صادرات نفت به روایت زنگنه

مجلسی‌ها دیروز میزبان بیژن زنگنه وزیر نفت بودند تا گزارش او از عملکرد وزارتخانه تحت مدیریتش را بشنوند؛ جلسه‌ای که زنگنه در آن از «صادرات مویرگی نفت» آن هم در «دوران تحریم‌های نفتی» خبر داد و در عین حال تاکید کرد که ایران «برای دور زدن تحریم‌ها از هر کسی که می‌توانست کمک کند اعم از  قرارگاه، نیروهای امنیتی و خارجی کمک گرفت.»وزیر نفت با ابراز امیدواری برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی بین‌المجالس در این زمینه، خطاب به نمایندگان تاکید کرد: «ما حاضریم هر طور شده اطمینان برای شما حاصل کنیم و در این زمینه کار انجام شود. ما درگیر جنگ نابرابر تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این جنگ ما در خط مقدم هستیم و در حوزه صادرات نفت نیز از هر پیشنهادی استقبال می‌کنیم و از تهاتر نفت با کالا استقبال می‌کنیم.»

در وزارت نفت اتاق تاریک نداریم

او در پاسخ به انتقاد نمایندگان درباره برخی قراردادهای این وزارتخانه، با تاکید بر اینکه نمایندگان محترم می‌توانند در مذاکرات و کارهای ما حضور داشته باشند، اعلام کرد: ما واقعا برای شما (نمایندگان مجلس) اتاق تاریک نداریم ولی برای دشمنان داریم.

عملیات دور زدن تحریم را لو نمی‌دهم

زنگنه در ادامه این جلسه با بیان اینکه یکی از نمایندگان امروز گفت که محصولات صادرات پالایشی و پتروشیمی مشکل تحریم ندارد، گفت: این‌گونه نیست همه تحریم هستند. ما هر چه صادر می‌کنیم به اسم ایران نیست. چند بار تغییر می‌کند حتی سندها هم تغییر می‌کند، مشخصات هم همین‌طور. می‌گویند که چرا برنامه‌هایت را برای دور زدن تحریم‌ها توضیح ندادید من اگر برنامه‌ها را توضیح دهم نقشه عملیات را لو داده‌ام، من فقط می‌توانم نتایج را خدمت نمایندگان بگویم.

مگر سهمیه‌بندی بنزین را من لغو کردم؟

وزیر نفت همچنین درباره موضوع سهمیه‌بندی بنزین که علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرده بود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به‌دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم،‌ گفت: مگر سهمیه‌بندی بنزین را من لغو کردم؟ سهمیه‌بندی بنزین تصمیم دولت بوده و مجلس نیز در زمان خودش هیچ مخالفتی با آن نکرد.زنگنه توضیح داد: تصویب سهمیه‌بندی بنزین در سال ۱۳۹۴ تک‌نرخی شد و هیچ کسی هم به این اعتراض نکرد. حالا از من بعد از ۶-۵ سال می‌پرسند چرا این مصوبه در دولت تصویب شده است. افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است.

تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس

وزیر نفت همچنین بار دیگر خواستار تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس برای بررسی تخصصی مسائل این حوزه شد. زنگنه در پاسخ به پیشنهادهای نمایندگان با تایید پیشنهاد علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی‌بر اینکه تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و نمایندگان وزیر نفت و مرکز پژوهش‌ها است، گفت: بنده پیشنهاد آخر آقای زاکانی را قبول دارم.  

به تکنولوژی توتال نیاز داشتیم

زنگنه همچنین درباره قرارداد این وزارتخانه با توتال تصریح کرد: در مورد قرارداد با توتال ما به تکنولوژی آنها نیاز داشتیم، ضمن اینکه موضوع فشارافزایی که یکی از نمایندگان به آن اشاره کرد، با افت تولید در پارس جنوبی مواجه می‌شود و در سال‌های آینده مشکل ایجاد می‌کند، ضمن اینکه ما در سند تراز مصرف و تولید گاز آوردیم هر فاز پارس جنوبی به یک میلیارد دلار برای جلوگیری از افت تولید نیاز دارد. از سوی دیگر نکته‌ای که باید درخصوص انعقاد قرارداد با توتال فرانسه به آن اشاره کنم این است که چینی‌ها هم از تکنولوژی مورد نیاز در این بخش برخوردار نبودند، علاوه‌بر آن نه تنها توتال بلکه چینی‌ها هم به‌دلیل تحریم حاضر نشدند برای فعالیت در این بخش همکاری کنند.وزیر نفت با اشاره به تولید گاز گفت: بخشی از تولید گاز ما مربوط به پارس جنوبی است، این محل حدود ۱۵۰ میلیارد دلار توسط جمهوری اسلامی مورد سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. صنعت گاز و پتروشیمی هر دو به معنای واقعی محصول جمهوری اسلامی هستند. زنگنه افزود: تولید پارس جنوبی در سال ۸۴ روزانه حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب بود که این رقم در سال ۹۲ به ۲۸۰ میلیون مترمکعب و در حال حاضر به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.او با بیان اینکه در طول هفت سال گذشته حدود ۴۲۰ میلیون مترمکعب معادل ۶/ ۲ میلیون بشکه نفت روزانه به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شده، ادامه داد: اگر می‌خواستیم این میزان سوخت را تامین کنیم، باید ۱۰ پالایشگاه با ظرفیت ۲۶۰ هزار بشکه‌ای احداث می‌کردیم که موجب آلودگی در کشور می‌شد. وزیر نفت با بیان اینکه خط لوله گوره جاسک یکی از راهکارها برای نجات از تحریم هاست، گفت: این خط لوله برای تنوع مبادی صادرات تا پایان سال به اتمام می‌رسد تا از طریق آن حدود یک میلیون بشکه نفت خام از گوره جاسک منتقل و سپس صادر  ‌شود.زنگنه دوری از خام‌فروشی با توسعه صنعت پتروشیمی را از جمله برنامه‌های وزارت نفت توصیف کرد و ادامه داد: در بحث پتروشیمی توانستیم تولید را از ۱۲ میلیون تن در سال ۷۵ به ۵۶ میلیون تن در سال ۹۲ و ۶۶ میلیون تن در سال ۹۸ ارتقا دهیم و براساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر است این عدد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۰۰ میلیون تن برسد.

به ترکمنستان امتیاز ندادیم

زنگنه درخصوص صادرات گاز به همسایگان گفت: در این زمینه نظراتی داریم و مشکلاتی نیز وجود دارد که با کمک یکدیگر باید آنها را رفع کنیم. وزیر نفت درخصوص مساله ترکمنستان نیز گفت: از آنجا که ترکمنستان گاز ایران را قطع کرده در مقابل آنها ایستاده‌ایم، این کشور چهار بار در گذشته این اقدام را انجام داده بود و هر بار امتیازاتی از ما گرفته بود، اما این بار گفتیم امتیازی نمی‌دهیم و آنها به داوری رفتند که البته دستاوردی برای آنها نداشت به‌دلیل این مقاومت، ما نباید تنبیه شویم بلکه باید تحسین شویم.

انتقاد قالیباف از هدف‌گذاری وزارت نفت

در ادامه این جلسه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با اشاره به گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به نمایندگان  اظهار کرد: ‌این واقعیت وجود دارد که شرایط امروز کشورمان با توجه به اینکه اقدامات مختلف دشمن علیه جمهوری اسلامی از جمله تحریم و فشار بر کشورمان را شاهد هستیم، اما در موضوع نفت آنچه مشخص و روشن است آن که نمی‌توانیم با هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌هایی که وزارت نفت از قبل داشته کارها را پیش ببریم.

جلسه قالیباف و زنگنه درباره بورس انرژی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه خصوصی خود با وزیر نفت، خطاب به زنگنه گفت: در آن جلسه هم به شما گفتم چرا بورس انرژی آن‌طور که باید رونق  نگرفته است؟

البته زنگنه در اظهارات خود با اشاره به سوالی مبنی‌بر اینکه وزارت نفت به بورس انرژی اعتقاد دارد، گفته بود: به گزارش رئیس بورس انرژی، امسال ۷ میلیون تن در مدت پنج ماه فرآورده در بورس انرژی فروخته شده است. این آمار به این معنی است که ما به بورس انرژی و حتی نفت خام اعتقاد داریم.