استان‌هایی همچون مازندران و تهران و خراسان رضوی که در گزارش روز گذشته کمیته اپیدمیولوژی کرونای وزارت بهداشت نیز نامشان به‌عنوان مناطقی که درگیر روند مختصر صعودی کرونا شده‌اند ذکر شده است. به هر حال براساس این گزارش در تحلیل روند بیماری کووید-۱۹ در هفته منتهی به ۱۴ شهریورماه در کشور، هرچند تعداد کل موارد مرگ و ابتلا نسبت به هفته پیش کاهش یافته اما به‌نظر می‌رسد در اواخر این هفته یک پیک جدید خفیف در حال شکل‌گیری باشد. این گزارش همچنین تاکید می‌کند روند مختصر صعودی یا شروع پیک خفیف و جزئی در ۱۹ استان اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان، فارس، سمنان، زنجان، آذربایجان شرقی، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و گلستان دیده می‌شود. به گزارش «ایسنا» همچنین روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در چهار استان یزد، قزوین، اردبیل و قم مشاهده می‌شود. این گزارش می‌افزاید: تصور می‌شود در ۶ استان مرکزی، بوشهر، البرز، گیلان، کرمان و خراسان جنوبی روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. همچنین در یک استان یعنی در استان همدان روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی مشاهده شده است.

میزان کشندگی کرونا

براساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا، در حال حاضر میزان کشندگی بیماری کووید-۱۹،  ۳/ ۳ درصد برآورد می‌شود. در همین حال تعداد موارد جدید روزانه کرونا در جهان در روز ۱۲ شهریورماه ۲۴۸هزارو۹۸۹ نفر، در روز ۱۳ شهریورماه ۲۷۹هزارو۶۱۳ نفر و در روز ۱۴ شهریورماه ۲۸۵هزارو۳۸۸ نفر گزارش شده است.

رتبه ایران در ابتلا به کرونا

ازسوی دیگر کشورهای آمریکا، برزیل و هند در رتبه اول تا سوم ابتلا به کرونا قرار دارند. ایران نیز در جایگاه دوازدهم از نظر میزان ابتلا به کرونا قرار دارد.

بازگشت میزان مبتلایان به ۲ هزار نفر در روز

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۱۱۷ بیمار کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته خبرداد. به گزارش «ایسنا» سیما سادات لاری، گفت: طی روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۱۱۶ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۸۸ هزار و ۸۱۰ نفر رسید. میزان مبتلایان جدید کرونا در حالی بیش از دو هزار نفر اعلام شده است که طی چند روز گذشته این رقم به زیر ۲ هزار نفر در روز رسیده بود.

بهبودی بیش از ۳۳۵ هزار نفر

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت مجموع جان‌باختگان این بیماری را ۲۲ هزار و ۴۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: خوشبختانه تا کنون ۳۳۵ هزار و ۵۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری همچنین گفت: ۳۷۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی تاکید کرد: تاکنون سه میلیون و ۴۰۶ هزار و ۵۵ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.

تهران همچنان در وضعیت قرمز

براساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

روند کاهشی کرونا در لرستان کند شد

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از کند شدن روند کاهشی ابتلا به کرونا در لرستان خبرداد. به گزارش «ایرنا» وی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان لرستان گفت: این استان اسفند ۹۸ شاهد یک خیز اپیدمی کرونا و یک خیز شدیدتر در فروردین بود و از اوایل خرداد مجددا شیب صعودی ابتلا و بستری کرونا را در این استان شاهد بودیم به‌طوری که اواسط تیر تعداد بستری و ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در این استان به بیشترین میزان خود رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: با همکاری مردم و تلاش کادر بهداشتی و درمانی از اواخر تیر نمودار کرونا در استان لرستان روند کاهشی پیدا کرد، اما طی هفته‌های گذشته روند کاهشی این بیماری کندتر شده است. وی گفت: هم اکنون شهرهای الیگودرز، خرم‌آباد، دلفان و سلسله در استان لرستان در وضعیت قرمز و شهرهای ازنا، بروجرد، پل‌دختر، دورود و کوهدشت در وضعیت زرد و هشدار بالاتر از متوسط کرونا قرار دارند.

وضعیت بوشهر

ازسوی دیگر دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه ۶۰ درصد از شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند گفت: شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، گناوه، تنگستان، دیلم و عسلویه در وضعیت قرمز، کنگان و دیر در وضعیت نارنجی یا هشدار کرونایی و شهرستان‌های دشتی و جم در وضعیت زرد قرار دارند.

هشدار در مورد کودکان ناقل

اما در شرایطی که مدارس و دانشگاه‌های کشور فعالیت خود را در سایه بیماری همه‌گیر کرونا از سر گرفته‌اند، روز گذشته رئیس بیمارستان سینا در رابطه با بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس درس با بیان اینکه کودکان ناقل‌های بسیار خوبی هستند و ویروس را بدون اینکه خودشان مبتلا شوند، منتقل می‌کنند گفت: این موضوع بیش از اینکه برای خود کودکان خطرناک باشد، برای والدین آنها پرخطر خواهد بود و حتی باعث چرخش این ویروس از طریق بچه‌ها بین خانواده‌های مختلف می‌شود. محمد طالب‌پور در گفت‌وگو با «ایلنا» با هشدار به والدین دانش‌آموزانی که به مدرسه می‌روند، گفت: ما باید بدانیم که احتمال آلودگی و انتقال ویروس در کودکان و بزرگسال با هم هیچ تفاوتی ندارد و این ویروس یک خطر بالقوه‌ای است که همه را تهدید می‌کند و تنها راهکار مساله این است که فعالیت‌های منطقی را در شرایط بسیار ایمن انجام دهیم.

افزایش مبتلایان کرونا

او با اشاره به سفرهای بین شهری مردم در تعطیلات اخیر گفت: واقعیت این است که میزان ابتلا به کرونا طی روزهای گذشته در بیمارستان مقداری افزایش پیدا کرده است، البته فکر می‌کنیم، این افزایش ابتدا خیلی معنی‌دار نباشد؛ چراکه شرایط مبتلایان بیمارستان نسبت به دو هفته قبل کاهش داشته است.

طالب‌پور با اشاره به احتمال افزایش شیوع کرونا در هفته‌های آینده، ادامه داد: به‌دلیل سفرها در تعطیلات اخیر، اورژانس و بخش‌های بیمارستان را با وجود آنکه میزان بیماران نسبت به دو هفته قبل کم شده، کاملا آماده کردیم و منتظر پیک بعدی هستیم، ولی باید بدانیم که هیچ‌کدام قابل‌پیش‌بینی نیست.