بازگشت قربانیان کرونا به بالای 200نفر

آمار مرگ و میر کرونایی در ایران از نیمه مرداد ماه شیب نزولی پیدا کرد و تعداد فوت‌شدگان کرونایی به زیر ۲۰۰ نفر در روز کاهش یافت. اما از دیروز این رقم جهش قابل‌توجهی پیدا کرد که نشان‌دهنده خطرناک‌تر شدن سیر این بیماری در کشور است.  پیش از این زمانی که بسیاری از مردم در تعطیلات روزهای آخر تابستان بار سفر بستند و بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی به شهرهای مختلف کشور سفر کردند مقامات وزارت بهداشت نسبت به بازگشت به شرایط اسفند سال گذشته و افزایش آمار بستری‌شدگان و ازدیاد مرگ‌های کرونایی هشدار داده بودند. هرچندکه عوامل دیگری همچون بی‌توجهی برخی از هیات‌های عزاداری محرم به پروتکل‌ها، کاهش استفاده از ماسک، لغو دورکاری‌ها، مهمانی‌های خانوادگی و افزایش مسافرت‌های درون‌شهری با اتوبوس و مترو نیز نقش موثری در افزایش آمار ابتلا به کرونا و به تبع آن افزایش جان‌باختگان داشته است.

آخرین بار کشور در تیر ماه با افزایش افسارگسیخته مرگ‌های کرونایی مواجه شد به‌طوری که در آخرین روز این ماه رکورد بیشترین میزان فوتی‌های روزانه کرونا با رقم ۲۲۹نفر به ثبت رسید. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در هفته آخر تیر، ۱۴۲۳نفر به دلیل کرونا در کشور فوت کردند؛ رقمی که نشان می‌دهد میزان فوتی‌های هفته آخر تیرماه، از کل فوتی‌های اسفند‌ماه بیشتر بوده است. حالا به نظر می‌رسد با افزایش میزان مبتلایان و بستری‌شدگان در کشور به بالای ۳ هزار نفر در روز، یک‌بار دیگر شرایط دو ماه گذشته را در کشور تجربه می‌کنیم. البته اسفند ماه و همزمان با آغاز شیوع این بیماری در کشور نیز مرگ ۲۳۷نفر در روز ثبت شده بود.

در همین ارتباط روز گذشته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۳۵۶۳ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت منتهی به روزگذشته خبر داد. همچنین از این تعداد یک هزار و ۷۰۸ نفر بستری شده‌اند. به گفته لاری مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۳۹ هزار و ۸۸۲ نفر رسیده است. وی همچنین گفت که ۴۰۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، ویروس کرونا تا ظهر روز گذشته ۴۳۹ هزار و ۸۸۲ نفر را در ایران به‌طور قطعی مبتلا کرده و در مجموع تا این روز ۲۵ هزار و ۲۲۲ نفر را به کام مرگ کشانده است. از سوی دیگر، ۳۶۹ هزار و ۸۴۲ نفر در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند. به گزارش «ایسنا»، بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۲۶ شهریور تا ۴ مهر) به‌طور متوسط در هر ساعت ۱۳۶ نفر در ایران مبتلا و بین ۷ تا ۸ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت نیز حدود ۸۳ نفر بهبود یافته‌اند.

 احتمال اعمال برخی محدودیت‌ها

در همین حال رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در صورت عدم‌رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و بروز موج‌های جدید کرونا در جامعه، ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها خواهیم بود. به گزارش «ایرنا» حسن روحانی گفت: اگرچه ممکن است برخی طرح‌ها در این حوزه با تاخیر یا با تنگناها اجرا شود، اما مردم و به‌ویژه کادر درمان مطمئن باشند دولت اجازه نخواهد داد در این حوزه، کادر سلامت کشور تحت فشار قرار گیرند. وی با بیان اینکه همچنان طبق ارزیابی‌ها، سفرهای تابستانی برون‌شهری، ترددهای غیرضروری درون‌شهری و فشار بر سیستم حمل و نقل عمومی به‌ویژه خطوط مترو و عدم‌رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، از جمله دلایل شیوع بیماری کروناست، از کمیته‌های امنیتی- اجتماعی و درمان نیز خواست با تشدید نظارت‌ها، برای کسانی که عامدا و به‌رغم تذکرات چندباره همچنان از عمل به دستورهای بهداشتی طفره می‌روند و سلامت خود و جامعه را به خطر می‌اندازند، اعمال مجازات و از جمله معرفی به افکار عمومی را در دستور کار قرار دهند. رئیس‌جمهور با اشاره مجدد به اهمیت رعایت دستورالعمل‌ها به‌ویژه در فصل کنونی و احتمال همزمانی بیماری کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزا گفت که عامل اصلی مصونیت، رعایت دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های بهداشتی است و استفاده از واکسن تنها می‌تواند یک مصونیت نسبی ایجاد کند.   روحانی در ادامه به گزارش‌هایی درخصوص عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چند نقطه محدود از سوی شرکت‌‌کنندگان در مراسم عزاداری‌ها اشاره کرد و افزود: این عدم‌رعایت، روند شیوع بیماری را سرعت می‌بخشد که باید در مراسم عزاداری اربعین و ماه صفر نظارت‌ها در این عرصه تشدید شود.

رئیس‌جمهوری همچنین کمیته امنیتی و اجتماعی را موظف کرد با تحرک افراد خاطی و معدودی که با وجود ممنوعیت ستاد ملی مقابله با کرونا و تاکید رهبر معظم انقلاب، متاسفانه عازم مناطق مرزی با عراق شده‌اند، برخورد کند.

 دسته‌های عزاداری در روز اربعین ممنوع

به‌دنبال دستور رئیس‌جمهوری درخصوص تشدید نظارت‌ها بر مراسم عزاداری، مسوول اطلاع‌رسانی ستاد محرم استان تهران گفت: حرکت دسته‌های عزاداران تهرانی در روز اربعین با توجه به تاکید وزارت بهداشت مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت عزاداران حسینی ممنوع است.  روح‌الله عبداللهی در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: هیات‌های مذهبی و عزاداران سوالات متعددی درخصوص نحوه برگزاری مراسم ایام ماه صفر به‌ویژه روز اربعین دارند که در پاسخ به سوال آنها باید گفت که مراسم این ایام مانند ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی انجام می‌شود.  وی افزود: توزیع مواد غذایی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پیاده‌روی در روز اربعین و تجمع در هیات‌های عزاداری بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممنوع است.  مسوول اطلاع‌رسانی ستاد محرم استان تهران با بیان اینکه مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان باید در فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود، خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک برای تمامی شرکت‌کنندگان در هیات‌های عزاداری الزامی بوده و مراسم هم نباید بیش از یک ساعت به طول بینجامد.

 هشدار درباره روش‌های غیرعلمی درمان

همزمان جمعی از پزشکان کشور و روسای انجمن‌های علمی پزشکی در نامه‌ای سرگشاده به محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، خواستار پیگرد و بازخواست سودجویان و ممانعت از اقدامات غیرعلمی غیرپزشکان و بعضی پزشکان در بحران کرونا شدند. به گزارش «ایرنا» سازمان نظام پزشکی باید به صراحت و به‌طور علنی اعلام کند که انجام روش‌هایی چون «بادکش درمانی»، «زالو درمانی» و سایر روش‌های غیرعلمی توسط این پزشکان مردود است.

 افزایش مرگ کرونایی در تهران

 اما ارابه مرگ کرونا در پایتخت یک‌بار دیگر با سرعت می‌تازد. همچنان که روز پنج‌شنبه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: تعداد فوتی‌های کرونا در تهران پیش از این تا بیش از ۱۰۰نفر در روز بالا رفت و مجددا نزولی شد و به تعداد ۴۹ نفر رسید، اما مجدد این آمار افزایش یافته و به ۷۰ نفر در روز رسیده است.  از سوی دیگر روز گذشته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در تشریح وضعیت کرونا در کشور گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان‌رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان‌غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. وی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان را نیز در وضعیت هشدار اعلام کرد.