منبع پولیتیکو: «مقامات آمریکایی»

منبع ترامپ: «گزارش جراید»

زمان بیدار شدن است!

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در پی ادعای ضد ایرانی نشریه پولیتیکو مبنی بر وجود طرحی از سوی ایران برای ترور سفیر واشنگتن در آفریقای جنوبی در پی اقدام تروریستی آمریکا برای به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی، در صفحه توییترش ادعا کرد: طبق گزارش مطبوعات، ایران ممکن است یک ترور یا حمله دیگری را به تلافی کشتن قاسم سلیمانی طرح‌ریزی کند. ترامپ در ادامه با دفاع از اقدام تروریستی‌اش در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی مدعی شد: (این اقدام) به خاطر برنامه‌ریزی او برای حمله‌ای در آینده، کشتن نظامیان آمریکایی، مرگ و رنج به بار آمده در طی چند سال انجام شد. او در بخشی دیگر از اظهاراتش تهدیدهایی را مطرح کرده و گفت: هر حمله‌ای توسط ایران، به هر شکلی علیه آمریکا با حمله‌ای هزار برابر بزرگ‌تر علیه ایران مواجه خواهد شد.

   نامه اعتراض‌آمیز‌ تخت روانچی به دبیرکل سازمان ملل

همزمان نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به این سازمان اعلام کرد: ایران در برابر هرگونه ماجراجویی احتمالی آمریکا، در دفاع مشروع از ملت، سرزمین و منافع خود لحظه‌ای تردید نخواهد کرد. مجید تخت‌روانچی در بخشی از این نامه نوشت: اتهامات و تهدیدات اخیر ترامپ، نقض منشور ملل متحد بوده و جمهوری اسلامی ایران در برابر هرگونه ماجراجویی احتمالی آمریکا، در دفاع مشروع از ملت، سرزمین و منافع خود لحظه‌ای تردید نخواهد کرد.

علیرضا میریوسفی، معاون مطبوعاتی هیات نمایندگی ایران در نیویورک در صفحه توییترش نامه مجید تخت‌روانچی، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را منتشر کرد. در این نامه مراتب اعتراض رسمی ایران به ادعای ضد ایرانی یک مقام آمریکایی در نشریه پولیتیکو و همچنین اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که بر اساس این گزارش مطرح شد، اعلام شده است.

روانچی در این نامه نوشته: این نامه را می‌نویسم که اطلاع دهم در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به «گزارش نشریات» اتهامی بی‌اساس را علیه ایران مطرح کرده و تهدید به به‌کارگیری شدت عمل علیه کشور من کرد. چند ساعت بعد هم همین تهدید را تکرار کرد. در ادامه این نامه آمده است: چنین اظهارات تحریک‌آمیزی تخطی آشکار‌ از اصول بنیادین ذکر شده در منشور سازمان ملل را شکل می‌دهد، به ویژه بند دوم آن را که هرگونه تهدید و شدت عملی منع می‌کند. روانچی همچنین بیان کرد: این اولین باری نیست که رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است علیه ایران شدت عمل به کار می‌گیرد. به دنبال ترور ناگوار سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس جمهوری اسلامی ایران در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ و در بازه زمانی بین ۳ تا ۵ ژانویه او در پنج موقعیت مختلف تهدید کرد که علیه کشورم شدت عمل نشان خواهد داد. ما به‌طور جدی درباره هر گونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه ایران و توسط آمریکا هشدار می‌دهیم که باید مسوولیت کامل تمام عواقب آن را بپذیرد.

نماینده ایران در سازمان ملل ادامه داد: سیاست‌های غیرمسوولانه و اقدامات غیرقانونی آمریکا تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند. بنابراین بر شورای امنیت سازمان ملل لازم است که از آمریکا بخواهد به تهدیدها و سیاست‌های بی قید و بندش پایان بخشیده و این کشور را پاسخگوی اقدامات غیرقانونی‌اش بداند.

او علاوه بر این گفته است: جمهوری اسلامی در به کارگیری حق طبیعی‌اش برای دفاع از خود، حفاظت از ملتش، حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی‌اش و تامین امنیت منافع ملی‌اش در برابر هرگونه خصومتی تردید نخواهد کرد.