صالحی: خرابکاری در نطنز توسط کشورهای عضو محکوم شود

به گزارش «ایسنا» علی‌اکبر صالحی در این نشست گفت: «اعضای شورای‌امنیت سازمان‌ملل‌متحد در نیویورک به‌درستی نشان داده‌اند که آنها مایل به مصالحه بر سر دستاوردهای برجام، آن‌هم به‌دلیل اعمال رویکرد ارعاب از سوی یک کشور عضو خاص نیستند. ۱۳‌عضو از ۱۵‌عضو شورای‌امنیت نه‌تنها به اتفاق قطعنامه آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را که در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ بود، رد کردند، بلکه همچنین از به رسمیت شناختن ایالات‌متحده به‌عنوان یک شرکت‌کننده در برجام برای استفاده از مکانیزم‌های ویژه این توافق برای بازگرداندن تحریم‌های خاتمه‌یافته شورای‌امنیت، خودداری کردند. این یک سرمایه واقعی است که باید کاملا حفظ شود.»

صالحی با بیان اینکه آژانس و جمهوری‌اسلامی ایران حداکثر هوشیاری را در رابطه با منافع بلندمدت خود نشان دادند؛ افزود: با این نگاه که این منافع فقط از طریق همکاری متقابلی که از هرگونه نفوذ خارجی به دور باشد، محقق خواهد شد. از این‌رو، آژانس باید در چارچوب تعهدات پادمانی دولت‌ها ذیل موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی، عزم خود را نشان دهد که بر سر بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای‌گری به‌خاطر برخی راحت‌طلبی‌های کوته‌بینانه مصالحه نمی‌کند.

رئیس سازمان انرژی‌اتمی ایران اظهار کرد: «در رابطه با وضعیت کنونی برجام، مایلم بگویم درحالی‌که هنوز یک توافق گسترده در میان جامعه‌جهانی وجود دارد که برجام باید به‌عنوان یک نقطه‌عطف واقعی در تاریخ چندجانبه‌گرایی و به‌عنوان یک دستاورد مهم دیپلماسی حفظ شود، این توافق به‌دلیل خروج غیرقانونی ایالات‌متحده از آن، در یک وضعیت شبه بن‌بست گرفتار شده است، بنابراین حفظ برجام مسوولیت مشترک کلیه اعضای جامعه بین‌المللی است. در این زمینه، مسوولیت اتحادیه اروپا به‌ویژه سه کشور اروپایی به‌عنوان اعضای برجام از اهمیت بالایی برخوردار است، از جمله اینکه آنها باید تعهدات خود را به‌طور کامل و موثر اجرا کنند، بنابراین این توافق فقط زمانی حفظ می‌شود که مفاد آن به‌طور متعادل توسط همه طرفین درگیر در آن اجرا شود. در نتیجه ایران چاره دیگری جز اتخاذ رویکرد گام‌به‌گام در اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام برای بازگرداندن تعادل از دست‌رفته توافق، نداشته و ندارد.»

علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اهمیت بالایی برای ایمنی هسته‌ای قائل است، گفت: «اخیرا تهدیدهای جدیدی از سوی طرف‌های بدخواه توسط ابزارهای سایبری و سایر ابزارهای فناوری، مشاهده شده است. در این رابطه، به انفجار اخیر در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی‌روشن‌(نطنز) اشاره می‌کنم که همان‌طور که قبلا هم اعلام شد، در اثر خرابکاری بود. این اقدامات خرابکارانه باید توسط آژانس و کشورهای عضو محکوم شود. ایران این حق را دارد تا هر اقدام لازمی را برای محافظت از تاسیسات خود انجام داده و در برابر هرگونه تهدیدی، واکنش لازم را به‌طور مقتضی اتخاذ کند.»

صالحی در پایان ابراز کرد: جمهوری‌اسلامی ایران آماده است تا به تلاش‌ها و همکاری خود با دیگران در جامعه بین‌المللی ادامه دهد تا چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی را به مرکز روابط بین‌الملل بازگرداند. برای این منظور، راهی جز متحد شدن و پایان دادن به رفتارهای مخرب دولت فعلی ایالات‌متحده، به‌خاطر منافع همه ما در جامعه بین‌المللی، وجود ندارد.

استقبال دوباره مدیرکل آژانس از توافق با ایران

از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس از توافق انجام‌شده در ماه گذشته میان ایران و آژانس در زمینه مسائل اجرایی پادمانی استقبال کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس درباره ایران گفت: ماه گذشته برای مذاکره با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و دیگر مقامات ارشد این کشور به ایران رفتم. ما به توافقی در زمینه برخی مسائل اجرایی پادمانی مطرح شده از سوی آژانس رسیدیم. سپس آژانس طبق پروتکل الحاقی به یکی از دو محل تعیین‌شده توسط ما دسترسی پیدا کرد. بازرسان ما نمونه‌برداری محیطی کردند که مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. دسترسی تکمیلی به محل دوم تعیین‌شده بعدا در ماه‌جاری انجام خواهد شد.

گروسی ادامه داد: از توافق میان آژانس و ایران استقبال می‌کنم و امیدوارم موجب تقویت همکاری و اعتماد دوجانبه شود. جمهوری‌اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پایان سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات کشورمان، بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه تاکید شد که آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی و جمهوری‌اسلامی ایران توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کرده‌ و اعتماد متقابل را به‌منظور تسهیل اجرای کامل موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن‌ که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به‌صورت موقت توسط ایران درحال اجرا است، ارتقا بخشند. بعد از مشورت‌های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس درخصوص حل‌وفصل توام با حسن‌نیت موضوعات مشخص‌شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند. در این ارتباط، ایران به‌طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس را برای حل‌وفصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ‌های مربوط به دسترسی‌های آژانس و فعالیت‌های راستی‌آزمایی، مورد‌توافق قرار گرفته است.

فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس مطابق با موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و رویه استاندارد راستی‌آزمایی آژانس، همان‌گونه که برای همه کشورهای دارای موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل‌الحاقی اجرا‌ می‌شود، به‌صورت برابر و بدون تبعیض اجرا‌ خواهد شد.