معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگویی با بیان اینکه «تلاش‌های آمریکا در نیویورک یکی از مباحث جدی در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین است» عنوان کرد: «آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چند‌جانبه‌گرایی را هدف قرار داده است.» وی ابراز امیدواری کرد که کمیسیون مشترک بتواند به مواضع یکسان و واحدی برسد و درخصوص نحوه ادامه مسیر و مقابله با تلاش‌های آمریکا و تلاش‌هایی که این کشور برای نابودی برجام به‌کار گرفته، تصمیماتی را اتخاذ کند. عراقچی همچنین درباره این نشست عنوان کرد: «این یک نشست روتین کمیسیون مشترک است که طبق روال برجام هر سه‌ماه یک بار باید برگزار شود که این بار به‌خاطر شرایط کرونا با تاخیر برگزار می‌شود.» به گفته وی جلسه‌ کمیسیون مشترک برجام جلسه‌ای است که طبق روال کاری خود به مسائل مربوط به اجرای برجام چه در بعد هسته‌ای و چه در بعد تحریم‌ها می‌پردازد. عراقچی با اشاره به همزمانی این جلسه با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به اصطلاح برگرداندن قطعنامه‌های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام در نیویورک انجام می‌دهد، تاکید کرد، بنابراین این جلسه ویژگی خاصی را پیدا کرده است. نشست کمیسیون مشترک برجام در شرایطی برگزار می‌شود که در این مدت آمریکا تلاش‌های زیادی در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران صورت داد؛ از ارائه قطعنامه اصلاحی ضد ایرانی به شورای امنیت برای تمدید محدودیت‌های هسته‌ای که ناکام ماند (این قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رای گذاشته شد با ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رای مخالف (روسیه و چین) رد شد)، تا ارائه نامه به شورای امنیت برای فعال کردن مکانیزم ماشه و بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران. در همین خصوص نیز مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا اعلام کرده است که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ باز خواهد گشت. سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران نیز روز دوشنبه سوم شهریور ماه در نخستین نشست خبری خود درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفته بود: «این نشست براساس رویه باید فصلی برگزار می‌شد که از پیش تعیین شده بود و به‌خاطر کرونا چند روزی به تعویق افتاده بود و ربطی به تحولات کنونی ندارد. امیدواریم تمامی طرف‌های برجام تلاش کنند ایران از برجام منتفع شود.»

همه طرف‌ها مصمم به حفظ برجام هستند

همزمان هلگا اشمید، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دیروز ضمن اعلام پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام در توییتر نوشت: « مهم است که می‌بینیم طرف‌های مشارکت‌کننده در عزم خود برای حفظ توافق هسته‌ای و یافتن راهی برای اطمینان از اجرای کامل آن علی‌رغم چالش‌های فعلی متحد هستند.»

نشست با حضور اعضای واقعی برجام

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین هم روز سه‌شنبه در توییتی نوشت که نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور اعضای واقعی توافق و نه اعضای خودخوانده برگزار خواهد شد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت‌خارجه چین نیز روز دوشنبه از طرف‌های باقی‌مانده در «برجام» خواست تا از جلسه کمیسیون مشترک به‌عنوان فرصتی برای تاکید بر تعهدشان به این توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استفاده کنند و روند سازش سیاسی بر سر مساله هسته‌ای ایران را به پیش ببرند.  از سوی دیگر به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هایکوماس وزیر امورخارجه آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با وانگ یی همتای چینی‌اش گفت این دو کشور دیدگاه مشترکی مبنی بر این دارند که حفظ توافق هسته‌ای ضرورت دارد. ماس اشاره کرد که در چند هفته اخیر در شورای امنیت درباره این موضوع به‌طور مفصل بحث و گفت‌وگو شده است.

آمریکا دوبار شکست خورد

سیدعباس عراقچی، معاون وزیرخارجه که برای شرکت در نشست کمیسیون برجام در وین به‌سر می‌برد در گفت‌وگویی که پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام انجام داد، گفت: «اعضای جلسه سه کشور اروپایی، چین و روسیه در نیویورک مواضع بسیار محکمی در برابر آمریکا داشتند و تلاش آمریکا برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف یا سازوکار ماشه، یا اسنپ بک را رد کردند و بقیه اعضای شورای امنیت (۱۳ عضو) نیز چنین کردند و با قطعنامه آمریکا مخالفت کرده و رای مساعد ندادند و دو بار آمریکا در فضای نیویورک با شکست مواجه شده است.»

دیدار با گروسی

معاون ظریف در ادامه این گفت‌وگو همچنین عنوان کرد: «دیدارها با اعضای کمیسیون مشترک به‌صورت دوجانبه یک امر معمولی است، حتما با چین و روسیه که همواره مشورت‌های بسیار نزدیکی داشتیم، در جریان کمیسیون مشترک دیدار خواهیم کرد. با خانم اشمید هماهنگ‌کننده کمیسیون دیداری داشتم و ان‌شاءالله با بقیه اعضا هم دیدارهایی خواهیم داشت.» این دیپلمات ارشد ایرانی به دیدارش با مدیرکل آژانس نیز اشاره کرد و گفت: «با آقای گروسی دیداری خواهم کرد که در ادامه سفرش به تهران است و در سفر اخیر ایشان به تهران موفق شدیم یکی از مشکلات جدی که در روابط ایران و آژانس پدید آمده بود به نحو مطلوبی حل‌وفصل کنیم و بیانیه‌ مشترکی صادر شد و در ادامه و برای اجرای بیانیه ملاقاتی را با ایشان خواهم داشت.»

مقابله با یک‌جانبه‌گرایی

در ادامه عراقچی ابراز امیدواری کرد که مجموعه دیدارها به درک بهتر از شرایط فعلی و مقابله با تهاجمی که آمریکا علیه چندجانبه‌گرایی و سازمان ملل آغاز کرده است، کمک کند. تلاش آمریکا در نیویورک قبل از هر چیز شورای امنیت و خود سازمان ملل را هدف قرار داده و اصل چندجانبه‌گرایی را زیرسوال می‌برد به‌خاطر همین است همه اعضای سازمان ملل و حتی متحدان نزدیک آمریکا با آن کشور مخالفت کرده و جلوی اقداماتش ایستاده‌اند. لازم است در این خصوص با کشورهای مختلف رایزنی داشته باشیم. عراقچی با بیان اینکه همه دنیا الان نگاه می‌کند به اینکه جامعه بین‌الملل در مقابل تلاش‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا چگونه ایستادگی می‌کند افزود: در همین قالب مهم است که کمیسیون مشترک چه موضعی را اتخاذ و چگونه با این وضعیت برخورد ‌کند.