گرچه انتخابات در ۱۰ حوزه انتخابیه «لنجان»، «سمیرم»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره»، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون»، «زنجان و طارم»، «بیجار»، «کرمانشاه»، «اسلام‌آباد غرب و دالاهو» و «کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان» دیروز برگزار شد اما یک حوزه با وجود کشیده شدن انتخابات آن به دور دوم، از برگزاری این انتخابات باز ماند؛ حوزه انتخابیه میانه که همچنان وزارت کشور درباره آن توصیه به برگزاری انتخابات دور دوم دارد.  بنابر آنچه جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور روز گذشته اعلام کرد، برگزار نشدن انتخابات دور دوم در میانه به‌دلیل ردصلاحیت یکی از نامزدها از سوی شورای نگهبان صورت گرفته است.  به گزارش «ایرنا» معاون سیاسی وزیر کشور توضیح داد: یکی از دو نامزد حوزه انتخابیه میانه سه روز پیش از انتخابات از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد حال آنکه انتخابات این حوزه انتخابیه همراه با ۱۰ حوزه دیگر قرار بود امروز ۲۱ شهریور (دیروز) برگزار شود که به‌دلیل این ردصلاحیت، انتخابات آن به سال ۱۴۰۰ موکول شد.  بر این اساس، تکلیف ۶ حوزه انتخابیه مجلس یازدهم قرار است در انتخابات ۱۴۰۰ و به‌صورت میاندوره‌ای مشخص ‌شود؛ ۴ حوزه انتخابیه که نمایندگان آن بر اثر کرونا جان باختند و یک حوزه انتخابیه گچساران که منتخب آن نتوانست مهر تایید اعتبارنامه خود را از مجلسی‌ها دریافت کند. ششمین حوزه نیز، حوزه انتخابیه میانه است. البته به گفته عرف، وزارت کشور به شورای نگهبان پیشنهاد کرده تا انتخابات حوزه انتخابیه میانه خلاف پنج حوزه دیگر، به شکل دور دوم برگزار شود نه میاندوره‌ای تا حق نامزدی ضایع نشود. همچنین قرار است ستاد انتخابات کشور این پیشنهاد را با ارائه ادله به شورای نگهبان مطرح کند.  با این حال دیروز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد انتخابات در پنج حوزه باقی‌مانده از جمله تهران، ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. این اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان می‌تواند گواهی بر این مدعا باشد که هنوز تکلیف نحوه برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه میانه مشخص نیست که به‌صورت میاندوره‌ای برگزاری می‌شود یا دور دوم.  پیش از این ۱۱ حوزه انتخابیه واجد شرایط برگزاری انتخابات دور دوم و پنج حوزه انتخابیه نیز واجد شرایط انتخابات میاندوره‌ای بودند.  فارغ از ۱۱ حوزه‌ای که در ابتدای این گزارش به وضعیت آنها اشاره شد، تکلیف پنج حوزه انتخابیه نیز به‌دلیل فوت ۳ منتخب تهران، آستانه اشرفیه، بهار و کبودرآهنگ بر اثر کرونا، جعلی بودن مدرک تحصیلی منتخب تفرش و تایید نشدن اعتبارنامه منتخب گچساران از سوی نمایندگان به انتخابات میاندوره‌ای ۱۴۰۰ کشیده شد.

۲۴ گروه بازرس در ۸ استان

همچنین سخنگوی شورای نگهبان از اعزام ۲۴ گروه بازرسی ویژه به ۸ استان کشور برای نظارت بر انتخابات روز گذشته خبر داد. کدخدایی با اشاره به تاخیر در برگزاری انتخابات مرحله دوم انتخابات مجلس به‌دلیل شرایط کرونایی تصریح کرد: ما در این مرحله یک سامانه نظارت آنلاین رونمایی کردیم و با این سامانه به‌صورت آنلاین درحال دریافت گزارش تخلفات توسط ناظران از سراسر استان‌ها هستیم.

عزل رئیس منطقه ۱۳ انتخاباتی اهواز

از سوی دیگر، صبح دیروز نخستین تخلف در مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم، به عزل رئیس منطقه ۱۳ انتخاباتی اهواز انجامید. به گزارش «ایلنا» فرمانداری اهواز طی اطلاعیه‌ای با اعلام این خبر تاکید کرد: بنا به اظهارنظر غیرمجاز رئیس منطقه ۱۳ انتخاباتی شهرستان اهواز و ارسال پیام به نفع یکی از نامزدهای مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، وی از سمت خود عزل شد.