آزمایش موشکی، پشتوانه مذاکره است

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» در پاسخ به این سوال که «بحث مهمی درخصوص موشک‌پرانی‌های سپاه در زمان مذاکرات مطرح است و اینکه عملکرد نظامی، عملکرد دیپلماتیک ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد» اظهار کرد: اگر کسی در حال مذاکره است اتفاقا باید از نیروی نظامی‌اش درخواست کند که چند مانور انجام بده تا من با قدرت بیشتری ظاهر شوم، پشتوانه مذاکره قدرت است و اینکه در حین مذاکره رزمایشی انجام شود نقطه قوتی برای مذاکره به شمار می‌آید که اگر با ما کنار نیایید سروکارتان با این نیروهاست، ضمن اینکه اغلب این رزمایش‌ها با تایید شورای عالی امنیت ملی که رئیس‌جمهور رئیس آن است انجام می‌شود. آزمایش موشکی قطعا پشتوانه مذاکره است، چراکه قدرت‌نمایی همیشه دست مذاکره‌کننده را پر می‌کند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه درخصوص برجام نیز گفت: البته این نظر شخصی من است، اگر شروطی که مقام معظم رهبری هوشمندانه برای پذیرش برجام وضع کردند رعایت می‌شد ما به این مشکلات برنمی‌خوردیم. پیش‌تر سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در برنامه «قرن ۱۴» شبکه افق گفته بود اگر امام دستور می‌داد با صدام و ریگان هم جلسه می‌گذاشتیم. به گزارش جوان نیوز، سردار فدوی در این خصوص افزود: پذیرش قطعنامه هم همین‌طور بود، وقتی امام دستور داد، ماموم نظری نمی‌دهد.

   دخالت در سیاست

محمدرضا نقدی در ادامه گفت‌وگو با «بدون‌توقف» درباره دخالت سپاه در سیاست نیز یادآور شد: مرز ورود ما به سیاست، مرز انقلاب است، این جناحی نیست. آنکه حضرت امام(ره) فرمودند نیروهای مسلح در سیاست وارد نشوند منظور دخالت در جناح‌های سیاسی است نه سیاست، ما هرجا ببینیم انقلاب خدشه‌دار می‌شود ورود می‌کنیم، جایی هم ممکن است کسی اشتباه کند، اشتباه را به‌عنوان جریان قلمداد نکنیم، از اشتباه یک فرد نمی‌توان به‌عنوان یک جریان نام برد، اما سپاه هیچ علاقه‌ای به بحث جناح‌های سیاسی ندارد. معاون هماهنگ‌کننده سپاه در پاسخ به این سوال که «این شائبه مطرح است که سپاه بیش از تمرکز به امور نظامی دخالت‌های گسترده‌ای در دیگر زمینه‌ها داشته و در عرصه سیاسی دخالت می‌کند» یادآور شد: اگر پهپاد دشمن در خاک ایران نفوذ کرد چه کسی آن را گرفت یا زد؟ یا شناورهای آمریکایی و انگلیسی که ۳۰۰ متر وارد مرز آبی ما شدند چه نیرویی گرفت؟ یا دیگر فعالیت‌ها، همه جا این اقتدار هست، به هیچ وجه حضور سپاه در عرصه‌های مختلف مانع فعالیت نظامی‌اش نبوده، قوی‌ترین نیروی مسلح منطقه را داریم و یکی از بزرگ‌ترین نیروهای مسلح دنیا هستیم.

   فعالیت‌های اقتصادی سپاه

این سردار سپاه در پاسخ به این مطلب که «امکان فعالیت‌های اقتصادی بیش از دیگران برای سپاه فراهم شده» تصریح کرد: این به دلیل اعتمادی است که سپاه کسب کرده، وقتی احداث چندین سدی را که پیچیده است و احتیاج به فناوری بالا دارد انجام داده، وزیر بعدی هم درخواست می‌کند، این نیست که سپاه حرص بزند این را باید به من بدهید، اینها به تبع کارهای ارزشمند به ما واگذار شده، اگر سپاه مترو ساخته یا باید آن را دست خارجی‌ها می‌دادند یا شرکت داخلی، در داخل هم سپاه از همه‌کننده‌تر بوده، آمده تونل‌ها و شهرهای زیرزمینی موشکی را درست کرده این فناوری‌ها سر ریزش در کار مترو و کارهای فنی است که انجام می‌شود. حالا سپاه می‌گوید پولش را بدهید گفتند پول نداریم، فلان زمین را با تراکم می‌دهیم جبران آن مترویی که ساختید، اینها تحمیل شده، نه اینکه سپاه با برنامه‌ریزی رفته فلان فروشگاه یا هایپر را بسازد، نداشتن پول شهرداری، آن بخش را به سپاه تحمیل کرده است. بدهی‌ها هم دائما به دولت پرداخت می‌شود، اما دوباره کار جدید و پیمانکاران جدید می‌آیند و در این زمینه تعامل با دولت وجود دارد.

   اختلاف سپاه و دولت

او همچنین در پاسخ به این مطلب که «اختلاف‌نظرهای سیاسی بین سپاه و دولت روی وضعیت اقتصادی مردم اثر می‌گذارد» بیان کرد: وقتی تقوا باشد اگر اسلحه و اقتصاد و همه اینها یک جا وجود داشته باشد هیچ خطری ندارد، البته باید مراقب باشیم که قانون هم رعایت شود، منحنی بسیج سازندگی در این سال‌ها را نگاه کنید، با وجود تغییر دولت‌ها و با همه اینکه سپاه متهم شده که طرفدار یک دولت است اما باز این منحنی تغییر نکرده است، سیاسی بودن یعنی اینکه اگر مخالف دولتی هستم در رفتارم تاثیر دهم، اما سپاه دست همین دولت را در همین حرکت مومنانه برای کاهش آسیب‌های اقتصادی کرونا نگرفته؟ نقدی افزود: آیا سپاه در جاهایی که خارجی‌ها رفته بودند و پروژه‌هایشان زمین خورده دست همین دولت را نگرفته؟ دولت‌های دیگر هم همین‌طور. چطور بدون تبعیض این خدمات بی‌شائبه ارائه شده است؟ سیاسی عمل کردن یعنی زمانی که با دولتی مخالف هستیم سختگیری کنیم، کار را زمین بگذاریم و بگوییم اول پول‌های ما را بده تا ما برویم کار را ادامه دهیم، اگر سپاه بخواهد دولت را زمین بزند بهترین جا همین‌جاست چون حرفش هم برو دارد، بگوید من طلب دارم و کار را بخواباند اما این کار را نکرده است.

   سوریه

سردار نقدی در پاسخ به این سوال که «چرا سپاه هیچ واکنشی به عملیات‌هایی که در سوریه موجب کشته شدن مستشاران می‌شود نشان نمی‌هد» گفت: برای اینکه یا حمله‌ای وجود نداشته یا اصلا ربطی به سپاه و ایران نداشته و آنها برای اینکه دل خودشان را خنک کنند می‌گویند سپاه، شاید هم برای اعاده حیثیت خودشان است، خیلی از اینها برای تبلیغات است، ما که در ازای ادعای آنها نمی‌توانیم حمله کنیم اما اگر حمله‌ای صورت گرفته حتما پاسخش هم داده شده اما اغلب موارد هم تبلیغات است.

   در تولید قدرت متوقف نمی‌شویم

از سوی دیگر، فرمانده‌کل سپاه در مراسم رونمایی از موشک جدید بالستیک دریایی گفت: در تولید قدرت متوقف نمی‌شویم و فنون و فرمول‌های توسعه علم و فناوری را برای دفاع از منافع حیاتی و ارزش‌های کشورمان به دست خواهیم آورد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار حسین سلامی صبح روز یکشنبه در حاشیه مراسم افتتاح «پارک ملی هوافضا» نمایشگاه دائمی توانمندی‌های راهبردی نیروی هوافضای سپاه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه این نمایشگاه نشان‌دهنده طلوع و ظهور یک قدرت جدید در صحنه بین‌الملل است، گفت: این نمایشگاه نمادی روشن از اعتماد به نفس ملی کشور ما و نشان‌دهنده این است که قوه اندیشه و تفکر جوانان ما قادر است از مدار اراده دشمنان برای تحریم عبور کند. او اظهار کرد: پیشرفت‌های شگفت‌انگیز و تلاش اعجاب‌برانگیزی که در این نمایشگاه می‌بینیم دقیقا در دوران تحریم به دست آمده است؛ یعنی ما توانستیم از تحریم یک فرصت بسازیم و این فرصت نیز همین پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های شتابداری است که حداقل در عرصه قدرت دفاعی آن را ملاحظه می‌کنیم.

فرمانده‌کل سپاه تاکید کرد: در این نمایشگاه مشاهده می‌کنیم که توسعه و تکامل قدرت در زمان صورت گرفته است. ما هرگز نمی‌ایستیم و در تولید قدرت متوقف نمی‌شویم و فنون و فرمول‌های توسعه علم و فناوری را برای دفاع از منافع حیاتی و ارزش‌های کشورمان به دست خواهیم آورد. معادلات استقلال را درک کرده و متوجه شده‌ایم که دشمن هرگز راهی برای سعادت به ما نشان نخواهد داد و راه سعادت جامعه ما از درون دشمنان ما عبور نمی‌کند.

سرلشکر سلامی گفت: ما در همه عرصه‌های پیشرفت جامعه می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت‌های درونی خود به همین نسبت رشد و همه نیازهای خود را در داخل تامین کنیم. در این نمایشگاه نقشه جامع قدرت بازدارنده نظام مشاهده می‌شود؛ اراده نقطه آغاز این تولید و تولد قدرت است و جنگ نیز جنگ اراده‌ها است. او تاکید کرد: یک ملت تا زمانی که اراده‌ها و باورهایش نشکند، شکست نمی‌خورد و ملت ایران نیز به این درجه از عظمت رسیده است و به باورهای خود ایمان دارد؛ این مسیر توسط نسل‌های مختلف پیموده خواهد شد تا بتوانیم در تغییر توازن و معادله قدرت اراده انقلابی نظام و ملت عزیز ایران را به دشمنان خود تحمیل کنیم و به آن استقلال حقیقی و همه‌جانبه دست یابیم.

   مشخصات موشک بالستیک دریایی

جدیدترین موشک بالستیک دریایی سپاه با نام «ذوالفقار بصیر» رونمایی شد. نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نمایشگاه دائمی محصولات خود که روز یکشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران افتتاح شد، جدیدترین موشک بالستیک دریایی خود را به نمایش درآورد. این موشک با نام «ذوالفقار بصیر» جدیدترین موشک از نسل بعدی خلیج فارس است. موشک جدید مجهز به سر جنگی با جست‌وجوگر اپتیکی احتمالا بردی بیش از ۷۰۰ کیلومتر دارد. پیش از این موشک‌های خلیج فارس و هرمز (بالستیک دریایی) در حدود ۳۰۰ و ۲۵۰ کیلومتر برد داشتند. موشک ذوالفقار در نوع زمین به زمین نیز بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر برد دارد و از آن در عملیات‌های برون‌مرزی علیه داعش و نیز در جریان حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد استفاده شده است. موشک سوخت جامد رعد-۵۰۰ که بهمن‌ماه سال گذشته توسط نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد، از جمله موشک‌های ساخت جمهوری اسلامی ایران است که با فناوری‌هایی مانند استفاده از بدنه‌های الیاف کربن و پیشران جدید زهیر با بدنه غیرفلزی و کامپوزیت تولید شده است. استفاده از الیاف کربن در ساخت بدنه این موشک، رعد-۵۰۰ را قادر می‌سازد تا فشار و تنش لحظات اولیه شلیک را تحمل کند که بنابر اطلاعات منتشر شده، قابلیت تحمل ۱۰۰ بار فشار و دمای ۳ هزار درجه سانتی‌گراد را دارد. همچنین استفاده از این فناوری یعنی بدنه‌های غیرفلزی و کامپوزیت کربن، به کاهش سطح مقطع راداری موشک هم کمک بسزایی خواهد کرد و موشک را قادر خواهد ساخت به راحتی از سد سامانه‌های دفاع موشکی عبور کند. مزیت دیگر استفاده از الیاف کربن، سبک‌سازی موشک است که به چابک شدن آن و در نمونه رعد-۵۰۰ به افزایش برد آن نیز کمک می‌کند به‌طوریکه این موشک در مقایسه با موشک فاتح-۱۱۰ که از بدنه فلزی برخوردار است، وزن آن یک‌دوم کمتر شده و برد آن نیز با افزایش ۲۰۰ کیلومتری به ۵۰۰ کیلومتر رسیده است.

   در حوزه هوافضا بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داریم

همچنین فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در مراسم رونمایی از موشک جدید با اشاره به دستاوردهای کشور در حوزه هوافضا تاکید کرد: چنانچه امروز درباره موشک‌های زمین به زمین، موشک‌های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین و حوزه‌های فضایی، رادار و جنگال حرف می‌زنیم، این حوزه‌ها در تراز جهانی است و می‌توانیم با قدرت بگوییم که حداقل در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در این زمینه هستیم. به گزارش «ایسنا» سردار امیرعلی حاجی‌زاده در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دائمی توانمندی‌های راهبردی هوافضای سپاه که در پارک ملی هوافضا برگزار شد، با تاکید بر اینکه امروز مجموعه هوافضا و پیشرفت‌های این حوزه در جایگاه بسیار ممتازی در دنیا قرار دارد، با گرامیداشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس با بیان اینکه «دفاع مقدس گنجی با محصولات متنوع است»، خاطرنشان کرد: یکی از گنجینه‌های دفاع مقدس حوزه دستاوردها و فناوری‌ها است؛ در دوران دفاع مقدس از امام آموختیم باید خودکفا و قوی باشیم و بدون خوداتکایی نمی‌توانیم بر دشمنان غلبه کنیم؛ این روند در دوران مقام معظم رهبری هم ادامه یافت؛ البته این گونه نبود که ما در مسیر خود دچار آفت نشویم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: در دوران شوروی پیشنهادهای خوبی در زمینه موشک از جمله موشک‌های اسکاد و سکوهای پرتاب داشتیم؛ ما همه شیفته‌ انعقاد قرارداد بودیم اما مقام معظم رهبری هربار مقاومت کردند؛ در آن روزها تحقیقات ما در حوزه موشکی در حال انجام بود و ما تبعیت کردیم؛ اگر آن روز آن خریدها انجام می‌شد، امروز این پیشرفت‌ها وجود نداشت. امروز موفق شده‌ایم در بسیاری از حوزه‌ها به خودکفایی برسیم.