روند صعودی کرونا در 10 استان

از سوی دیگر بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در ۹ استان اصفهان، مرکزی، زنجان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، مازندران، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و گلستان و همچنین تغییرات مختصر و نامنظم در هفت استان هرمزگان، فارس، قزوین، یزد، خوزستان، بوشهر و اردبیل ایجاد شده است. ازسوی دیگر همزمان با روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا در کشور میزان موارد ابتلا به کرونا در کشور بیانگر افزایش دوباره مبتلایان به کووید-۱۹ است.همچنان که در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته سه هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۹۴ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۲۵ هزار و ۴۸۱ نفر رسیده است.درهمین حال سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته با بیان اینکه بعضی از استان‌ها وارد موج سوم کرونا شده‌اند گفت: تهران اکنون در موج سوم بیماری قرار دارد ولی استان قم در موج دوم بیماری است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: نگرانی ما در حال حاضر برای استان‌های قم، اصفهان، لرستان، آذربایجان شرقی و تهران است.

ثبت‌نام ایران برای خرید واکسن کرونا

در کنار این خبرها ایران اقدام به پیش‌خرید واکسن کرونا کرده است. پیش از این سعید نمکی وزیر بهداشت، از پیش‌خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا از یک شرکت هندی خبر داده بود. روز گذشته نیز سخنگوی وزارت بهداشت در تشریح اقدامات ایران برای تهیه واکسن کرونا گفت: در کشور خودمان گروه‌هایی مشغولند و دارند کار انجام می‌دهند و وزیر بهداشت نیز شخصا این موضوع را رصد می‌کنند و موفقیت‌ها را خودشان اطلاع می‌دهند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کند. در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس، لاری با اشاره به شرط شرکت‌ها برای فروش واکسن گفت: شرط پیش‌فروش این است که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش‌پرداخت برای این واکسن داشته باشد و اگر موفق هم نشدند، این پول به ما عودت نمی‌شود. در عین حال در آخرین جلسه ستاد ملی مقرر شد این ۱۵ درصد پرداخت شود و فکر می‌کنم ۱۰ سپتامبر این مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نیز سبدمان را برای خرید واکسن کووید-۱۹ گذاشتیم و ثبت‌نام کردیم؛ واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکت‌های مختلفی که معتبرند در این گروه قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه ما همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذاشتیم اظهار کرد: همان‌طور که وزیر بهداشت گفتند، با یک فرد ایرانی‌الاصل در هند برای خرید واکسن مذاکره کردیم. استراتژی ما برای خرید بیشتر انتقال تکنولوژی است و به نوعی قرارداد می‌بندیم که بتوانیم انتقال دانش تولید واکسن را داشته باشیم. البته برآوردها نشانگر این است که قطعا زودتر از شش ماه دسترسی به واکسن نخواهیم داشت و این واکسن هم شامل گروه‌های آسیب‌پذیر می‌شود. این موضوع در همه دنیا هست و باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وضعیت کرونا در تهران

در این میان آخرین گزارش‌ها از وضعیت ابتلا به کرونا در تهران از افزایش ۲۰ درصدی بستری‌ها حکایت می‌کند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، بیمارانی که مراجعه می‌کردند بدحال‌تر بودند؛ اما این باعث نمی‌شود که بگوییم شدت بیماری افزایش یافته؛ چون شاید این افراد دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کرده باشند.

سیما لاری تصریح کرد: در مورد تهران مهم‌ترین خواسته ما برگشتن دورکاری‌هاست. تهران برای ما بسیار مهم است.

به گزارش «ایسنا» لاری درعین حال گفت: در مورد ظرفیت بستری نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد ضریب اشغال تخت‌ها در حال حاضر وجود دارد و زمانی که تعداد بیماران افزایش یابد کمیته‌ای تشکیل شده و بلافاصله امکانات جدید برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر دغدغه زیادی برای بیماران تهرانی نداریم. طی دو ماه گذشته نیز هزار تخت به مراکز درمانی استان اضافه شده است.

تاثیر بازگشایی مدارس

همچنین به گزارش «ایرنا»، سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تاثیر بازگشایی مدارس بر افزایش موارد ابتلا به کرونا با بیان اینکه باید سه تا چهار هفته از این موضوع بگذرد، گفت: باید درصدی از حضور دانش‌آموزان در مدارس داشته باشیم تا بدانیم چقدر از دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا کردند و در این زمینه در حال رایزنی با وزارت آموزش و پرورش هستیم. در مجموع در ۱۵ روز اخیر تغییر چندانی در ابتلای این سنین نسبت به گذشته نداشتیم. نمی‌توانیم تاثیر بازگشایی مدارس را فعلا ارزیابی کنیم.

افزایش فوتی در سنین بالای ۷۰ سال

لاری با بیان اینکه همچنان الگوی بیماری به شکلی است که افراد آسیب‌پذیر و سالمندان را بیشتر درگیر می‌کند، گفت: در موج دوم بیماری دیدیم که افراد ۳۵ تا ۴۵ سال بیشتر مراجعه می‌کردند؛ زیرا بازگشایی‌ها انجام شده بود و این سنین کار می‌کنند. اوایل شیوع کرونا، سالمندان بیشتر رعایت می‌کردند و از منزل خارج نمی‌شدند و فاصله را حفظ می‌کردند و دیگران یا جوانان سراغ آنها نمی‌رفتند، اما الان عادی‌انگاری شده و فاصله‌گذاری حفظ نمی‌شود و فوتی در بالای ۷۰ساله‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

فوت ۱۷۷ بیمار کرونایی دیگر

از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در گزارش روزانه خود از وضعیت کرونا در کشور گفت: تاکنون ۴۲۵ هزار و ۴۸۱ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۲۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسیده است.به گزارش «ایرنا» سیما سادات لاری همچنین گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۶۱ هزار و ۵۲۳ نفر از بیماران بهبود ‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۲۴ استان در وضعیت قرمز

معاون وزیر بهداشت در ادامه اظهار کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی با لغو دورکاری

همزمان روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران از کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی با لغو دورکاری و طرح ترافیک خبر داد. این در حالی است که حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه لغو طرح ترافیک در موج‌های جدید کرونا نداریم، گفت: بررسی‌های انجام‌شده براساس تحقیقات میدانی است و همه اعداد و ارقام دقیقا مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. بنابراین به‌‌رغم اینکه در موج سوم کرونا قرار داریم، معتقدم که لغو طرح ترافیک تاثیری در کاهش مبتلا به کرونا ندارد و حتی این مساله افزایش ترددها در بخش‌های مرکزی شهر و انجام سفرهای غیرضروری را به همراه خواهد داشت و این موضوع می‌تواند بر شیوع کرونا تاثیر بگذارد.