وضعیت به اندازه‌ای بحرانی است که روز گذشته علیرضا زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران هشداد داد اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی پیش‌رو خواهیم داشت. او در همین راستا اعلام کرد که نامه‌ای از طرف ستاد کرونای استان تهران برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به‌ویژه بحث دورکاری در استان تهران به وزیر بهداشت ارسال شده است. به گزارش خبر آنلاین، وی در حاشیه جلسه‌ای در ستاد کرونای استان تهران گفت: طی این نامه درخواست بازگشت محدودیت‌ها از جمله بحث دورکاری مطرح شده، چراکه به‌نظر می‌رسد شرایط فعلی تهران شرایط سخت‌تری است. به همین دلیل درخواست کرده‌ایم که مجموعه محدودیت‌های کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی در گروه‌های ۳ و ۴، به‌خصوص بحث دورکاری در سطح استان تهران مجددا بازگردانده شود. این نامه درشرایطی به وزیر بهداشت ارسال شده است که ۲۳شهریور (ماه جاری) انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران از لغو دورکاری یک سوم کارمندان استان تهران خبرداد و غلامرضا عباس‌پاشا معاون استاندار تهران نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرد که دیگر اجباری در استفاده از یک سوم ظرفیت کارکنان وجود ندارد. لغو دورکاری‌ها درحالی صورت گرفت که همه گزارش‌ها از افزایش نسبی تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان در پایتخت حکایت داشت. این اقدام همزمان با بازگشایی مدارس به اندازه‌ای عجیب بود که مسعود مردانی عضو ستاد مقابله با کرونا درگفت‌وگویی که فردای لغو دورکاری‌ها با خبرگزاری میزان انجام داد از این اقدام استانداری انتقاد کرد و گفت که هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که بتوانیم محدودیت‌ها را لغو کنیم و بهتر است آنها را ادامه دهیم و با احتیاط رفتار کنیم. روز جمعه نیز مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در توییتی ضمن اشاره به دو برابر شدن جان‌باختگان کرونا در تهران در ۱۰ روز گذشته ضمن انتقاد از لغو دورکاری‌ها تصریح کرد که تصمیم‌گیری مدیران ‬بدون‌ توجه به روندها فاجعه می‌آفریند.

رشد ۱۰درصدی بستری‌های کرونا در تهران

در همین حال روز گذشته معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران از رشد ۱۰ درصدی بستری‌های کرونا در تهران خبر داد. نادر توکلی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به روند افزایشی مبتلایان کرونا در کشور، این سیر فزاینده نسبت‌ به هفته‌های اخیر را نگران‌کننده توصیف کرد. ازسوی دیگر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونای ایران، با اشاره به وضعیت قرمز شهر تهران اظهار کرد: درحال‌حاضر با گذشت زمان بیماری کرونا نه‌تنها کاهش نیافته است بلکه وضعیت شهر تهران قرمزتر شده است. وی افزود: خرداد‌ماه، ویروس کرونا جهش پیدا کرد و تغییراتی در آن به وجود آمد که موجب مبتلا شدن بسیاری از افراد در اقصی نقاط کشور شد.

علیرضا زالی نیز با بیان اینکه متاسفانه تهران شرایط کاملا قرمزی دارد، گفت: آمار روزهای اخیر نشان می‌دهد که در تهران وارد موج سوم شده‌ایم، به‌گونه‌ای که فاصله‌ بین موج دوم و موج سوم فاصله بسیار کوتاهی بود. با توجه به اینکه از روز شنبه تا امروز درحال رصد وضعیت هستیم، به نظر می‌رسد که آمار رو به افزایش است و طبیعتا این آمار موج گذرا تلقی نمی‌شود، آماری که الان تجربه می‌کنیم در تطابق با شکل‌گیری موج سوم است.

دلایل ایجاد موج سوم کرونا

اما موج سوم کرونا در شرایطی در کشور شروع شده است که براساس گزارش‌های وزارت بهداشت میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین میزان خود طی ۶ هفته گذشته رسیده است. روز شنبه نیز سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت از کاهش۱۶درصدی استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور خبر داد و از سوی دیگر حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز در ستاد مقابله با کرونا کاهش رعایت پروتکل‌ها را نگران‌کننده خواند. در همین راستا علیرضا زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران روز گذشته با بیان اینکه در طول دو هفته گذشته میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی و خدماتی بالای ۸۵درصد بود که امروز به ۷۰ رسیده و با یک افت ۱۵ درصدی روبه‌رو هستیم گفت: این آمار در موج دوم تا زیر۱۰ درصد در تهران افت کرد که امیدواریم این اتفاق مجددا تکرار نشود. تمام اینها درحالی است که برخلاف پیش‌بینی‌ها، ایران به ‌جای پاییز و زمستان درهفته‌های آخر تابستان وارد موج سوم کرونا شده است. به باور کارشناسان علاوه برکاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سفرهای مردم در تعطیلات شهریور ماه، بازگشایی مدارس، بازگشت طرح ترافیک و به تبع آن فشار زیاد بر حمل و نقل عمومی تهران و حتی عدم رعایت برخی مردم در برگزاری مراسم‌های محرم نقش موثری در افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور در هفته‌های اخیر داشته است.

در تهران که به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت چهارراه تبادل کرونا در کشور است، میزان مسافران مترو نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است. آن‌طور که فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد درحال‌حاضر روزانه بیش از ۹۲۱ هزار نفر از طریق متروی تهران جابه‌جا می‌شوند. همچنین مطابق سخنان زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران، حضور مردم در اجتماع به میزان کافی کم نشده است و بحث خدمات الکترونیک در حوزه خدمات عمومی نیز به میزان موردنظر موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

از طرف دیگر حجم مسافرت‌های اخیر نیز بار بسیار زیادی در نقل‌وانتقال و چرخش ویروس داشته است. به گفته علیرضا زالی به‌طور بالقوه این احتمال وجود دارد که چرخش‌های بین شهری ویروس‌ها زمینه را برای جهش ویروس آماده کند که این مساله خطری است که همه متخصصان حوزه پزشکی نگران آن هستند. رئیس ستاد کرونای تهران در ادامه ضمن انتقاد از تسامح در برخورد با افراد یا اماکنی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، گفت: متاسفانه هیچ محدودیتی در سفرها ایجاد نکرده‌ایم و همچنین اقدام و جرایم قطعی و بازدارنده در نظر گرفته نمی‌شود.

هشدار در مورد جهش بیماری

زالی در واکنش به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش آمار فوتی‌ها به بالای ۶۰۰ نفر در آبان گفت: این عددی است که فکر می‌کنم خیلی در شرایط غیرمتعارف شکل خواهد گرفت؛ بنابراین باید سعی کنیم به این نقطه نرسیم. زالی همچنین نسبت به جهش احتمالی این بیماری هشدار داد و گفت: اگر متاسفانه این بیماری به جهشی برسد که منجر به افزایش بیماریی‌زایی آن شود، ممکن است مرگ و میر در عرصه جهانی و از جمله کشور ما به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

قم درصدر موارد ابتلا و مرگ ومیر

درهمین حال روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از روند رو به افزایش بیماری در کشور خبر داد و گفت که اغلب استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند. سیماسادات‌لاری همچنین گفت: براساس گزارش‌های دریافتی در هفته گذشته شاهد افزایش بروز بستری موارد مثبت و مرگ و میر در کشور نسبت به هفته سوم شهریورماه بوده‌ایم. به گزارش خبرآنلاین وی گفت: بیشترین میزان موارد بستری در هفته‌ چهارم شهریور در استان قم و کمترین میزان بروز در استان‌های سیستان و بلوچستان و فارس گزارش شده است. همچنین بیشترین میزان بروز مرگ و میر در هفته چهارم شهریور به ترتیب در استان‌های قم، چهارمحال‌وبختیاری و اصفهان و کمترین میزان بروز موارد مرگ در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان گزارش شده است. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از فوت ۱۸۳ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبرداد و شمار جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ در کشور را ۲۴ هزار و ۳۰۱ نفر اعلام کرد. سیماسادات‌لاری افزود: براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳هزار و ۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۲۷۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۲۲ هزار و ۱۴۰ نفر رسید.