تاکید روحانی بر استفاده گسترده‌تر از فضای مجازی عكس: President.ir

به گزارش «ایرنا» روحانی افزود: در بخش سلامت هم همین‌طور است. پرونده سلامت الکترونیک پیشرفت‌های خوبی داشته است ما باید همه مراحل سلامت الکترونیک را سریع‌تر به پایان برسانیم و مردم جز در موارد ضروری نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند؛ من می‌دانم که این کار سخت است و بعضی از بخش‌ها زیر بار نمی‌روند و می‌دانم بعضی از بخش‌های ادارات ما–نعوذ بالله برای بعضی امور خلاف قانون- به حضور نیاز دارند، بعضی از شهرداری‌ها نیاز به حضور دارند ما باید برخورد کنیم. اگر می‌خواهیم با فساد برخورد کنیم زمان و موقعیت آن الان است. تا جایی که امکان‌پذیر است، همه را وادار کنیم از مراجعه حضوری پرهیز کنند در جایی هم که حضور ضرورت دارد آن بحث دیگری است. رئیس‌جمهوری در ادامه از وزیر ارتباطات خواست زیرساخت‌های برگزاری مراسم محرم به شکل اینترنتی را تامین کند و تاکید کرد: در ایام ماه محرم روی موضوع پهنای باند، امکان ارتباطی در سراسر کشور باید به بهترین وجه در اختیار مردم باشد. همه تکایا، حسینیه‌ها در اعلامیه‌های خود بیان می‌کنند که فلان مداح را از طریق فلان کانال سایبری مشاهد کنید و باید پایه‌ها و امکانات و شبکه این فضای سایبری برای پوشش این برنامه‌ها کاملا مستحکم باشد. روحانی گفت: از وزیر ارتباطات می‌خواهم به هیچ مسوول مهمی که باید مراقب باشد در این ایام مرخصی داده نشود، تاسوعا و عاشورا این مسوولان باید سرکار خود بوده و مراقب باشند، زیرا این می‌تواند موجب به هم ریختگی برنامه شود زیرا همه در این ایام عزاداری برای ارائه برنامه در کانال‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده‌اند.

هشدار در مورد موج سوم کرونا

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موج دوم کرونا در کشور گفت: موج دوم کرونا از اواخر خرداد آغاز شد و تمام تیر و مرداد ماه را هم در بر گرفت، این موج تا حدی با موج اول متفاوت بود، به طوری که این موج وسیع‌تر و سنگین‌تر بود و ویروس مهاجم‌تر شده بود.  وی با ارائه آماری از جان‌باختگان کرونا اظهار کرد: در میان جان‌باختگان، جوانان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال را مشاهده می‌کنیم، درحالی‌که در موج اول این آمار کم بود اما در موج دوم بیشتر شده است. به گزارش «ایرنا» روحانی با اشاره به تلاش‌ها برای ساخت واکسن گفت: ممکن است واکسن سه، چهار یا ۶ ماه دیگر ساخته شود، یا درمان آن مشخص شود. باید خود را به سبک زندگی جدید عادت بدهیم؛ فاصله‌گذاری فقط برای امروز و ماه محرم نیست؛ بلکه تا ماه‌ها باید مراعات کنیم، در سفرها و در جمع خانوادگی مراقبت کنیم. روحانی افزود: ممکن است بگوییم تا دیروز هر هفت دقیقه یک نفر فوتی داریم، حالا بگوییم ۱۳ دقیقه، ۱۵ دقیقه و ان‌شاء‌الله ۲۰ دقیقه. این دلیل نمی‌شود دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم و مراقبت‌ها را رها کنیم؛ اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رها کنیم دوباره با یک پیک مواجه می‌شویم. بعضی می‌پرسند موج سوم هست یا نه؟ این دست خود ما است که موج سوم را دور کنیم یا نه؛ اگر دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم موج سوم هم خواهد بود و اگر رعایت دستورالعمل‌ها را ادامه دهیم، ممکن است موج سوم نداشته باشیم. روحانی ادامه داد: اینکه به جایگاهی برسیم که سازمان بهداشت جهانی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به ما بگوید که این کشور واکسنی که تولید کرده موثر، بی‌خطر و چند ماه نیز تاثیرگذار است مهم است.

تصمیم‌گیری برای کنکور سخت بود

رئیس‌جمهوری در ادامه درباره برگزاری آزمون‌های سراسری گفت: برای ما تصمیم‌گیری درباره این آزمون‌ها، تصمیم‌گیری درباره اینکه این آزمون‌ها برگزار شود یا برگزار نشود یا چگونه انجام شود، سخت و مشکل بود. برخی می‌گفتند «برگزاری این آزمون را کنار بگذارید» حتی یکی از مسوولان در تماس تلفنی می‌گفت «این آزمون را کنار بگذارید، مگر چه اتفاقی می‌افتد، خب یک سال دیرتر»؛ البته به‌راحتی می‌توان گفت یک سال دیرتر، اما گفتن آن خیلی سخت است، عمر، آرزو، امید و برنامه‌ریزی یک جوان و خانواده است اگر بگوییم یک سال صبر کن یا دانشگاه‌های پایین‌تر ثبت‌نام کن. روحانی افزود: از طرف دیگر وقتی ما نمی‌توانیم یک آزمون برگزار کنیم پس چگونه می‌توانیم در دوران کرونا اعلام کنیم مغازه‌ها و بازار و مترو و حمل‌و‌نقل عمومی و ادارات باز باشند یا اجازه می‌دهیم درشرایط این ویروس مردم سفر بروند به استان‌ها بروند، اینها همه مشابه هم هستند، آزمون هم مانند همین موارد است.

درخواست ستاد کرونا از مردم برای پرهیز از سفر

اما همزمان با تعطیلات پیش‌رو، ستاد کرونا در اطلاعیه‌ای خواستار پرهیز مردم از سفر در تعطیلات آتی شد. به گزارش «ایسنا» در بخشی از این اطلاعیه آمده است: بررسی میدانی متخصصان اپیدمی وزارت بهداشت طی ۶ ماه گذشته موید این نکته مهم است که میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا، ارتباط مستقیم با رفتن به سفر در سطح کشور داشته است بنابراین رفتن به سفر به معنی قبول ریسک مبتلا شدن و مبتلا کردن سایر هموطنان به ویروس کووید-۱۹ است.

تصمیمی برای بازگشایی کامل مدارس نداریم

در همین حال با نزدیک شدن به زمان اعلامی برای بازگشایی مدارس، روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد تاکنون هیچ تصمیمی برای بازگشایی کامل مدارس اتخاذ نشده است. سیما سادات لاری گفت: پروتکل‌های فعالیت مدارس آماده شده است، اما بنا بر وضعیت هر شهرستان عمل می‌شود. وی افزود: در حال حاضر به گونه‌ای به مردم القا می‌شود که انگار تصمیم‌گیری شده و قرار است مدارس کاملا بازگشایی شود درحالی‌که فعلا ترکیب حضوری و مجازی مطرح است. همزمان مسعود ثقفی؛ سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در شرایط قرمز تمام آموزش‌ها غیرحضوری است و اگر در ۱۵ شهریور وضعیت قرمز باشد هیچ مدرسه‌ای باز نمی‌شود.

فوت ۱۲۶ نفر دیگر

ازسوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت از جان باختن ۱۲۶ نفر دیگر بر اثر کرونا خبر داد. لاری روز گذشته ضمن ارائه آخرین گزارش وزارت بهداشت در مورد وضعیت کرونا در کشور گفت: تاکنون ۳۵۶ هزار و ۷۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۲۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۵۰۲ نفر رسید. به گزارش «ایرنا» وی افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۰۷ مورد از آنها بستری شدند. به گفته او با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۵۶ هزار و ۷۹۲ رسیده است.

۲۶ استان در وضعیت هشدار یا قرمز

وی با اعلام اینکه همچنان ۲۶ استان کشور در وضعیت هشدار یا قرمز کرونا هستند، افزود: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

عبور اکثر استان‌های کشور از پیک دوم

ازسوی دیگر علی‌اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت اپیدمی در روزهای آینده اظهار کرد: تصور می‌کنم احتمالا ظرف سه یا چهار هفته آینده با تکمیل شدن اطلاعات ما در مورد سیر اپیدمیولوژی بیماری در ایران و سایر نقاط جهان، بتوان شفاف‌تر در مورد وضعیت اپیدمی در نیمه دوم سال جاری حرف بزنیم اگر چه تاکید دارم این حرف‌های ما قطعیت ندارد و همه آنها با نااطمینانی همراه هستند ولی احتمالا چند هفته آینده بهتر می‌‌توانیم بگوییم که آیا اپیدمی به حد قابل‌قبولی کم شده است یا خیر. به گزارش «ایسنا» وی درپاسخ به اینکه آیا قله پیک دوم اپیدمی کرونا در کشور را رد کرده‌ایم؟ گفت: در این لحظه اکثر استان‌های کشور از پیک دوم اپیدمی عبور کرده و روند بیماری در کشور هم اکنون یک روند کاهنده است ولی این کاهنده بودن کاملا شکننده بوده و به رفتارهای اجتماعی ما برمی‌گردد. اگر رفتار ما به نوعی سهل‌انگارانه باشد احتمال اینکه دوباره موج‌های بعدی بیماری را که نمی‌توان پیش‌بینی کرد چقدر شدید یا خفیف است، تجربه کنیم، وجود خواهد داشت.

پیش‌بینی آینده کرونا در جهان

در کنار این خبرها تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی ابراز امیدواری کرده است که همه‌گیری کووید-۱۹ تا کمتر از دو سال دیگر کنترل شود. او با اشاره به همه‌گیری «آنفلوآنزای اسپانیایی» در یک قرن پیش گفت، مهار این بیماری هم حدود دو سال طول کشید.