همزمان با این تحولات وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای از سفر قریب‌الوقوع محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به مسکو خبر داد و نوشت که قرار است ظریف در این سفر در تاریخ بیست‌وچهارم ماه جاری (سپتامبر - مصادف با پنج‌شنبه سوم مهر ماه) با سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه رایزنی کند.  به گزارش خبرگزاری فارس، با اینکه هنوز جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد که ظریف قرار است در این سفر با مسوولان روسی، ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در پی فعال‌سازی مکانیزم موسوم به «اسنپ‌بک» را بررسی کند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه روز دوشنبه به تهدید آمریکا برای تحریم کشورهایی که با ایران تجارت کرده و از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تبعیت نکنند، واکنش نشان داد. به نوشته خبرگزاری «تاس»، ریابکوف طی نشست خبری در مسکو گفت: روسیه به تحریم عادت داشته و از تحریم‌های آمریکا در پی فروش تسلیحات به ایران، هیچ هراسی ندارد. وی در این باره توضیح داد: «ما از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسیم، ما به آنها عادت داریم. این مساله به هیچ‌وجه بر سیاست ما اثر نمی‌گذارد. همکاری ما با ایران چند وجهی است و همکاری‌های نظامی نیز وابسته به نیازها و تمایلات دوطرف، پیش خواهد رفت.» بامداد یکشنبه بود که «مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد با توسل به مکانیزم موسوم به ماشه، عملا تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، که پیشتر لغو شده بودند، اکنون دوباره اجرایی شدند. واشنگتن ادعا کرد تمام مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، دوباره فعال شده‌اند. آمریکا همچنین تهدید کرد: «اگر اعضای سازمان ملل الزامات خود برای اجرای این تحریم‌ها را اجرا نکنند، ایالات‌متحده آماده است از اختیارات داخلی برای اعمال عواقبی بر آنها استفاده کند و مطمئن شود ایران از عواید فعالیت‌های ممنوع‌شده توسط سازمان ملل، بهره‌مند نمی‌شود.» با این حال روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشت سردبیری روز گذشته خود نوشت زمانی واشنگتن در کنار کشورهای اروپایی و حتی روسیه و چین برای منزوی کردن ایران ایستاده بود، اما اکنون ایالات‌متحده است که منزوی شده است. نیویورک‌تایمز با بیان اینکه آمریکا هیچ جایگاهی ندارد تا از یک بند برجام برای پیشبرد منافع خود استفاده کرده و به مابقی توافق پوزخند بزند، توضیح داد: «توافقات بین‌المللی این‌گونه کار نمی‌کند. رفتار دولت ترامپ، تمامیت و یکپارچگی هر توافق بین‌المللی مفیدی را از بین می‌برد.»

همچنین نماینده روسیه در سازمان ملل نیز بیان کرد آمریکا به‌دلیل خروج از توافق هسته‌ای از حق به کارگیری مکانیزم بازگردانی تحریم‌ها برخوردار نیست و تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران همچنان لغو هستند. به گزارش «ایسنا» دمیتری پولیانسکی، معاون هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل در صفحه توییترش نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را از واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان و عبدو اباری رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان منتشر کرد که در آن مخالفت روسیه با ادعای اخیر دولت آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگردانده، تشریح شده است.  نبنزیا در این نامه نوشت: «این ادعاها غیرقانونی هستند و از آنجا که آمریکا عمدا و رسما از برجام(توافق هسته‌ای ایران) در سال ۲۰۱۸ خارج شد و این خروج را هم پنهان نکرده و از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام تخطی کرد، بنابراین از هر حقی برای به‌کار گرفتن ابزارهای محفوظ در قطعنامه ۲۲۳۱ محروم شد. » او در بخش دیگری از این نامه مطرح کرد: «مکانیزم بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران فعال نشده است و تمام قطعنامه‌های شورای امنیت که در پاراگراف ۷ قطعنامه ۲۲۳۱ فهرست شده‌اند، هنوز لغو هستند. این یعنی هیچ یک از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده نشده‌ و هر ادعا یا اقدام متضادی یک جانبه و غیرقانونی خواهد بود.»