به گزارش «انتخاب»، «ایگنازیو کاسیس» روز شنبه در دیدار با استاندار اصفهان گفت: روابط بین ایران و سوئیس قدمت یکصد ساله دارد و از اواخر قرن ۱۹ با امضای توافقنامه صلح و تجارت بین ایران و سوئیس تاکنون ادامه داشته است. وزیر امورخارجه سوئیس افزود: صلح و تجارت ۲ عامل مهم در توسعه کشورهاست و بیش از یکصد سال از این مساله می‌گذرد و ما امروز در حضور شما هستیم تا بگوییم سوئیس همواره به‌دنبال صلح و آرامش بوده است. او با اشاره به نقش میانجیگرانه سوئیس بین ایران و آمریکا تصریح کرد: تلاش سوئیس آن است که حداقل‌های گفت‌‌و‌گوی بین دو کشور برقرار شود. کاسیس اضافه کرد: معتقدم روابط عالی دو کشور ایران و سوئیس بعد از کرونا در جهت روابط‌ علمی و گردشگری توسعه یابد.

آمریکا نمی‌تواند مذاکره را به ایران تحمیل کند

هم‌زمان رئیس‌مجلس شورای‌اسلامی با تاکید بر اینکه ملت ایران هرگز از خساراتی که به‌دلیل تحریم‌های آمریکایی به‌وجود آمده، نمی‌گذرد، گفت: آمریکا نمی‌تواند مذاکره را به ما تحمیل کند. به گزارش «ایسنا» محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای‌اسلامی روز یکشنبه، ۱۶ شهریورماه در دیدار ایگنازیو کاسیاس وزیر خارجه سوئیس‌ افزود: ملت ایران به‌دلیل تحریم‌های یکجانبه، ظالمانه و خلاف قانون آمریکا نسبت به این کشور بدبین هستند، از این‌رو تصمیم قطعی دولت و ملت ایران تقویت اقتصاد و فناوری درونی جهت عبور از بحران با توجه به ظرفیت بالای کشورمان است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی در چارچوب اصول خود رویکرد همکاری با تمام کشورها را دارد، اظهار کرد: در کنار این همکاری با هرگونه سلطه مخالف بوده و عدم مذاکره با آمریکا نیز به‌دلیل نگاه سلطه‌طلبانه آنها است و ملت ایران هرگز از خساراتی که به ‌دلیل تحریم‌های آمریکا به‌وجود آمده، نمی‌گذرد.  قالیباف در این دیدار همچنین ضمن تبریک یکصدمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک میان ایران و سوئیس گفت: وظیفه داریم در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، فناوری، علمی و آموزشی روابط خود را گسترش دهیم به‌خصوص که اخیرا حسابی میان ایران و سوئیس برای تبادلات دارویی و غذایی باز شده که البته نباید به آن بسنده کرد.

ایگنازیو کاسیس وزیر‌خارجه سوئیس نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز ایران به‌خاطر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه رنج می‌برد، گفت: امیدواریم جشن صدسالگی آغاز روابط میان ایران و سوئیس، تقویت روابط میان دو کشور را بیش از پیش رقم بزند و بتوانیم به نقش خود به‌عنوان حافظ منافع به‌خوبی عمل کنیم.

وزیرخارجه سوئیس در ادامه با اشاره به کانال مالی که اخیرا میان دو کشور باز شده است، اظهار کرد: این کانال مالی به جریان سیال درآمدهای ایران به‌خصوص در حوزه غذا و دارو کمک می‌کند که البته اقدام کمی بوده و باید گسترش یابد.