او ادامه داد: آنچه عیان و آشکار است، این است که آمریکا با فرمان اجرایی ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده و دیگر عضو برجام نیست، بنابراین از حقوق تصریح شده در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برخوردار نیست، ولی آمریکا رویکردی سیاسی نسبت به موضوع برجام و ایران دارد تا رویکرد حقوقی و فنی. کارشناس ارشد مسائل آمریکا با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ابراز کرد: ترامپ به‌دلیل وضعیت شکننده‌ای که در انتخابات دارد، تصمیم گرفته برای کمرنگ شدن ضعف خود در مدیریت مقابله با کرونا، بر اقتدار ایالات متحده‌ درعرصه‌ سیاست خارجی سرمایه‌گذاری کرده و روی آن تاکید کند. به گفته قهرمانپور، دولت آمریکا به‌دنبال آن است که به هر قیمتی ولو نقض رویه‌های شورای امنیت و حقوق بین‌المللی، دستاوردی داشته باشد تا آن را در سیاست داخلی خود به نمایش گذاشته و به رای‌دهندگان بفروشد.

این کارشناس ارشد مسائل خلع‌سلاح درباره رویکرد اروپا هم یادآور شد: اروپایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که احتمال شکست ترامپ از بایدن جدی است و به همین خاطر می‌خواهند فضای تعلیق تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مشخص شدن نتایج آن ادامه یابد. اگر ترامپ شکست بخورد، آنها خوشحال می‌شوند اما اگر ترامپ پیروز شود، ممکن است رویکرد و رویه آنها هم عوض شود. قهرمانپور درباره مخالفت روسیه و چین هم عنوان کرد: روسیه و چین فعلا از ایران حمایت و با خواسته آمریکا مخالفت می‌کنند. ایستادگی آنها به قوت قلبی برای اروپا تبدیل شده است اما آنها هم منتظر‌ نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند. نکته‌ای که وجود دارد این است که روس‌ها خواهان ریاست‌جمهوری ترامپ بوده و چینی‌ها خواهان ریاست‌جمهوری بایدن هستند و این عدم همسویی، فضا را مبهم می‌کند. او درباره اقدام بعدی آمریکا علیه ایران گفت: احتمال جنگ علیه ایران بعید است. براساس معادلات کمپینی هم این گزینه جواب نمی‌دهد. اگر آمریکا جنگ را آغاز کند، شکست قطعی است اما اگر دولتی به پایگاه‌های آمریکا حمله کند، این بهترین هدیه به ترامپ است. به گفته این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی، در صورت حمله به یکی از پایگاه‌های آمریکا، ترامپ با به کار بردن مشت آهنین، بخشی از رای‌دهندگان آمریکایی را قانع خواهد کرد که او بهترین فردی است که می‌تواند رئیس‌جمهور باشد و از منافع و مصالح آمریکا دفاع می‌کند.

معادلات با انتخاب مجدد ترامپ تغییر می‌کند

قهرمانپور با بیان اینکه در صورتی که ترامپ خود جنگ را آغاز کند، دموکرات‌ها ترامپ را متهم می‌کنند که برای دستیابی به منافع خود، آمریکا را وارد جنگ کرده است، اظهار کرد: ترامپ بارها خود را فردی ضدجنگ معرفی کرده و گفته حمله به افغانستان و عراق، بزرگ‌ترین اشتباهات آمریکا بوده است. اگر ترامپ خود جنگ علیه ایران را آغاز کند، دموکرات‌ها با استناد به این گفته‌ها، او را دروغگو خطاب می‌کنند که می‌تواند زمینه‌ساز تردید حامیانش برای رای به او شود. او در پاسخ به این سوال که ناتوانی آمریکا از اجماع‌سازی علیه ایران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نقش مهمی برای پاسخ دادن به این سوال را دارد. اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود، ممکن است معادلات به سود او تغییر کند.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که احتمال تغییر رویکرد ترامپ نسبت به ایران در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش وجود دارد، خاطرنشان کرد: ترامپ فرد بلندپروازی است. او بدش نمی‌آید، میراث و دستاوردی داشته باشد. اگر ترامپ مجددا و به راحتی رئیس‌جمهور شود، شاید مواضعش نسبت به ایران هم نرم‌تر شود، ولی اگر رقابت سختی با دموکرات‌ها داشته و سخت برنده انتخابات شود، احتمالا رویکرد فشار حداکثری علیه ایران را ادامه می‌دهد.