان دفاعی، افزود: این رتبه‌بندی را موسسه‌های بین‌المللی براساس شاخص‌هایی انجام می‌دهند و قدرت رزمی کشورهای مختلف را با تطبیق داده‌ها می‌سنجند و یک رتبه‌ای را اعلام می‌کنند.

تست موفق موشک جدید برای پهپاد

روز گذشته نیز امیر افشین خواجه‌فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه در زمینه هواپیماهای ترابری کار خوبی را داریم که همین امسال رونمایی یا معرفی می‌شود، از تست موفق یک موشک نقطه‌زن جدید برای بالگردها و پهپادها خبر داد.

نماد عزم ملی در دکترین بازدارندگی

همزمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت ۳۱ مردادماه روز صنعت دفاعی، رونمایی از موشک‌های شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی را نماد عزم و اراده ملی ایرانیان در پیگیری دکترین بازدارندگی دفاعی و تهاجمی کشور و تداوم راه سیدالشهدای مقاومت اسلامی دانست. به گزارش «ایسنا» در ادامه این بیانیه آمده است: تاثیرات بنیادین مجموعه صنعت دفاعی کشور در الگوسازی بومی که فراتر از ایران عزیز در جبهه مقاومت متبلور و به یکی از پیشران‌های اصلی شکست جنگ‌های نیابتی و تروریسم تکفیری و ائتلاف‌های شیطانی دهه اخیر در منطقه تبدیل شده است، نمایشگاه الهام‌بخش و معناداری را در معرض جهانیان قرار داده است که در آینه آن اراده و اقتدار ایران و ایرانی می‌درخشد.

پاسخ کوبنده به دشمنان

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته به مناسبت فرارسیدن ۳۱ مرداد «روز صنعت دفاعی کشور» در بیانیه‌ای‌ تاکید کرد: همه نیروهای مسلح در کنار هم و به پشتوانه یکدیگر اجازه نخواهند داد هیچ‌گونه تعرضی به مرز و بوم و خاک پاک کشورمان صورت گیرد و همه مستبدان بدانند کوچک‌ترین سیاست، تجاوز و اقدام احمقانه علیه مرزهای ایران پاسخی کوبنده و پشیمان‌کننده در پی خواهد داشت.