روز رای اعتماد به گزینه روحانی؟

مجلس یازدهمی‌ها ۲۲ مردادماه در حالی که عمر فعالیت پارلمانی‌شان در این دوره هنوز به سه ماه نرسیده بود، نخستین مخالفت رسمی خود را با پیشنهاد حسن روحانی در جریان بررسی صلاحیت حسین مدرس‌خیابانی به ثبت رساند و از رای اعتماد به گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت عریض و طویل صمت امتناع کرد. آنها حالا امروز بررسی صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی را در دستور کار دارند و به نظر می‌رسد رزم‌حسینی، فضای مساعدی برای کسب رای اعتماد داشته باشد. نخستین نشانه جریان رسانه‌ای منتقد دولت است که در یک هفته گذشته، تخریب یا نقد جدی عملکرد رزم‌حسینی را در دستور کار نداشت؛ این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از آن باشد که نمایندگان منتقد دولت هم احتمالا در بررسی صلاحیت رزم‌حسینی، به او برای وزارت صمت اعتماد کنند.

از سوی دیگر تا دیروز تنها نقطه حاشیه‌ای که برخی نمایندگان درباره رزم‌حسینی مطرح کرده‌اند، شائبه دوتابعیتی بودن او است. البته این موضوع در همان ساعات ابتدایی مطرح شدن از سوی برخی نمایندگان، از سوی مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم که در دوره دهم مجلس نیز عضو گروه تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها بود، تکذیب شد. همچنین برخی نمایندگان در اظهارنظرهایی در روزهای گذشته، رای‌آوری رزم‌حسینی را قطعی دانستند.  دومین موضوعی که می‌تواند احتمال رای‌آوری رزم‌حسینی را افزایش دهد، طولانی شدن بی‌وزیر ماندن وزارت مهمی مانند صمت است. این موضوعی است که بارها نمایندگان در تذکرات خود به آن اشاره کرده‌اند و از دولت خواسته‌اند که گزینه خود را برای این وزارتخانه معرفی کند تا بی‌وزیر ماندن هرچه زودتر خاتمه یابد.

از سوی دیگر حضور روحانی در این جلسه یا عدم حضور او یکی از موضوعاتی است که در یک هفته گذشته برخی منتقدان دولت در مجلس بر آن متمرکز شده‌اند. هرچند از زمان جلسه بررسی صلاحیت مدرس خیابانی تاکید شده که ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره حضور رئیس‌جمهوری در مجلس تصمیم‌گیرنده است اما این موضوعی است که همچنان در میان مجلسی‌ها محل بحث و کنایه است. دیروز محسن دهنوی یکی از اعضای هیات‌رئیسه مجلس در توییتر خبر داد که «به خاطر ترس پرزیدنت»، رزم‌حسینی تنها در جلسه رای اعتماد در مجلس حاضر می‌شود. از سوی دیگر موضوع حضور ویدئوکنفرانسی روحانی در این جلسه هم دیروز از سوی معاون پارلمانی او رد شد. در حالی که مجلسی‌ها این پیشنهاد دولت را خلاف قانون عنوان کردند، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری اعلام کرد که پیشنهادی برای سخنرانی ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور به مجلس ارائه نکردیم.

علیرضا رزم‌حسینی که در دولت‌های روحانی، دو بار استانداری را در دو استان تجربه کرده، سوابق نظامی نیز دارد؛ او سابقه قائم‌مقامی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان در دوران دفاع مقدس را در کارنامه دارد. او که از فعالان اقتصادی کشور نیز به شمار می‌رود، از همرزمان سرداران شهید احمد کاظمی، حسین خرازی و احمد متوسلیان بوده و زمانی قائم‌مقامی شهید قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله را عهده‌دار بود.