روحانی روز گذشته طی سخنانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به شرایط تحریمی کشور با بیان اینکه داستان کشور ما را شاید هیچ کشوری نداشت گفت: ما کشوری در تحریم بودیم. در شرایط بحران کرونا نگفتند برای خرید دارو، تبادلات بانکی آزاد باشد. درخواست ما برای دریافت پنج میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول، با موافقت همه روبه‌رو شد ولی آمریکا نمی‌گذارد تا برای خرید دارو و غذا پنج میلیارد دلار وام بگیریم.

به گزارش «ایرنا» وی با تاکید بر اینکه کاخ سفید بویی از انسانیت نبرده است، گفت: کشورهایی دوست ما هستند که پول ما در بانک آنهاست، سه قفل روی آن زده و حاضر نیستند برای تامین نیازهای خودمان از آن استفاده کنیم. آنها می‌گویند آمریکایی‌ها مانع تبادل این پول هستند. تاریخ چنین جنایتی را سراغ ندارد که یک کشور بخواهد برای تامین غذا، دارو و نیازهای مردم از پول خودش استفاده کند. برای آنها غیرقابل قبول است در کرونا چطور کشور اداره می‌شود.

گزارش وزارت اطلاعات از برخی موسسات ‌آمریکایی

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه کشور به مساله آینده جوانان توجه دارد، گفت: بعضی‌ها ناراحت و عصبانی هستند. به‌خصوص کانال‌های ضدایرانی خارج‌‌نشین از اینکه در داستان کرونا همه چیز به روال درست پیش می‌رود و مدیریت می‌شود، ناراحت هستند.

روحانی افزود: اخیرا وزارت اطلاعات گزارش‌هایی از برخی موسسات ‌آمریکایی داد که آنها چقدر از این موضوع عصبانی هستند که ایران در حال تحریم با این فشارها چگونه هم مغازه‌اش باز است و مردم رفت و آمد می‌کنند و هم مجالس عزاداری و هم مساجدش به پا است، بیمارستان‌ها به مردم می‌رسند و مردم پشت درب بیمارستان نماندند، با کمبود دارو مواجه نیستند. وی افزود: در آن گزارش‌ها نوشته که ما این همه فشار درست کردیم که در کرونا مردم به خاطر فشار دارو و پزشک و بیمارستان و تخت وآی‌سی‌یو به تنگ بیایند و به خیابان بریزند، اما الان موجب تشکر از دولت ایران شده و کشورهای منطقه همه نگاهشان به ایران است و همه می‌بینند که ایران به بهترین وجه با کرونا مقابله کرده است. این نشان می‌دهد که دشمنان از آنهایی که دنبال علم و دانش هستند و خانواده‌هایی که آینده فرزندان خود را می‌خواهند ناراحت هستند.

راه تامین سلامت تعطیلی نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از خانواده‌ها می‌خواهم در برابر شبهه‌افکنی‌ها تسلیم نشوند و کاملا هوشیار باشند و بدانند هم وزارت بهداشت و درمان و هم وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی همه توان خود را به کار گرفته‌اند. وی افزود: برای ما خیلی مهم بود که در شرایط کرونا بتوانیم همه ابزار و امکانات لازم را در اختیار بگیریم، پروتکل‌ها مورد مراعات قرار بگیرد و نوجوانان و جوانان از فرصت یادگیری و علم و دانش استفاده کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنهایی که می‌گویند درس، علم و دانش مهم نیست بحث زندگی بیست میلیون نفری است که خودشان را آماده کردند یاد بگیرند، بیاموزند و صاحب مهارت شوند و بتوانند آینده خود را بسازند. یعنی بگوییم این جوانان نسبت به آینده خود هیچ اطمینانی نداشته باشند، هراس داشته باشند، درس نخوانند و بیکار در خانه و خیابان باشند. آثار سوئی که در روحیه جوانان ایجاد می‌کند بسیار خطرناک است. روحانی اظهار کرد: خیلی مهم است که درب دانشگاه و مدرسه را باز بگذاریم اما در عین حال منحصر هم نکنیم که صرفا از طریق حضور باشد، اگر فردی مشکلی دارد بتوانیم از طریق فضای مجازی و صدا و سیما آموزش‌های لازم را در اختیار آنها قرار دهیم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم بدانند راه تامین سلامت تعطیلی نیست، عنوان کرد: کسی نگوید مدرسه را برای سلامت بچه‌ها قفل بزنید، دانشگاه، بازار و رستوران را قفل بزنید. تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست. مراعات اصول بهداشتی و توام با فعالیت ضروری راهکار است. این کار می‌تواند مردم و کشور را نجات دهد. مردم مدرسه، مسجد، عزاداری، دانشگاه و بازار نداشته باشند!؟ این تسلیم شدن در برابر کرونا است.

وی تاکید کرد: ایران بهترین شیوه مقابله با کرونا را در پیش گرفته تا فعالیت‌ها ادامه یابد و اصول بهداشتی هم رعایت شود.

لغو راهپیمایی اربعین در ایران

روحانی درباره مراسم اربعین نیز با تاکید بر اینکه «امسال مراسمی با عنوان راهپیمایی اربعین نداریم»، افزود: هم راهپیمایی برای کربلا نداریم و هم راهپیمایی در ایران نداریم.البته عزاداری براساس پروتکل‌های بهداشتی برای اربعین و روزهای دیگر ماه صفر برگزار می‌شود.

تعداد مبتلایان به ۴۰۰ هزار نفر نزدیک شد

همزمان بنابر آخرین گزارش وزارت بهداشت آمار رسمی ابتلا به کرونا در ایران؛‌ به مرز۴۰۰ هزار نفر نزدیک شده است.آنطورکه سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گزارش داده است با ابتلای دو هزار و ۱۳۹ بیمار جدید به کووید-۱۹ در کشور مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۹۹ هزار و ۹۴۰ نفر رسیده است. به گفته او از این تعداد روز گذشته هزار و ۱۳۸ نفر بستری شدند. لاری همچنین از فوت ۱۱۶ نفر دیگر در اثر ابتلا به کرونا خبرداد.

به گزارش «ایرنا» لاری با اعلام اینکه همچنان ۱۳ استان کشور در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت هشدار کرونا هستند، گفت: براساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.