به گزارش خبرگزاری فارس، قالیباف با طرح این سوال که چرا نمی‌توانیم استان را اداره کنیم، گفت: ما منابع داریم، آنچه ما را به اینجا رسانده برنامه نداشتن است و سوء‌مدیریت دلیل بی‌برنامگی‌هاست. او با بیان اینکه همه فرصت‌های ما به تهدید تبدیل می‌شوند، افزود: گردشگری که فرصت استان مازندران است با سوء‌مدیریت به تهدید تبدیل شده است. رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه اجرایی بر عهده دولت است، عنوان کرد: ما در مجلس باید ریل‌گذاری کنیم، زمینه‌های قانونی پیشرفت را فراهم کنیم و بعد بایستیم و بر اجرای درست آنها نظارت کنیم.  قالیباف با بیان اینکه سوء‌مدیریت‌ها فقط باعث سوختن فرصت‌ها نمی‌شود بلکه فرصت‌ها را به تهدید تبدیل می‌کند، تصریح کرد: برنامه ششم توسعه واقعا عملیاتی نوشته نشده است و برنامه هفتم باید عملیاتی باشد.

قالیباف در ادامه با تاکید بر اینکه باید ماموریت‌ها و برنامه‌هایمان را در سه سطح ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم کنیم، گفت: باید برای هر سه سطح احکام دقیق ومشخص بنویسیم. این احکام باید ناظر به مشکلات میدانی محلی در سطح استان و شهرستان ولی ناظر به رویکردهای ملی باشد.

دولت ارزش پول ملی را رها کرده

قالیباف همچنین با بیان این ادعا که «دولت ارزش پول ملی را رها کرده»، گفت: وقتی ارزش پول ملی لجام‌گسیخته است تحول در اقتصاد شکل نمی‌گیرد زیرا شرط اول توسعه ثبات در اقتصاد است. بر اساس گزارش «ایسنا» رئیس مجلس در این نشست، افزود: تا پایان این دولت حدود یک سال زمان باقی مانده که البته فرصت کمی هم نیست و مسوولان باید از آن به خوبی بهره ببرند. می‌توان گفت تاکنون نوع برنامه ریزی‌ها بیشتر شبیه ذهنیات و آرزوها بوده تا منطبق با ظرفیت‌ها و مطابق رویکرد درست. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون شک در برنامه‌ریزی‌ها باید دقیق عمل کنیم و نباید آرزوهایمان را بنویسیم  بنابراین در برنامه پنج ساله با پیش‌بینی ۳ تا ۴ حکم باید مسوولیت تحقق احکام به مسوولان استانی واگذار شود؛ زیرا مجلس باید در سطح ملی با قانونگذاری محکم درصدد حفظ ارزش پول ملی باشد. او افزود: دولت ارزش پول ملی را رها کرده و می‌خواهد مساله زباله استان را حل کند و در هر دو به مشکل می‌خورد و با این نوع مدیریت در صنعت و کشاورزی نیز مشکل ایجاد می‌شود.

نیاز مجلس به تحول

البته قالیباف علاوه‌بر انتقاد به برخی اقدامات دولتی‌ها، مجلس را نیز نیازمند تحول خواند. رئیس مجلس در نشست روز پنج‌شنبه خود با کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی پارلمان، با تاکید بر لزوم اصلاح آئین نامه داخلی مجلس برای ایجاد تحول در این نهاد، گفت: اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس می‌تواند برخی نابسامانی‌ها در قوای سه‌گانه را نیز برطرف کند. به گزارش خانه ملت، قالیباف با بیان اینکه مجلس برای منابع مالی و اولویت‌های کشور تصمیم گیری کرده و بر اجرای آن نظارت می‌کند، اظهار کرد: با ربع قرن بررسی که در حوزه حکمرانی مجلس صورت داده ام به این نتیجه رسیده ام که این نهاد هنوز در مدار یاد شده قرار نگرفته است که یک دلیل آن آیین‌نامه و دلیل دیگر نوع رفتار نمایندگان در اجرای این قانون است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آیین‌نامه داخلی مجلس صرفا به‌صورت شکلی و صوری رعایت می‌شود و در ماهیت ایراد دارد که باعث بروز برخی نابسامانی‌ها در قوای سه گانه کشور شده است بنابراین بعد از اصلاح آن باید به‌صورت ماهیتی به آیین‌نامه اعتقاد داشته باشیم. قالیباف با تاکید بر ضرورت اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس بعد از بازنگری آن، یادآوری کرد: تاکنون اصلاحات زیادی روی این قانون در ادوار مختلف مجلس صورت گرفته که به‌صورت سلیقه‌ای بوده است. این را هم باید بدانیم که روش اصلاح آیین‌نامه مهم است و نباید یک ماهه آن را به پایان رساند. رئیس نهاد قانونگذاری نحوه ارائه طرح‌ها و لوایح و اعلام وصول آنها را محل اشکال دانست و افزود: مجلس ستاد اداره کشور است و می‌تواند مشکلات اقتصادی که دلیل بروز آن صرفا اقدامات آمریکا نیست را برطرف کند؛ البته این امر نیاز به اصلاح بوروکراسی دارد.

موضوع تغییر و تحول در مجلس ازجمله موضوعاتی است که قالیباف پس از رسیدن به کرسی ریاست این قوه بارها برآن تاکید کرده است. برای نمونه می توان به اظهارات او در نشست اخیر شورای هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی اشاره کرد.