روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد، سفر آتی الکاظمی در راستای تلاش برای دور کردن عراق از «نبرد صف‌بندی‌ها» و ایجاد موازنه در روابط عراق با کشورهای اطراف است؛ اقدامی که به گفته منابع آگاه، هیچ‌گاه «مایه خشم تهران نیست»، بلکه بر عکس، دولت ایران، تحرکات الکاظمی را درک کرده و بر این باور است که در وضعیت کنونی منطقه خاورمیانه، اقدام مناسبی است. الکاظمی اخیرا میزبان «فیصل بن‌فرحان» وزیرخارجه سعودی بود. نخست‌وزیر عراق پس از این دیدار گفت که بغداد در پی برقراری روابط با سعودی است و باید مصوبات «کمیسیون هماهنگی» نیز بین طرفین اجرایی شود. بن‌فرحان هم مدعی شد که سعودی به روابط خود با عراق، اهتمام دارد و در تلاش است که «همکاری مشترک را تقویت و توافقات بین طرفین را اجرایی کند.»

خالد بتال، وزیر برنامه‌ریزی عراق هم گفت که چند معاهده بین سعودی و عراق امضا خواهد شد و طرف عراقی نیز پیشنهادهایی درباره امکان تامین مالی پروژه‌های متوقف شده ارائه خواهد کرد. الاخبار تاکید کرد، طرف سعودی این بار جدی است تا بتواند شبکه برق عراق را به سیستم انرژی وابسته به کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس وصل کند و احتمالا در تابستان ۲۰۲۱ تحولاتی در این زمینه رخ خواهد داد.

به گزارش این روزنامه، بنابراین احتمالا تعداد ساعت تغذیه برق در استان‌های جنوبی افزایش خواهد یافت. با توجه به عجله واشنگتن برای اتمام این پروژه، بسیاری بر این باورند که این اقدام با تلاش آمریکا برای دور کردن بغداد از تهران و تنگ کردن حلقه محاصره ایران، مرتبط است.