وی ادامه داد: سه یا چهار هفته قبل سفرهایی انجام شده و تعداد مبتلایان و بستری‌ها و فوتی‌ها زیاد شده است و باید از اول فکر یک ماه دیگر را کنیم. افزایش تعداد مبتلایان به‌دلیل اقدامات یک ماه قبل است. اشاره واعظی به گزارش روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه هیات دولت درخصوص عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و بالا رفتن میزان آمار ابتلا به کرونا و مرگ‌و‌میر ناشی از آن بود. طی دوهفته اخیرآمار ابتلای روزانه به کرونا در کشور به مرز ۴هزار نفر نزدیک شده است. براساس گزارش وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۳ هزار و ۶۰۵ مورد جدید کرونا درکشور شناسایی شدند که ازمیان آنها یک‌هزار و ۵۹۴ تن در مراکز درمانی بستری شدند. روز سه‌شنبه نیزآمار ابتلا به کووید-۱۹ در کشور ۳۷۱۲ نفر اعلام شده بود. در همین راستا روز گذشته علیرضا زالی، رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت شیوع کرونا در تهران، از شکل‌گیری پیک سوم این بیماری خبر داد وعدم مراجعه افراد به مراکز بهداشتی و درمانی به‌دلیل ترس و واهمه از ابتلا به کرونا و در ادامه مراجعه دیرهنگام برخی دیگر از مبتلایان با وضعیت بالینی وخیم و پیشرفت بیماری به مراکز درمانی را از جمله دلایل تغییر الگوی ابتلای کرونا در کشور ذکر کرد. همزمان گزارش‌ها از وضعیت حاد کرونا در استان اصفهان حکایت می‌کند. آن‌طور که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است بروز موارد بستری و مرگ‌و‌میر در استان اصفهان از میانگین کشور بالاتر است و ازهمین رو اعمال جراحی غیراورژانسی از روز شنبه پنجم مهر ماه تا اطلاع ثانوی در استان اصفهان ممنوع اعلام شده است.

  درخواست تعیین جریمه برای مسافرت‌های غیرضرور

با توجه به آمار رو به رشد کرونا در کشور روز گذشته مشاور وزیر بهداشت و رئیس موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس، خواستار اعمال دورکاری برای کارمندان و تعیین جریمه برای کسانی شدند که در شرایط کرونایی کشور به مسافرت‌های غیرضروری می‌روند. به گزارش «ایرنا» سردار نصرالله فتحیان در نشست خبری آنلاین از وزارت بهداشت افزود: میزان هماهنگی دستگاه‌ها برای کنترل کرونا در اسفند تا اردیبهشت بسیار خوب بود؛ اما از تیرماه به بعد میزان هماهنگی‌ها کم شده و این در حالی است که بنا به نظر ستاد ملی کرونا در جاهایی که امکان‌پذیر است، دورکاری‌ها باید اجرا شود. او همچنین ازبررسی احتمال حمله بیولوژیک بودن کرونا در نیروهای مسلح و خارج از نیروهای مسلح خبرداد و گفت هنوز به نتیجه قطعی اطلاعاتی در مورد حمله بیولوژیک بودن نرسیده‌ایم.

  فوت ۱۸۴ بیمار کرونا

در همین حال روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت در تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور از فوت ۱۸۴ بیمار کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته خبرداد و گفت: مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفر رسیده است.

  ۲۴ استان در وضعیت قرمز

همچنین سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح استان‌های در وضعیت قرمز بیماری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. وی درباره استان‌های در وضعیت هشدار گفت: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

  راه‌اندازی گشت ارشاد کرونا دراصفهان

اما با توجه به بحرانی اعلام شدن وضعیت کرونا در استان اصفهان حجت‌الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در اصفهان، از راه‌اندازی گشت ارشاد کرونا خبر داده است. به گفته او، این گشت با همکاری نیروی انتظامی، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و نیروی مقاومت بسیج راه‌اندازی می‌شود. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، اکنون ۱۲۷۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان اصفهان بستری هستند که تعداد ۲۱۶ نفر از این بیماران به‌دلیل شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند. به گزارش «ایسنا» لاری با بیان اینکه متوسط سن بستری بیماران کرونایی از ابتدای شیوع بیماری در استان اصفهان ۵۷ سال گزارش شده است، گفت: در استان اصفهان ظرفیت بیمارستان‌های مرجع کرونا به سرعت در حال تکمیل است و برای پوشش خدمات بیماران تعداد بیشتری از تخت‌های بیمارستانی اعم از دولتی، خصوصی و خیریه اختصاص داده خواهد شد. در همین ارتباط آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باتاکید بر اینکه در اصفهان هیچ وقت موج دومی که از ابتدای خردادماه شروع شد فروکش نکرد، وضعیت استان اصفهان از نظر شیوع کرونا فوق حاد توصیف کرد و گفت: تقریبا از ابتدای شهریورماه شرایط بدی در استان اصفهان داشتیم؛ اما طی حدود یک هفته گذشته و به‌ویژه چند روز اخیر، شرایط فوق حادی در استان تجربه کردیم و در برخی شهرستان‌ها از جمله خمینی شهر وضعیت بسیار بدی داریم.

  دلنوشته وزیر بهداشت

در کنار این خبرها روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت در بخشی از دل‌نوشته‌‌اش خطاب به سردار سلیمانی با بیان اینکه من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم نوشت: مطالبات‌شان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پاییز سنگینی فرامی‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟