می‌دانیم که راستگرایان آمریکایی، به‌ویژه پیروان کلیسای انجیلی در جنوب آمریکا، ستون اصلی حامی ترامپ هستند، با قدرت پشت اسرائیل ایستاده و از هر آنچه باعث تقویت جایگاه آن در منطقه عربی شود، حمایت می‌کنند. بنابراین‌ سیاست می‌تواند وابسته به شرایط، به نامزد کمک کرده یا به زیان او باشد. بر این اساس، می‌توانیم دلیل تلاش ترامپ برای سوق دادن هر چه بیشتر دولت‌های عربی برای ایجاد پل‌های ارتباطی با اسرائیل و کنار گذاشتن دشمنی با آن را درک کنیم. همچنان‌ که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده درحال‌حاضر روی عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل، تا قبل از رسیدن موعد انتخابات، متمرکز شده است، به این اعتبار که چنین اقدامی می‌تواند یک روزنه بزرگ ایجاد کند، چراکه عربستان نماد مهمی در بین ملت‌های عربی و اسلامی است و می‌تواند با عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، کمک بزرگی به ترامپ کند. در همین رابطه، منابع دیپلماتیک مصر در گفت‌وگو با العربی الجدید از تماس‌های مکرر بین مسوولان دولت ترامپ و نظام مصر، در راستای تلاش برای رسیدن به راه‌حلی جهت پایان دادن به محاصره قطر از سوی چهار دولت عربی، خبر دادند.

به گفته این منابع، دولت فعلی آمریکا تلاش می‌کند تا قبل از انتخابات، روی تعدادی از پرونده‌های بحران‌ها در منطقه خاورمیانه کار کرده و بر شانس ترامپ برای پیروزی بیفزاید، چراکه اوضاع اقتصادی و تاثیرات منفی بحران کرونا در آمریکا، دولت ترامپ را بر آن داشت تا به موفقیت در پرونده‌های خارجی فکر کند، از این رو به توافق بین امارات و اسرائیل کمک کرد، در بحران لیبی تاثیر مهمی در تسهیل مذاکره بین طرف‌های درگیر داشت و تلاش کرد از افزایش نقش روسیه در لیبی، جلوگیری کند.منابع دیپلماتیک مصر تصریح  می‌کنند که وزیر خارجه آمریکا و داماد او دیدار‌هایی را با سران پنج کشور عربی قطر، امارات، عربستان، بحرین و مصر‌ انجام دادند، تا بتوانند بحران سه‌ساله در مورد تحریم قطر را حل کنند. این منابع تاکید می‌کنند که دولت ترامپ به‌دنبال دستاورد تازه و تحریم بیشتر ایران از طریق صلح خلیج‌فارس است و پس از گذشت سه سال از شروع بحران، موضع مصر در قبال قطر نرم‌تر شده، اما در نهایت، مساله مربوط به کمترین حد از تفاهم‌ها بین قاهره و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است. منابع مصری بر این عقیده‌اند که شاید در شرایط فعلی رسیدن به راه‌حل نهایی و قاطعی برای بحران خلیج‌فارس، محال باشد، اما امکان دستیابی به یک توافق اساسی که ضامن آتش‌بس بین طرف‌های مختلف باشد، را ممکن می‌دانند.

بر همین اساس، آمریکا پیشنهاد داده است تا دولت‌های تحریم‌کننده قطر، در مورد برخی اقدامات قاطع خود علیه این کشور، تجدید‌نظر کنند، تا زمینه برای شروع مذاکرات گسترده میان این دولت‌های عربی فراهم شود.

این درحالی است که اعلام عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی آن هم تنها یک ماه پس از عادی‌سازی روابط ابوظبی-تل‌آویو، واکنش شدید مقامات و ملت‌های مسلمان از جمله مسوولان کشورمان را به همراه داشت. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اعلام برقراری روابط دیپلماتیک میان بحرین و رژیم صهیونیستی، آن را «اقدامی ننگین و خفت‌بار از سوی بحرین» دانست که «آرمان فلسطین و چند  دهه مبارزات و تحمل رنج و مصیبت مردم فلسطین را در قربانگاه انتخابات آمریکا ذبح می‌کند.» در بند پایانی این بیانیه ضمن هشدار به هرگونه ایجاد ناامنی رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج‌فارس، مسوولیت تمامی عواقب هرگونه اقدامی در این ارتباط متوجه دولت بحرین و دیگر دولت‌های همراه شده است. همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک بین بحرین و رژیم جعلی صهیونیستی تاکید کرد: «حاکم جلاد بحرین در انتظار انتقام سخت مجاهدان قدس و ملت مسلمان و غیرتمند این کشور باشد.» به گزارش «ایسنا» به نقل از روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخشی از این بیانیه آمده است: «اقدام ننگین آل خلیفه و رژیم وابسته حاکم بر بحرین در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی که خلاف اراده و آرمان مردم مسلمان این کشور صورت پذیرفت، حماقتی بزرگ و فاقد هرگونه مشروعیت بوده و پاسخ‌های درخور را دریافت خواهد کرد.»

این بیانیه می‌افزاید: «دومینوی عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با حکام برخی کشورهای عربی که با مهندسی کاخ سفید و رئیس‌جمهور منفور و بی‌خرد آمریکا در پی تحمیل ذلت و خفت به ملت‌های مسلمان و غارت منابع و ثروت‌های آنان و نیز امنیت‌سازی برای اشغالگران فلسطین و غاصبان قدس شریف است، هرگز به فرجام شوم خود منتهی نخواهد شد و در معادله‌ای معکوس، ارتقای قدرت و دامنه عزم و اراده امت اسلامی در آشکارسازی ظرفیت‌های پنهان و نهفته مقاومت ضدصهیونیستی برای دفع غده سرطانی اسرائیل از جغرافیای متعلق به جهان اسلام را رقم خواهد زد.»

خشم بحرین از موضع‌گیری ایران

این موضع‌گیری‌های ایران با واکنش مقامات منامه مواجه شد و عبداللطیف الزیانی، وزیر امورخارجه بحرین در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه اظهارات مقامات کشورمان در محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را «دخالت در امور داخلی بحرین» خواند. او گفت کرد: «بحرین کشوری مستقل است و دخالت‌های خارجی در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد.» الزیانی همچنین مدعی شد که ایران باعث بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه می‌شود و برای این منظور از شبه نظامیان حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه بحرین در رابطه با توافق اخیر کشورش با رژیم صهیونیستی مدعی شد: «این توافق تاریخی و شجاعانه و در راستای همزیستی مسالمت‌آمیز است و منجر به ایجاد ثبات در منطقه خواهد شد.»