جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در دولت کنونی آمریکا نیز از رئیس‌جمهور این کشور بابت کلید زدن مکانیزم ماشه و «شکست» خوردن در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، بولتون در پیام توییتری اذعان کرد تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به شکست انجامیده است. او در این باره نوشت: «تلاش شکست‌خورده دولت ترامپ برای «بازگرداندن تحریم‌ها»، به طرز طعنه‌آمیز و تاسف‌آوری تلاش‌های ایالات‌متحده برای از بین بردن برنامه هسته‌ای نظامی ایران را تضعیف خواهد کرد.»

از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا که همچنان امیدوار است تلاش‌های این کشور با هدف تحریم‌های ایران به نتیجه مدنظر واشنگتن منتهی شود، مدعی شد اقدامات یک جانبه ‌دولت این کشور علیه ایران از حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا برخوردار است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پمپئو در گفت‌وگو با رسانه مدیا لاین درباره اعمال تحریم‌های یک‌جانبه این کشور بر ایران، مدعی شد کشورهای اتحادیه اروپا مانند فرانسه و انگلیس از سیاست آمریکا در برابر ایران راضی هستند حتی اگر آن را به‌طور علنی بیان نکنند.

این درحالی است که نمایندگی انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای تاکید کرد و خواستار پایبندی ایران به برجام شد.

جدال لفظی واشنگتن و مسکو

از سوی دیگر درحالی‌که مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا در یک مصاحبه جدید بدون توجه به انتقادهای بین‌المللی بار دیگر چین و روسیه را به اعمال تحریم‌ها تهدید کرده است، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد مسکو تحریم‌های برنامه‌ریزی‌شده آمریکا برای همکاری با ایران را غیرقانونی در نظر خواهد گرفت.

در این رابطه وزیرخارجه آمریکا در ادامه سلسله مصاحبه‌های اخیرش بعد از ادعای واشنگتن درباره احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، این بار در مصاحبه با رسانه «واشنگتن اگزمینر» نزدیک به جمهوری‌خواهان به چین و روسیه درباره معاملات تسلیحاتی با ایران هشدار داد و گفت دولت آمریکا در صورت اقدام چین در فروش سلاح به ایران، این کشور شرق آسیا را تحریم می‌کند. پمپئو با تکرار ادعای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تصریح کرد: «ما سراغ تک‌تک نقض (تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و محدودیت تسلیحاتی این کشور) می‌رویم و اگر تخطی از این موضوع توسط چینی‌ها باشد یا توسط روس‌ها چه در زمینه فروش تسلیحات و چه در زمینه تبادلات اقتصادی، این موضوع مصداق خواهد داشت (احتمال تحریم چین و روسیه وجود خواهد داشت) چرا که مسائل مربوط به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، موضوعاتی جدی هستند.»

همزمان به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس» وزیرخارجه روسیه با بیان اینکه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران غیرقانونی است، گفت: «چراکه کلیه محدودیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران، براساس قطعنامه شورای امنیت درباره برجام، در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه) متوقف خواهد شد.»

وزیرخارجه روسیه در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا شرکت‌ها و بانک‌های روسی آمادگی مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا به‌خاطر همکاری با ایران را دارند، گفت که «نمی‌داند آیا شرکت‌های خارجی باید از این تحریم‌ها پیروی کنند یا نه». در این رابطه سرگئی ریابکوف، معاون وزیرخارجه روسیه نیز تاکید کرد تحریم‌های جدید ایالات‌متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی تاثیری بر ادامه همکاری مسکو با تهران نخواهد داشت. ریابکوف با اشاره به این اقدامات جدید واشنگتن تاکید کرد: «مسکو اقدامات لازم را برای محافظت از خود در مقابل تاثیرات احتمالی تحریم‌های آمریکا به‌واسطه همکاری با ایران برمی‌دارد.»