هشدار روحانی درباره کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی عكس: President,ir

همزمان با هشدار رئیس‌جمهور درباره کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته نسبت به کاهش استفاده از ماسک توسط مردم در فضاها و اماکن مختلف هشدار داد و گفت که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشورمان در هفته گذشته به پایین‌ترین میزان خود ظرف ۶ هفته قبل از آن رسیده است. به گفته سیما سادات لاری استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشورکاهش ۴۵/ ۱۶ درصدی داشته است. این در حالی است که براساس گزارش‌های اخیر وزارت بهداشت آمار ابتلا به کرونا در چند روز اخیر به طرز قابل‌توجهی بالا رفته و حتی دربرخی از شهرهای کشور از نظر افزایش آمار مبتلایان انفجار کرونایی رخ داده است. گزارش‌هایی که همگی از ورود کشور به موج سوم کرونا حکایت می‌کند؛ موجی که به گفته مقامات وزارت بهداشت با توجه به آغاز فصل سرد شدیدتر از دو موج قبلی خواهد بود.با تمام اینها استاندار تهران از لغو محدودیت‌های کرونایی و برداشته شدن دورکاری‌ها از اول مهر خبر داده است. موضوعی که می‌تواند به افزایش آمار مبتلایان به کرونا منجر شود.

تشدید مراقبت‌ها در کشور

با توجه به تمامی این گزارش‌ها روز گذشته رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: از این به بعد همه باید این را در نظر داشته باشیم که هر علائمی بروز کرد را کرونا بدانیم و بعد از تست اگر چنین نبود به محل کار بیاییم. موردی بوده که فردی کرونا گرفته و دو هفته در اداره آمد و رفت داشته؛ چراکه تصور کرده عطسه یا سردرد او به بیماری بازنمی‌گردد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور تاکید کرد: هر فرد مبتلا به کرونا قانونا و شرعا موظف است برای جلوگیری از انتقال بیماری به جامعه، خود را قرنطینه کند. به گزارش «ایسنا» روحانی با بیان اینکه صداوسیما و سایر رسانه‌ها باید به آموزش بیشتر چگونگی مقابله با کرونا و درک شرایط این بیماری برای مردم بپردازند، اظهار کرد: باید از طریق صداوسیما و رسانه‌ها به صورت ساده‌تری به مردم بگوییم که شرایط این ویروس چگونه است. برخی تصور می‌کنند حتما باید سرفه کنند تا امکان ابتلا در آنان وجود داشته باشد در حالی که همان افراد با احساس نکردن مزه و بو مواجه هستند و وقتی از آنان پرسیده می‌شود چرا زودتر خود را به مراکز درمانی معرفی نکردید، می‌گویند فکر نمی‌کردیم کرونا باشد. وی افزود: چنین مواردی وجود دارند و این افراد گاهی زمانی به بیمارستان منتقل می‌شوند که دیگر دیر است و این در حالی است که ماه پاییز و زمستان در راه است و نباید هر عطسه یا سرفه‌ای سرماخوردگی تلقی شود و از انجام تست خودداری صورت گیرد. روحانی همچنین نسبت به شیوع بیماری شبیه به ذات‌الریه که از کرونا هم خطرناک‌تر است در برخی کشورهای همسایه هشدار داد و گفت: ما وارد فصلی می‌شویم که همه باید مراقبت‌ها را بالا ببریم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌جمهور گفت: باید مراقبت‌ها را در سراسر کشور تشدید کنیم چراکه بیماری‌های دیگری هم ممکن است وارد کشور شوند. رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع ورود برخی گردشگران خارجی که به‌عنوان زائر وارد شهرهای زیارتی کشور می‌شوند اشاره کرد و با توجه به شیوع ویروس کرونا از طریق این گردشگران گفت: این موضوع جای نگرانی دارد و باید مراقبت بیشتری بکنیم.

دوگانه‌انگاری در مورد کرونا را کنار بگذارید

روحانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: باید دوگانه‌انگاری‌های نادرست در دوران کرونا مانند «سلامت یا معیشت»، «سلامت یا دیانت»، «سلامت یا فعالیت اجتماعی»، «سلامت یا آموزش و مهارت» کنار گذاشته شود و همه این دوگانه‌ها در کنار هم مدنظر قرار گیرد. به گزارش «ایرنا» وی افزود: ما نباید فکر کنیم اگر کسی به مدرسه رفت مبتلا می‌شود ولی اگر در کوچه بازی کند مبتلا نخواهد شد یا اگر یک جوانی به دبیرستان رفت مبتلا می‌شود، اما اگر در یک میهمانی خانوادگی شرکت کرد، مبتلا نمی‌شود. این کووید-۱۹ مکان خاص، تعلق خاص، اجتماع خاص و عنوان خاص ندارد و در همه جا هست.

افزایش ابتلا در دوسوم استان‌های کشور

اما با آغاز موج سوم شیوع کرونا در کشور، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور با بیان اینکه دوسوم استان‌های کشور با افزایش موارد ابتلا به کرونا روبه‌رو شده‌اند، گفت: موارد بستری در تهران نسبت به گذشته دو برابر شده است. احسان مصطفوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: براساس آخرین گزارش‌ تحلیلی هفتگی که کمیته ملی اپیدمیولوژی کرونا در ۲۱ شهریور منتشر کرده؛ اعلام شده است که در ۱۲ استان روند بیماری کووید-۱۹ صعودی است یا احتمالا شروع یک پیک جدید را تجربه می‌کنند. به گفته او استان‌هایی که به‌‌تازگی شرایط نسبتا پایداری را تجربه کرده بودند نیز مجددا با افزایش موارد ابتلا به کرونا مواجه شده‌اند. به گزارش «ایسنا» بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۲۰ تا ۲۹ شهریور) به‌طور متوسط در هر ساعت ۱۰۷ نفر در ایران مبتلا و ۶ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت نیز حدود ۷۷ نفر بهبود یافته‌اند.  درهمین حال علی رضا صداقت رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا(ع) در مشهد در گفت‌وگو با «ایلنا» نسبت به نبود نیروی تازه‌نفس و تجهیزات در موج سوم بیماری کرونا هشدار داد.

چیزی به نام سرماخوردگی نداریم

همچنین رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به پیک سوم کرونا و بیان اینکه این روزها چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی مطمئنا کروناست، گفت: متاسفانه موج سوم کروناشروع شده و حداقل تا چهار ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه‌ جدید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم. به گزارش «ایسنا» پیام طبرسی با اشاره به افزایش تقاضای بستری در بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری از اواخر هفته گذشته گفت: متاسفانه آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر در چند روز گذشته، به حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده، به‌گونه‌ای که مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند و فشار کاری شدیدی طی چند روز اخیر شروع شده است.

خطر ۶۰۰تایی شدن مرگ‌های روزانه

وی با انتقاد از تکرار اشتباهات در زمینه کنترل این اپیدمی اظهار کرد:‌ تجربه هفت ماه گذشته نشان داده که وقتی اپیدمی وارد موج می‌شود، مانند موج اول و دوم، موج سوم شدیدتر خواهد بود و موج سوم بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید، بنابراین به‌طور خیلی جدی از مردم خواهش می‌کنم که پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند، از مسافرت‌ها، حضور در تجمعات غیرضروری و رفتارهای غیربهداشتی خودداری کنند. طبرسی افزود: شیوع موج سوم از اواخر هفته گذشته آغاز شده و اگر به همین منوال پیش برویم، طبق تخمین دکتر حریرچی در نموداری که نشان دادند، در آبان‌ماه مرگ و میر ناشی از کرونا  به ۶۰۰ نفر در روز می‌رسد.

میزان مرگ‌های کرونایی تهرانی‌ها

ازسوی دیگر جمعه‌شب مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران نسبت به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی بدون توجه به روند فاجعه‌آمیز کرونا واکنش نشان داد. به گفته وی براساس آمار ظرف ده روز اخیر تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا فقط در شهر تهران دو برابر شده است. زهرا صدراعظم نوری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت شیوع کرونا در پایتخت اظهار کرد: در حال حاضر تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از این بیماری دوباره افزایش یافته که تعطیلات اخیر و افزایش آمار سفرها از عمده دلایل ورود به پیک سوم کرونا محسوب می‌شود. نوری با بیان اینکه فصل پاییز به‌زودی آغاز می‌شود و نگرانی‌های ما در مورد بیشتر شدن آمار مبتلایان افزایش یافته است  گفت: در حال حاضر آمار فوتی‌ها در تهران بیش از ۶۰ نفر است که نسبت به ماه‌ قبل افزایش یافته است. درهمین حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت از وضعیت بیماری کرونا درکشورطی ۲۴ساعت منتهی به روزگذشته  دو هزار و ۸۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۱۴۹ نفر از آنها بستری شدند. همچنین با فوت  ۱۶۶ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۱۱۸ نفر رسید. مطابق این گزارش روزانه مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور نیز به ۴۱۹ هزار و ۴۳ نفر رسیده است.