وزارت بهداشت: بار سفر نبندید

وزیر بهداشت از مازندران به‌عنوان یکی از استان‌های آسیب‌دیده از سفر یاد و تاکید کرد: ما بیشترین گرفتاری و عارضه در موضوع شیوع کرونا را در استان مازندران به دلیل سفرها داریم. مازندران همچنان در میان استان‌های با وضعیت قرمز، در رتبه نخست ایستاده است.

افزایش استان‌های در وضعیت قرمز و هشدار

گرچه تا دیروز تعداد استان‌هایی که در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی بودند ۲۶ استان بود اما آخرین آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تعداد این استان‌ها به ۲۸استان افزایش یافته است. گزارش آماری وزارت بهداشت موید آن است که هم‌اکنون ۱۳ استان مازندران، تهران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، کرمان، خراسان‌شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

همچنین ۱۵ استان خوزستان، آذربایجان‌غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری و گلستان در وضعیت هشدار به‌سر می‌برند.

از سوی دیگر این گزارش تاکید دارد که ۱۱۷شهرستان کشور در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند و ۱۱۰ شهرستان نیز در وضعیت هشدار به‌سر می‌برند.

همچنین براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته (سه‌شنبه) ۱۲۵ نفر از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که به این ترتیب تعداد جان‌باختگان کرونایی در ایران تا ظهر دیروز به ۲۰ هزار و ۹۰۱ نفر رسیده است. از سوی دیگر، گرچه آمار مرگ کرونایی در ایران روندی کاهشی را نشان می‌دهد اما وضعیت ابتلا هنوز روند کاهشی جدی ندارد و همچنان آمار رسمی از ابتلای روزانه بیش از دوهزار نفر حکایت دارد.

براساس گزارش سیما‌سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در بازه ۲۴ ساعته منتهی به ظهر دیروز، دوهزار و ۲۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این میان، یک‌هزار و ۵۹ نفر از آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند. با احتساب مبتلایان شبانه‌روز گذشته، تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران به ۳۶۳هزار و ۳۶۳ نفر رسیده و همچنین بررسی ارقام ابتلا و بستری در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته حاکی از آن است که بیش از ۴۷درصد مبتلایان جدید، نیازمند بستری در بیمارستان‌ها بوده‌اند.

از سوی دیگر، این آمار نشان می‌دهد که هم‌اکنون ۳۸۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری در مراکز درمانی تحت‌مراقبت قرار دارند.

مراسم میدانی تاسوعا و عاشورا

همچنانکه گزارش آماری وزارت بهداشت نشان می‌دهد ۲۸ استان کشور هنوز در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی قرار دارند و آنچه نگرانی‌ها برای تشدید این وضعیت را افزایش داده، بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی است.

 البته یکی از مواردی که برای این مراسم در سراسر کشور در نظر گرفته شده، برگزاری مراسم میدانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی است. مصطفی جلالی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات در این‌باره به «ایلنا» گفت: طبق مصوبه جلسه روز گذشته کارگروه برگزاری مراسم محرم و صفر مقرر شد، در همه شهرها در روزهای تاسوعا و عاشورا یک مراسم میدانی بزرگ با رعایت همه دستورالعمل‌ها برگزار شود.