رئیس‌جمهوری در این پیام از درگاه خداوند متعال برای امیر فقید کویت رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت کرد. شیخ صباح الجابر الاحمد الصباح امیر کویت روز سه‌شنبه در ۹۱ سالگی درگذشت. او که پنجمین حاکم کویت، از زمان تشکیل این کشور در ۵۹ سال پیش بود بعد از چهار دهه عهده‌دار بودن سمت وزارت امورخارجه، از سال ۲۰۰۶ قدرت را به دست گرفت و تا لحظه مرگ سمت امیری کویت را بر عهده داشت. ساعاتی پس از آنکه تلویزیون دولتی کویت وفات شیخ صباح الجابر الاحمد الصباح را اعلام کرد کابینه این کشور شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح ۸۳ ساله که ۱۴ سال ولیعهد این کشور بود را به‌عنوان امیر جدید معرفی کرد.

گفت‌وگوی روحانی با نخست‌وزیر ارمنستان

از سوی دیگر،رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با نخست‌وزیر ارمنستان با ابراز نگرانی از تحولات اخیر منطقه ناشی از مناقشه و درگیری بین دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان تاکید کرد: جنگ و درگیری راه حل مناسبی برای حل مشکلات و اختلافات نیست و موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود. به گزارش «ایسنا» حسن روحانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان با وی با تاکید بر اهمیت صلح، ثبات و امنیت در منطقه اظهار کرد: ثبات و امنیت می‌تواند بستر توسعه باشد و منطقه ما تاب بی‌ثباتی و جنگ جدید را ندارد.

وی با اشاره به اختلافات دیرینه ارمنستان و آذربایجان بر سر مساله قره‌باغ و اینکه باید برای حل‌وفصل اختلافات در این زمینه در چارچوب مقررات بین‌المللی و تمامیت ارضی راه حلی یافت شود، تصریح کرد: توقف این درگیری‌ها برای ما مهم است و انتظار داریم دو کشور ارمنستان و آذربایجان با درایت و خویشتن‌داری در این مسیر گام بردارند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه جنگ حتما راه‌حل برطرف کردن مشکلات و تنش‌ها و اختلافات نیست، گفت: هرگونه دخالت خارجی در این ماجرا نه تنها به حل‌وفصل مشکل کمک نخواهد کرد، بلکه درگیری‌ها و تنش‌ها را طولانی‌تر و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. روحانی با اشاره به اهمیت و سابقه طولانی روابط ایران با آذربایجان و ارمنستان بر مبنای تاریخ و فرهنگ مشترک، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ایفای هرگونه نقش سازنده که موردنظر دو کشور دوست و همسایه باشد، اعلام کرد و گفت: آرزوی ما توقف فوری درگیری است و همه باید دنبال این باشیم که مسائل منطقه را از طریق سیاسی و مقررات بین‌المللی حل‌وفصل کنیم. نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به تحولات اخیر ناشی از درگیری‌های نظامی با آذربایجان، هرگونه تنش و درگیری را به زیان همه کشورهای منطقه دانست و از هرگونه ابتکار عملی برای توقف خشونت‌ها استقبال کرد.

«نیکول پاشینیان» از هرگونه مداخله خارجی در مساله اختلافات این کشور با آذربایجان ابراز نگرانی کرد.

ورود کمیسیون امنیت ملی مجلس به تحولات قره‌باغ

همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی درگیری‌های صورت گرفته بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان در این کمیسیون خبر داد و گفت که جمهوری اسلامی آمادگی میانجی‌گری برای حل‌وفصل اختلافات را دارد. ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با «ایسنا» در توضیح جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ کمیسیون امنیت ملی در این جلسه به بررسی تحولات مربوط به درگیری‌های نظامی در منطقه قره‌باغ و تبادل‌نظر دراین‌باره پرداخت. نظر کمیسیون و جمع‌بندی صورت گرفته آن است که ما از دو کشور همسایه یعنی ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌خواهیم ضمن خویشتن‌داری موضوعات نظامی را متوقف کرده و به گفت‌وگو برای حل اختلافات روی آورند. او افزود: همچنین ما به‌عنوان جمهوری اسلامی آمادگی داریم برای پیشبرد سریع‌تر موضوع و حل‌وفصل اختلافات میانجی‌گری کرده و انتظار داریم وزارت‌خارجه در این موضوع فعال وارد شده و کمک کند تا روند اختلافات در منطقه به سرعت پایان یافته و درگیری‌ها متوقف شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با اشاره به تصویب لوایحی در این کمیسیون گفت: کمیسیون چند لایحه را به تصویب رساند که شامل پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با جرائم سازمان‌یافته در دریای خزر، الحاقی به موافقت‌نامه همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر، پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی و تعیین تکلیف اموال بهکده رضوی است. به گفته او، همچنین لوایح پروتکل همکاری و تعامل مراجع مرزبانی الحاقی به موافقت‌نامه همکاری امنیت دریای خزر، پروتکل اصلاح موافقت‌نامه بین ایران و روسیه جهت معاضدت در پرونده‌های ملی و فراگیر، موافقت‌نامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولت‌های ساحلی دریای خزر،‌عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون فضانوردی و سه لایحه معاضدت حقوقی در امور کیفری، امور مدنی و استرداد مجرمان بین ایران و برزیل تصویب شد.