وزیر بهداشت علاوه‌بر ابراز نگرانی درباره مسافرت‌ها به شهر مشهد، تاکید کرد که استان مازندران نیز در بدترین شرایط به سر می‌برد و تردید نداریم که مسافرت موجب تشدید بیماری می‌شود.نه تنها وزیر بهداشت که فرمانده ناجا نیز مردم را به پرهیز از سفر در تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی دعوت کرد. سردار حسین اشتری از مردم و به ویژه عزاداران حسینی خواست که برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان، توصیه‌ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را جدی بگیرند و از سفرهای غیرضروری جدا خودداری کنند و به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقید باشند.

وضعیت دو استان خراسان رضوی و مازندران به گونه‌ای است که مقامات این استان نیز از مردم درخواست کرده‌اند که از سفر به این دو استان در تعطیلات تاسوعا عاشورای حسینی بپرهیزند. حسین جعفری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با وجود آنکه از نبود محدودیت در ایام محرم برای حضور زائران در شهر مقدس مشهد سخن گفت، تاکید کرد: در عین حال، با توجه به وضعیت هشدار در مشهد مقدس از مردم می‌خواهیم که سفر به این شهر را در شرایط فعلی مخصوصا در ایام پایانی هفته لغو و آن را به زمان دیگری موکول کنند.او افزود: با توجه به در پیش بودن تاسوعا و عاشورای حسینی، یکی از مسائل مهم پرهیز از سفر به مشهد مقدس در این ایام است زیرا ممکن است ضریب ابتلا را مجددا افزایشی کند.

وضعیت وخیم ۲۶ استان

در حالی به تاسوعا و عاشورای حسینی و تعطیلات این ایام نزدیک می‌شویم که وزارت بهداشت از تداوم وضعیت قرمز و هشدار ۲۶ استان خبر می‌دهد. سخنگوی این وزارتخانه دیروز تاکید کرد که ۱۵ استان مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند و ۱۱ استان فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد نیز در وضعیت هشدار به سر می‌برند.

۱۳۳ جان‌باخته در یک شبانه‌روز

از سوی دیگر، توصیه‌ها به مردم برای پرهیز از سفر در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با توجه به آن صورت می‌گیرد که همچنان آمار روزانه از ابتلای بیش از دو هزار نفر حکایت دارد. بر اساس آخرین گزارش آماری سیما سادات‌لاری، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز (سوم شهریور ۱۳۹۹)، دو هزار و ۲۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند. از این میان، هزار و ۱۳۲ مورد در بیمارستان‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۶۱ هزار و ۱۵۰ رسیده است. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت که در این بازه زمانی، ۱۳۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب، مجموع جان‌باختگان این بیماری تاکنون به ۲۰ هزار و ۷۷۶ نفر رسیده است.بنابر این گزارش آماری، ۳۸۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ همچنان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت هم روز گذشته از مردم خواست از سفرهای غیرضروری در تعطیلات تاسوعا و عاشورا خودداری کنند.

شروط برگزاری نماز ظهر عاشورا

با این همه نماز جماعت ظهر عاشورا با شروطی برگزار خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه شروط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، گفت: بر اساس نظر وزارت بهداشت یکی از شرایط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا این است که نماز فقط در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بلامانع است و استفاده از ماسک توسط نمازگزاران و همه افراد شرکت‌کننده در مراسم فریضه نماز الزامی است.