در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «به‌عنوان بخشی از توافق با ایران برای حل موارد اجرای پادمان که توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مشخص شده است، این آژانس این هفته دسترسی تکمیلی به مکان دوم این کشور داشت و نمونه‌های محیطی گرفته است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پایان سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات کشورمان، در بیانیه مشترکی از توافق بر حل‌وفصل توام با حسن نیت موضوعات مشخص شده از سوی آژانس خبر دادند. گروسی اوایل شهریور ماه به ایران سفر کرده بود.

براساس این توافق، ایران به‌طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس را برای حل‌وفصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز به موجب توافقی که در بیانیه مشترک به آن اشاره شده است،‌ هیچ سوال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه توسط ایران تحت موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد.

در بیانیه مذکور آمده است: «فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس مطابق با موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و رویه استاندارد راستی‌آزمایی آژانس، همان گونه که برای همه کشورهای دارای موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اجرا می‌شود، به‌صورت برابر و بدون تبعیض اجرا خواهد شد.»

در پایان بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح شده است که آژانس با حفاظت از تمامی اطلاعات محرمانه پادمانی مطابق با اساسنامه آژانس، مفاد مرتبط در موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و محرمانگی رژیم، استانداردها و رویه‌های تثبیت‌شده‌ آژانس، نگرانی‌های امنیتی ایران را همچنان مدنظر قرار خواهد داد. همچنین پیش‌تر و همزمان با سفر رافائل گروسی به ایران بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی العالم در پاسخ به اینکه آیا تاسیسات یا اماکن ایرانی هستند که موضوع اختلاف بین ایران و آژانس بین‌المللی برای بازرسی یا بازدید باشد، توضیح داد: «درحال‌حاضر دو مکان موردنظر آژانس است که مختصات جغرافیایی‌اش را داده است که یکی بین شهرضا و آباده و یکی هم نزدیک تهران است. در این دو مورد صحبت از این بوده که باید حتما پایان کار باشد؛ یعنی به این شرط که دیگر بعد از این نگویند حالا باز جای دیگر به همین شکل را بررسی کنیم. آنها می‌توانند براساس گزارش خود ما (گزارش برای پادمان و اظهاریه برای پروتکل) سوالی داشته باشند یا درحین بررسی‌های خودشان به سوالی برمی‌خورند یا دسترسی می‌خواهند در داخل سایت یا سایت‌هایی که ما اعلام کرده‌ایم، می‌تواند باشد، ولی اگر غیر از اینهاست باید مبانی و مستندات قوی حقوقی ارائه کنند.» کمالوندی ادامه داد: «اگر این نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، از فردا هر کشوری می‌تواند اسناد جاسوسی ارائه کند و بعد به آژانس برود.»

همچنین وی تاکید کرد که ما هیچ موردی غیر از موردی که موضوع اشارت سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی بوده که این دو مورد باشد، نداریم که موضوع اختلاف ما و آژانس باشد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در روز سه‌شنبه چهارم شهریور ماه و پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت‌وگوها بین دو طرف را سازنده خواند و گفت‌ که قرار شد آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ما هم در چارچوب تعهداتمان عمل کنیم. رافائل گروسی نیز در این نشست با بیان اینکه ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست، گفت درحال همکاری با ایران برای رسیدن به توافقات پادمانی هستیم. سفر مدیرکل آژانس به ایران در شرایطی صورت گرفت که دولت آمریکا در تلاش برای پیشبرد مکانیزم موسوم به ماشه در شورای امنیت بود. اگرچه محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران پیش از انجام این سفر گفته بود که سفر گروسی ارتباطی با راه‌اندازی اسنپ‌بک ندارد. پیش از ورود گروسی به تهران نیز آژانس در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد هدف اصلی سفر گروسی انجام گفت‌وگو‌هایی با مقامات بلندپایه ایران درباره همکاری میان ایران و آژانس و همچنین اعطای دسترسی به سایت‌های موردنظر آژانس است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز در همان مقطع در پاسخ به این سوال که انتظار ایران از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران چیست، گفت: «هدف اصلی این سفر مثل سفرهای مدیرکل‌های قبلی آژانس تثبیت و تقویت همکاری‌های دو طرف است و ما مطمئن هستیم که اگر با رعایت اصل بی‌طرفی و با در نظرگرفتن نکات فنی به دور از مسائل سیاسی گفت‌وگو صورت بگیرد این موضوع به حل مشکلاتی که اخیرا بین ایران و آژانس به‌وجود آمده کمک می‌کند.»