واکنش کانادا به بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

در این بیانیه با اشاره به اینکه گزارش اولیه تنها اطلاعات محدودی را درباره این رخداد غم‌انگیز ارائه می‌کند و فقط به چیزهایی که پس از حمله موشکی اول روی داده است و نه دومین حمله اشاره می کند، ادعا شده که این گزارش تنها اطلاعاتی را تایید می‌کند که قبلا می‌دانستند. بیانیه کانادا در ادامه از ایران خواستار پاسخگویی به سوالاتی شده که گفته شده سوالات کانادا و همچنین خانواده‌های جان‌باختگان است. این بیانیه می‌افزاید: کانادا به درخواست از ایران برای انجام تحقیقی کامل و شفاف ادامه می‌دهد و ما انتظار داریم ایران به تعهداتش و استانداردهای سازمان بین‌المللی هواپیمایی غیرنظامی در پیوست ۱۳ عمل کند. هواپیمای اوکراینی در دی ماه سال ۱۳۹۸ در ایران به اشتباه مورد هدف قرار گرفت و سقوط کرد. تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری روز یکشنبه در نشستی خبری جزئیات بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار اعلام کرد و گفت: مکالمات خلبانان و کروی پروازی تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار ضبط شده و پس از آن FDR و CVR از کار افتاده است. او ادامه داد: بازخوانی جعبه‌های سیاه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی برابر با مقررات بین‌المللی و تحت نظارت و مسوولیت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام شده است و در هنگام بازخوانی، نمایندگان کشور آمریکا به‌عنوان طراح و سازنده هواپیما، اوکراین ثبت‌کننده و بهره‌بردار، فرانسه ارائه‌دهنده خدمات و مشاور فنی، نمایندگان کشور کانادا، انگلستان و سوئد که اتباعشان در این پرواز بودند و نماینده سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) حضور داشتند.

او ادامه داد: داده‌های هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی بازخوانی شد و تا ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اقدامات و مشارکت صورت گرفته در بازخوانی براساس استانداردهای انکس۱۳ ایکائو بوده است، گفت:‌ در کابین پرواز سه نفر کرو (خدمه) و یک نفر معلم بودند که هر سه متوجه شرایط غیرعادی شدند و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده و معلم خلبان بعضی از راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد، از جمله اینکه به خلبان اعلام می‌کند هر دو موتور هواپیما فعال است.

دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین پس از ۱۹ ثانیه بعد از انفجار قطع می‌شود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه هواپیما به دست نمی‌آید، چراکه قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع جعبه‌های FDR و CVR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.

او با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه برای همکاری‌ها در  بازخوانی تشکر کرده است، اظهار کرد: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذی‌ربط قرار گرفته تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی کشوری ایران ارائه کنند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه‌صورت می‌گیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیندها ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد تاکید ایکائو قرار دارد روند رسیدگی به سانحه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. همچنین از همه ذی‌نفعان درخواست می‌کنیم که از هر نوع تحلیل یا استفاده از این اطلاعات که در راستای ایمنی نباشد خودداری کنند.