به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ متروی تهران با بیان اینکه حضور من از طرف دولت در این مراسم به این جهت است که دولت خود را موظف می‌داند برای رفاه شهرها از طریق ریل و مترو مشارکت داشته باشد، گفت: سال گذشته درخواست ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای مترو از طریق اوراق مشارکت شد، اما با وجود مشکلات مالی دولت به تعهد خود عمل کرد و برای آنچه اعلام آمادگی شد این اتفاق افتاد. وی افزود: دولت با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه ناظر بر رونق تولید و اشتغال به سهم خود در قبال مترو عمل کرده و باز هم برای کمک‌رسانی آمادگی داریم. رئیس سازمان برنامه بودجه گفت: کمک‌رسانی به توسعه مترو وظیفه دولت در شهر تهران است، اما در کلان‌شهرهای دیگر مثل تبریز، شیراز مشهد و حتی کرج هم مشارکت داریم و به تعهدات خود عمل می‌کنیم. وی یادآور شد: برای سال ۹۹ نیز مجوز انتشار ۸ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه مترو در شهرهای کشور در نظر گرفته شده و با توجه به برنامه ارائه شده از سوی شهرداری تهران، سهم پایتخت مورد توجه قرار می‌گیرد. رئیس سازمان برنامه بودجه با بیان اینکه با توسعه ۷۰۰ کیلومتری ریلی کشور تا قبل از پایان دولت، چابهار به‌عنوان بندر اقیانوسی غیر تحریمی از طریق زاهدان به شبکه ریلی وصل می‌شود، اعلام کرد: این موارد گوشه‌هایی از اقدامات «دولت ریلی» است و حداقل ۱۹۰۰ کیلومتر یعنی نزدیک ۲۰ درصد آن را امسال تحویل خواهیم داد.

وی اعلام آمادگی کرد در آنچه برای توسعه خط ۷ و آغاز عملیات خط ۱۰ در نظر گرفته شده است، با شهرداری تهران همکاری کند. نوبخت درباره درخواست رئیس شورای شهر تهران برای حمایت از واگن‌سازی و انعقاد قراردادهای جدید برای فعال شدن این مجموعه قول داد در هفته آینده زمانی برای بازدید از واگن‌سازی تهران اختصاص دهد. وی افزود: همه این زیرساخت‌ها واگن می‌خواهد و ریل به تنهایی مشکل ما را حل نمی‌کند.

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های خط ۱۰ مترو این است که بخشی از سیاهچاله‌های تهران از جمله خاک سفید، نمایشگاه بین‌المللی، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات را پوشش می‌دهد.

حناچی با بیان اینکه مترو تعادلی میان حمل‌و‌نقل شخصی و عمومی ایجاد می‌کند و ایستگاه‌های تبادلی استفاده بیشتری به دنبال دارد، گفت: فرصت‌های زیادی را وقتی که پول داشتیم از دست داده‌ایم و تامین اعتبار خطوط ریلی به تنهایی از عهده مدیریت شهری بر نمی‌آید، بلکه باید از راه‌های دیگر تامین اعتبار کنیم. وی با بیان اینکه حمل‌و‌نقل و شهرسازی دو بال یک مجموعه هستند، افزود: در محدوده منطقه ۲۲ با بارگذاری بیش از ۴۵۰ هزار نفر، برنامه‌ریزی شبکه ریلی نداشته‌ایم و تعادل و توسعه را با ریل به این قبیل مناطق خواهیم برد.