به گزارش خبرگزاری فارس، غریب‌آبادی روز یکشنبه در صفحه اینستاگرامش درباره سفر مدیرکل آژانس به تهران نوشت: «همانگونه که قبلا اعلام شد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس، دوشنبه به ایران سفر می‌کند و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.» وی افزود: «اعتماد ایران به آژانس در ماه‌های اخیر صدمه دیده است. ضروری است که سفر مدیرکل به ایران، موجب اعتمادسازی شود.» این نخستین سفر گروسی به ایران پس از تصدی این سمت است.

هشدار لاوروف

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه‌یک» گفت که تلاش آمریکا برای بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران ممکن است موجب به بار آمدن یک رسوایی جدی در شورای امنیت شده و در نهایت اعتبار آن را تضعیف کند.

لاوروف در این گفت‌وگو افزود که آمریکا تلاش خواهد کرد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بازگرداند. وی ادامه داد: «ما درحال همکاری با شرکای آمریکایی‌مان و دیگر اعضای شورای امنیت در نیویورک و پایتخت‌هایشان هستیم. می‌دانیم که اکثریت ملت‌ها می‌دانند این اقدام نادرست است و بازده معکوس دارد. در هر صورت هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت اما ممکن است در نهایت به یک رسوایی جدی و شکاف در شورای امنیت بینجامد و در آخر نیز اعتبار آن (شورای امنیت) را تضعیف کند.» او همچنین به تلاش آمریکا برای «نو‌سازی» برجام (توافق هسته‌ای) از جمله از طریق تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که در ماه اکتبر سال میلادی جاری تاریخ آن به پایان خواهد رسید اشاره کرد. طبق گفته وزیر امور خارجه روسیه، نه روسیه و نه دیگر شرکای برجام هیچ زمینه قانونی، سیاسی یا قانونی برای «تمسخر تصمیم‌های شورای امنیت و خود شورا به روشی اینطور بی‌رحمانه نمی‌بینند.» لاوروف در این راستا بیان کرد: «به‌طور کلی من فکر می‌کنم که آنها می‌دانستند نتیجه چه خواهد بود، اما از قرار معلوم، می‌خواستند این پیام را بدهند که در این باره مصمم هستند و تلاش خواهند کرد از تصویب قطعنامه‌ای جدید مطمئن شوند.»

نشست بعدی کمیسیون برجام

همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره تاریخ برگزاری نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در صفحه توییترش نوشت: «تایید شده است که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی در تاریخ یکم سپتامبر (۱۱ شهریور) در وین برگزار خواهد شد.» اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که پیش از این اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با تایید رسمی این تاریخ اعلام کرده بود که ریاست این جلسه بر عهده هلگا ماریا اشمید، مدیرکل سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا و به نیابت از جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

توصیه وارن به ترامپ

در عین حال الیزابت وارن، سناتور دموکرات آمریکا در توییتی درباره ضرورت بازگشت آمریکا به برجام، با بیان اینکه سیاست‌های دونالد ترامپ باعث انزوا و تضعیف امنیت آمریکا می‌شود، تاکید کرد: «بیایید دوباره به برجام برگردیم.» به گزارش «ایرنا» این سناتور دموکرات روز یکشنبه در توییتی نوشت: «فقط کشورهای مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای ایران می‌توانند تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور را اعمال کنند؛ اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از این توافق خارج شده است.» حرف‌های الیزابت وارن بار دیگر تایید می‌کند که تکاپوی دولت دونالد ترامپ برای اعمال مکانیزم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، اقدامی غیرقانونی و مورد انتقاد جامعه جهانی است. الیزابت وارن نوشت: «سیاست ترامپ در قبال ایران امنیت ما را کاهش می‌دهد و ما را در بین متحدان آمریکا منزوی‌تر می‌کند.»