مراسم اربعین امسال برگزار نمی‌شود

حسین ذوالفقاری همچنین روز گذشته در یک نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه در دولت یازدهم کمترین بحران‌های اجتماعی را داشتیم، گفت که شورای امنیت وقایع آبان۹۸ را پیش‌بینی کرده بود. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه گزارش‌های مستند و مکتوب از وقایع آبان۹۸ وجود دارد، گفت: آنها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه کسی به آنها گفته شده است. ذوالفقاری درباره ماجرای روستای ابوالفضل هم توضیحاتی ارائه کرد.

وقایع سال‌های ۹۶ و ۹۸

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در نشست خبری روز گذشته خود درباره وقایع سال‌های ۹۶ و ۹۸ و ریشه‌های ایجاد آن گفت: شورای امنیت وقایع آبان۹۸ را پیش‌بینی کرده و نظر ما این بود که قیمت بنزین تک‌نرخی باشد. ما پیامدهای اجتماعی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را پیش‌بینی کرده بودیم. قرار بود سال گذشته قیمت گازوئیل افزایش یابد که ما گفتیم این کار شدنی نیست‌. درخواست کردیم قبل از اجرای طرح، مسوولان مزایای طرح را برای مردم توضیح دهند اما معتقد بودیم زمان اجرای طرح اعلام نشود تا مردم به پمپ‌بنزین‌ها نروند. در ساعات اولیه اجرای طرح، مشکلی به وجود نیامد اما از ظهر جمعه برخی مسوولان داخل کشور و یک گروه از خارج کشور اقداماتی را آغاز کردند و عده‌ای از مردم هم اعتراض کردند و بعد حوادث دیگری رخ داد.   به گزارش «ایسنا»، وی تاکید کرد: گزارش‌های مستند و مکتوب این وقایع وجود دارد و اگر روزی لازم باشد، آمادگی داریم تا شرح اتفاقات را به‌صورت مستند ارائه کنیم‌. این گزارش‌ها در شورای امنیت وجود دارد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پاسخ به پرسشی درباره افزایش بحران‌های اجتماعی در دولت نیز تصریح کرد: در دولت یازدهم کمترین بحران‌های اجتماعی را داشتیم. از سال۹۶ اتفاقاتی در کشور رخ داد که منجر به افزایش بحران‌ها شد. ریشه‌های بحران به مسایل اقتصادی-سیاسی بازمی‌گردد و ریشه برخی مسایل، خارج از کشور است‌ و بحران‌ها تک علتی نیست.

ماجرای روستای ابوالفضل اهواز

به گزارش «ایسنا»، وی در مورد موضوع اتفاقات اخیر در روستای ابوالفضل گفت: متاسفانه برخی دوستان بدون اطلاعات از موضوع صحبت می‌کنند. این منطقه ۳۰۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار آن قبلا توسط بنیاد واگذار شده اما ۲۰۰ هکتار آن اصلا در محدوده شهری نیست. افراد سودجو اقداماتی در آنجا صورت دادند و زمین‌ها را غیرقانونی واگذار کرده بودند و بنیاد مستضعفان یک فنس هم دور زمین نکشیده بود. اکثر زمین‌ها به‌صورت باغ‌ویلا درآمده است و فقط ۳۵ خانوار در آنجا ساکن‌اند. وی در ادامه گفت: بنیاد مستضعفان حکم قضایی برای تخریب گرفته است و تدبیر شورای تامین این بود که بخش منطقه باغ‌ویلا تخریب شود.

ذوالفقاری بابیان اینکه اصلا ما نام این روستا را در تقسیمات کشوری نداریم، گفت: متاسفانه برخی افراد که خود ذی‌نفع و در فضای مجازی فعال هستند، دخالت کرده‌اند و اعتراض‌هایی به تخریب‌ها شد و چهار نفر از نیروها و چهار نفر از مردم مجروح شدند. بنیاد مستضعفان هم تصمیم گرفت که برای ۳۵ خانوار، مبلغ ۴۰ تا ۵۰ میلیون برای گرفتن خانه در شهر جدید رامین اختصاص دهد.  وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان باید دور زمین را فنس می‌کشید و شهرداری هم باید با تخلفات برخورد می‌کرد. قطعا زد و بندهایی در ادارات دولتی در این زمینه صورت گرفته است. آب، برق و گاز هم به‌صورت غیرقانونی به این باغ‌ویلاها رسیده است.

ممنوعیت تشکیل ستاد انتخابات

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ شهریور در ۹ استان و ۲۴ شهرستان، گفت: دستورالعمل تامین نظم و امنیت به استان‌ها و همچنین ضوابط بهداشتی ابلاغ شده است. نامزدها حق تشکیل ستاد انتخابات ندارند و از فرصت فضای مجازی و صداوسیما می‌توانند استفاده کنند. مجریان شعب هم از قبل غربالگری می‌شوند.  به گزارش «ایرنا»، ذوالفقاری افزود: مجریان و کسانی که در شعب اخذ رای هستند و همچنین رای‌‌دهندگان باید ضوابط را با فاصله ۲ متر و با استفاده از ماسک رعایت کنند و این افراد حتما غربالگری خواهند شد.

به‌دنبال سوریه‌سازی در ایران هستند

وی در ادامه با اشاره به اهمیت امنیت داخلی کشور گفت: طبق گزارش نیروهای اطلاعاتی و سایبری، منشأ اکثر فراخوان‌هایی که داده و هشتگ‌هایی که گذاشته می‌شود، خارج از کشور است. البته ممکن است عناصری هم در داخل کشور اینها را بازنشر کنند. معاون وزیر کشور با اشاره به تمرکز رسانه‌های خارجی روی برخی وقایع مانند تجمعات کارگری گفت: هدف دشمنان از تحریم تا جاسوسی، تحریک و تهییج و به‌دنبال ناامن‌سازی و سوریه‌سازی است.

اقدامات تروریستی کاهش نیافته است

به گزارش «ایسنا»، ذوالفقاری در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: اقدامات تروریستی کاهش نیافته بلکه کنترل ما بیشتر شده است. در سال ۹۷، ۱۹ نفر از عوامل ما و در سال ۹۸، ۹ نفر از نیروهای ما شهید شدند. همچنین در سال ۹۷، ۲۰ تروریست توسط ما کشته شدند که در سال ۹۸، به ۴۴ نفر رسید.

پرونده اسیدپاشی اصفهان باز است

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان اعلام کرد: این پرونده واقعا رسیدگی شد. عزم همه این بود که پرونده حل شود ولی پرونده هنوز باز است و معلوم نشد که این کار توسط چه کسی انجام شد. با کمال تأسف این پرونده هنوز به نتیجه نرسیده است.

اجرای قانون اعطای تابعیت

به گزارش «ایرنا» معاون وزیر کشور درباره اجرای قانون اعطای تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: این قانون درحال اجراست و کمیته‌ای هم به این منظور تشکیل شده است. تاکنون ۲۹۰ فرزند با مادر ایرانی تابعیت گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور همچنین گفت: سالانه ۶۷۲ نفر از اتباع غیرمجاز از کشور طرد و افرادی هم که به‌صورت تکراری وارد کشور می‌شوند برای مدتی در اردوگاه نگه داشته می‌شوند.

تدوین برنامه یکساله همزیستی با کرونا

ذوالفقاری با انتقاد از مسافرت‌های غیرضروری برخی از مردم هم گفت: خواهش می‌کنم مردم با رعایت پروتکل‌ها اجازه ندهند تا این بیماری بیشتر گسترش پیدا کند. بنا بر پیشنهاد کمیته امنیتی قرار شد، همه دستگاه‌ها برنامه یکساله همزیستی با کرونا را تبیین و برای تصویب به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع دهند.  وی تاکید کرد: اگر دستگاه‌ها بنا دارند به مردم خدمات دهند، باید از هر گونه تجمعی پرهیز کنند. ما معتقدیم باید سامانه هوشمندی برای کنترل بیماری کرونا در کشور طراحی شود که این پیشنهاد را به ستاد ملی مقابله با کرونا هم ارائه داده‌ایم.

بیشترین رعایت ضوابط بهداشتی در محرم

وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص برگزاری مراسم محرم ازسوی هیات‌ها گفت: بیشترین رعایت ضوابط بهداشتی از آغاز بیماری تاکنون را از سوی برنامه‌های مذهبی و دینی از جمله ایام محرم داشتیم. اما برای اقامه نماز و زیارت اماکن متبرکه صحن‌ها همچنان بسته است.  معاون وزیر کشور افزود: البته به‌صورت موردی در سطح کشور گروه‌های محدودی پروتکل‌ها را رعایت نکردند که طبق دستورالعمل به آنان تذکر داده شد و آنان هم رعایت کردند.